2020-04-02, 23:09
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, men Sverige och Norge torde ändå vara relativt jämförbara - svårare att jämföra med andra länder, så långt bort...

Jag menar inte att du ska jämföra Sverige med USA. Men du ser enorma skillnader mellan stater inom USA, stora skillnader till och med inom Italien.

Så det är i sig inget konstigt om vi har skillnader mellan länder här heller. Vi ligger i olika fas av smittan bara.
Citera
2020-04-02, 23:09
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Willys har ju iaf plexiglas hörde jag.
Ja, mitt willys hade plexiglas idag...först gången jag såg något som helst skydd för kassapersonal. Men hon bar inga handskar....
Citera
2020-04-02, 23:10
Avslutad
Enligt expressen ska 3.1% av alla på äldreboende i Stockholm vara smittade. Ingen aning om man kan tycka den siffran är hög. Men då borde rimligtvis den siffran minst gälla för hela Sveriges befolkning. 3.1% av 10 miljoner är 310 000 personer.

Rimligen är det betydligt fler yngre och självgående i Sverige som är smittade och inte lika isolerade. Så 1/2 till 1 miljon är väl inte otänkbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, smittan sprider sig som en löpeld och dödstalen rusar i höjden världen över och här sitter de och bölar över att pappa staten och Tegnell inte har tagit bort det dumma, dumma viruset åt dem.

Mm det e bara att acceptera eller hur - själv kommer jag enbart bry mig om min närmaste familj och mig själv och göra allt för att vi inte ska smittas av detta virus. Så att de där miljonerna inte innefattar oss. Så kommer de flesta börja tänka när de inser att staten gör noll och inget. Lycka till att ha ett fungerande samhälle då!

Dags att börja bunkra konserver och vårda hagelgeväret!
Citera
Medlem
Tar Norge med döda i corona från äldreboenden eller bara från sjukhus?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Synd inte jimmy Åkesson regerar nu han hade fixat detta på några veckor

Jag tror ärligt talat han är vassare på att hantera invandringsfrågan än coronafrågan. Även om han hade gjort bättre ifrån sig än regeringen.

Men jag tror inte han hade agerat tillräckligt kraftigt för att verkligen få bukt med detta.
För det behöver man ledare som Viktor Orban eller liknande.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Använd en scarf istället.

Men en scarf kan man inte bara slänga när man använt denna. Har själv munskydd och engångshandskar när jag är ute och efter man är klar med sina inköp aå river man av allt innan man sätter sig i bilen. Har också använt engångsförkläden som man slänger på samma sätt efter att man har varit i butiksmiljöer.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är inte källhänvisningen per se jag är kritisk mot, utan faktan i själva källan. Vi vet redan att det förekommit dubletter när man ackumulerar olika källor.

Jag vet precis hur man hämtar in data via nätet och API:er, då jag själv jobbar med sådant. Jämför några olika källor och skapa din uppfattning är mitt tips.
De verkar vara väldigt noga med att kolla så totalen stämmer per region och att inga dubletter kommit med. Har stämt med FHMs rapportering varje dag jag kollat (den kommer ju senare).
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag menar inte att du ska jämföra Sverige med USA. Men du ser enorma skillnader mellan stater inom USA, stora skillnader till och med inom Italien.

Så det är i sig inget konstigt om vi har skillnader mellan länder här heller. Vi ligger i olika fas av smittan bara.

Ja, kanske det, men lite konstigt är det allt!
Citera
2020-04-02, 23:11
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Viruset smittas genom andning. TASK force har nya uppgifter som presenteras i dagens PK. AT kanske borde kolla.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, men Sverige och Norge torde ändå vara relativt jämförbara - svårare att jämföra med andra länder, så långt bort...
Är det inte så att viruset trivs i relativt låg luftfuktighet? I Norge blåser det väl hela tiden in fuktig havsluft från Atlanten medan vi ligger i lä bakom bergskedjan som skiljer oss åt. Geografi och klimat tycks spela in. Vi har lite olika förutsättningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ja, mitt willys hade plexiglas idag...först gången jag såg något som helst skydd för kassapersonal. Men hon bar inga handskar....

Några med andningsskydd på mataffärerna? Har inte handlat på något vecka och måste väl ge mig ut snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in