2020-04-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Ja till stora delar är det de som aktiveras av Benso (Diazepam, Olanzapin).

Edit: Tänkte du på ev. förvirring som kan uppstå vid medicinering? Det är i så fall dosberoende och främst märkbart i början av behandlingen. Då bör hon ha varit sjukskriven tills det stabiliserat sig.
Pratar ni om vittnesmålet idag? Vet vi om hon överhuvudtaget är medicinerad? Och varför skulle hon vara det numera? Bara frågor som jag funderar på. För i så fall bör ju juristerna samt rätten ha koll på att hon är medicinerad, och det står ingenstans i lajven. Har de skippat att berätta om det, eller har det överhuvudtaget inte kommit upp. Många frågor.
Citera
2020-04-02, 21:37
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ja till stora delar är det de som aktiveras av Benso (Diazepam, Olanzapin).

Edit: Tänkte du på ev. förvirring som kan uppstå vid medicinering? Det är i så fall dosberoende och främst märkbart i början av behandlingen. Då bör hon ha varit sjukskriven tills det stabiliserat sig.

Vad jag förstår så har hon periodvis haft problem med psykisk ohälsa / utmattning och varit sjukskriven i perioder. Nu spekulerar jag bara men min fundering är att hon har något stående alltid och att hon har hjälp att sova och ångestdämpande v b och att hon haft det i perioder under många år. Just hennes robot liknande beteende säger mig i allafall det att hon bara är "dämpad". Och antagligen van vid de mediciner hon står på även om hon behövt en högre dos för att klara av dagens övningar. Jag antar att hennes uppdrag idag var att leverera skyddet som var varför det fanns blod i hans hus. Och spela dum för övrigt. Och det lyckades hon ju med. Även om hon tillintetgjorde sig själv.
Citera
2020-04-02, 21:39
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Pratar ni om vittnesmålet idag? Vet vi om hon överhuvudtaget är medicinerad? Och varför skulle hon vara det numera? Bara frågor som jag funderar på. För i så fall bör ju juristerna samt rätten ha koll på att hon är medicinerad, och det står ingenstans i lajven. Har de skippat att berätta om det, eller har det överhuvudtaget inte kommit upp. Många frågor.

Jag skulle tro att hon tagit något ångestdämpande idag för att klara ut det.
Citera
2020-04-02, 21:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nej jag vet inte men hon verkar ju, milt uttryckt, vara "Comfortably numb"
Citera
2020-04-02, 21:41
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jag tror att de svar HD kom med var så tydligt intetsägande att det vore lönlöst att fortsätta fråga för att få samma intetsägande svar. Rätten fattade nog poängen åklagaren ville få fram.

Jag hade önskat att hon hade fått frågan om varför hon sa detta till sin chef: "Jag hoppas hon är död".

Men det kanske de kan återkomma till när Insatsstyrkan plockat in henne framöver.

Hade jag sagt det om någon, så hade jag sannolikt ALDRIG glömt bort det. Bedrövligt att höra en sjuksköterska (eller någon annan civiliserad människa) uttala sig så.

Jag hoppas verkligen ingen av de jag känner i Örebro någon gång ska behöva tas om hand av henne. Ingen annan heller, för den delen.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-02, 21:42
Medlem
Citat:

Nä, vi vet ju inget om medicinering i dagsläget. Jag kan bara uttala mig erfarenhetsmässigt mot bakgrund av vad som tidigare framkommit. Och precis som Maviel skriver i inlägget nedanför ditt så är det ett rimligt antagande och inte ovanligt.
Citera
2020-04-02, 21:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo tack jag vet vad M*ria vittnade om. Desto mer besynnerligt att kunna prestera som förväntat i arbetet men inte övrig tid på dygnet.
Och absolut att minnet kan svikta både av sjukdom i sig och farmakologisk behandling. Och att vi alla är olika.
Vet att vi tycker lika när det gäller vissa hågkomster som t.ex. att SD kom från tvättstugan och packade den blå favvo-tröjan till USA-resan och att HD kom ihåg att hon skurat den beryktade golvbrunnen hemma hos SD. Och mindes att hon inte gjort rent sin egen golvbrunn i duschen. Och att hon mindes vad som var packat/kvar att packa inför USA-resan.
Vilka grejer att komma ihåg i sammanhanget!
Speciellt som mer vardagliga grejer som om SD kom hem till henne på mordnatten eller om LW hade varit hemma hos HD någon gång under de 2 månader hon bott i nya borätten på Färdemansgatan. Eller hur hon för den delen fick reda på när och av vem hon fick reda på att LW vart funnen avliden. Eller att hon pratat med M*ria om det på morgonen.
Jag vet att jag raljerar och det är inget emot dig, Nötis, vi tycker i slutänden samma sak och det vet jag .

Ja, här tycker vi exakt lika.
Och hennes selektiva minne gör att hennes vittnesmål idag (oavsett om det är under ed eller inte) visar att det finns saker här att dölja. För SD ger det inte bonuspoäng.
Citera
2020-04-02, 22:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Japp - hon är vass när hon får sitta och fila på artiklarna. Flashback-artikeln var suverän. Hon lyckades på någon spaltdecimeter baka ihop Flashback till vad det är. Och Krmkr:s scanning fick en hel egen mening. Vårt fantastiska samarbete fick också några rader. Flashback visade sin bästa sida i den här tråden och med allt samarbete. Tack Christina på NA för att du skrev att Flashback faktiskt kan ha en positiv ådra också :-). Sen finns det ju, som du skrev, en del gräsliga inlägg - dom får man scrolla bort.

Hem och vila nu - på tisdag gäller det att ha fingrarna fräscha och snabba på tangenterna. Vi vill läsa precis allt!
Ja både hon och, faktiskt, hennes kollega blommar ut en hel del när de med lite eftertanke kan snickra ihop sina mer analyserande skriverier. Just nu är jag trots allt nöjd med att ha ett kort abonnemang på NA
Citera
2020-04-02, 22:24
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vad jag förstår så har hon periodvis haft problem med psykisk ohälsa / utmattning och varit sjukskriven i perioder. Nu spekulerar jag bara men min fundering är att hon har något stående alltid och att hon har hjälp att sova och ångestdämpande v b och att hon haft det i perioder under många år. Just hennes robot liknande beteende säger mig i allafall det att hon bara är "dämpad". Och antagligen van vid de mediciner hon står på även om hon behövt en högre dos för att klara av dagens övningar. Jag antar att hennes uppdrag idag var att leverera skyddet som var varför det fanns blod i hans hus. Och spela dum för övrigt. Och det lyckades hon ju med. Även om hon tillintetgjorde sig själv.

HDs uppträdande idag var just som du beskriver, hon tillintetgjorde sig själv, och förlorade sig integritet och trovärdighet för mycket lång tid framöver.
Kanske för alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Det hedrar inte dig som skribent att a) likt Rosamund hitta på en önskad kompetens, och b) att skriva så nedvärderande och hatiskt om ett mordoffer.

Sen har du uppenbarligen fortfarande inte - trots det intellekt du tror dig besitta - fattat att en mördares anledning till ett mord inte är detsamma som offrets skuld. Den enda gången det är så är i direkt självförsvar.

Du försöker desperat få till den här vinkeln (eller den ännu löjligare "utökat självmord") av precis det syfte du förnekar: att ge SD en liten rätt att begå mordet. Samt ge en del av skuldbördan för mordet på LW. Hon drev honom till det. Ville det nästan. Borde vi inte se på SD:s gärning med lite förstående, mindre dömande ögon...?

Sanningen är: nä. Hade du på riktigt varit juridikstuderande hade du fattat det. Du har inte rätt att mörda någon som du tycker är jobbig, ens om personen tar bort ful-loggade cacher och hotar att skvallra för frugan.
Dessutom: SD:s beteende visar tydligt att det här är en riktigt farlig jävel som bör hållas åtskild från samhället. Förutom det självklart störda i att mörda någon med 17 slag är hans beteende efter mordet än mer oroväckande. Ingen som helst ånger, duperande av omgivningen, förnöjsamhet över hur han - länge - lyckades finta lagens långa arm.
Att du väljer att fokusera på LW - som dessutom är död och inte kan göra något mot någon - är obegripligt.

Ah många i tråden har försökt prata snoris till att förstå, det är lönlöst. Liksom PW hyser han förakt och hat till "porrpastorn ".
Samme Polis PW som suktade efter LW men blev nobbad. Samme PW som ändrat sitt geonick för att bli osynlig på geocach med loggar och bilder.

Ingen normal människa skulle hysa så mycket hat som snoris mot LW som vad han påstår aldrig träffat. Snoris har samma låga förtroende som HD och SD, dvs noll.

Då återstår slutplädering och efter att ha hört SDs trognaste, JG och HD kan inget tvivel råda huruvida SD är skyldig.
Hans egna lögner och vansinniga beteende kommer garanterat ta honom rakt in i fängelse utan att passera gå.
Livstid blir det då det är planerat och så ondskefullt utfört.
Sista ordet går till Lena, Ha ha ha.
Citera
2020-04-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja både hon och, faktiskt, hennes kollega blommar ut en hel del när de med lite eftertanke kan snickra ihop sina mer analyserande skriverier. Just nu är jag trots allt nöjd med att ha ett kort abonnemang på NA
32-kronorsabonnemanget är ok. Själv lär jag inte lägga på något ytterligare dock. Är inte helt säker på abonnemanget räcker till när domen meddelas, men det får man ta :-) Finns säkert nån schysst örebroare här som kan citera ur artiklarna - och domen kan vi alla rekvirera hem.
Citera
2020-04-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, åklagaren har naturligtvis hjälp av om hon kan få det att framstå som att HD och JG misstänker och "skyddar" SD. Skall bli intressant att se om hon lyckas med det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag skulle tro att hon tagit något ångestdämpande idag för att klara ut det.

Kan hon ha blivit så drabbad av en eventuell tillfälligt ökad medicindos, att hon har glömt precis allt, utom golvbrunnen och att SD hade tvättat sin blå tröja som skulle med till usa?

Vet vi om hon öht är medicinerad?

Lustigt med allt sjå med att packa inför en resa. Verkar ha berett dem mycket tankemöda, krångel och besvär. Tog visst minst ett dygn. Hur svårt kan det vara?

Eller är det också en form av dimridå? Prata om oväsentlighetet.
Citera
2020-04-02, 22:39
Medlem
Citat:
Jo tack jag vet vad M*ria vittnade om. Desto mer besynnerligt att kunna prestera som förväntat i arbetet men inte övrig tid på dygnet.
Och absolut att minnet kan svikta både av sjukdom i sig och farmakologisk behandling. Och att vi alla är olika.
Vet att vi tycker lika när det gäller vissa hågkomster som t.ex. att SD kom från tvättstugan och packade den blå favvo-tröjan till USA-resan och att HD kom ihåg att hon skurat den beryktade golvbrunnen hemma hos SD. Och mindes att hon inte gjort rent sin egen golvbrunn i duschen. Och att hon mindes vad som var packat/kvar att packa inför USA-resan.
Vilka grejer att komma ihåg i sammanhanget!
Speciellt som mer vardagliga grejer som om SD kom hem till henne på mordnatten eller om LW hade varit hemma hos HD någon gång under de 2 månader hon bott i nya borätten på Färdemansgatan. Eller hur hon för den delen fick reda på när och av vem hon fick reda på att LW vart funnen avliden. Eller att hon pratat med M*ria om det på morgonen.
Jag vet att jag raljerar och det är inget emot dig, Nötis, vi tycker i slutänden samma sak och det vet jag .

Vad är anledningen till att hon inte minns det!?
Har mordet föranletts med att LW klampat iväg till HD den 14:e för att avslöja allt?
Eller är HD rädd för att spår av LW ska finnas i hennes lägenhet pga att SD tvättat av sig där, efter mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in