2020-04-02, 21:35
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
I Sverige ställer vi inte grupper mot varandra! (Översättning: Är du svensk är du inte prioriterad.)

Attendos VD säger att symptomfri personal dragit in smittan i äldreboende. Kan väl inte stämma, FHM gick ju ut hårt tidigare och kritiserade alla som påstod att man kunde vara smittade och smitta utan symptom.
Tänkte precis på det idag. De med pengar har dragit in skiten och andra, sedan slår det mot alla fattiga. Vilka blir sjukast? Men nu, ska man kanske inte få en vårdplats redan om en vecka och inte ens får ta prover på vad man har. Samtidigt har jag en närstående som arbetar med äldre där de inte fått ha skyddskläder eftersom det inte funnits smitta bland dem äldre. Samhällets diskriminering blir tydlig nu. Som fattigsvensk har man alltid fått stå tillbaka för alla andra. Även när man blir sjuk under en pandemi där rikare människor än en annan åker på semestrar eftersom de är bortskämda på vård och omsorg och såg det som en rättighet de aldrig skulle förlora.

Tydligen utsätts vårdpersonalen dagligen för svåra risker. Uppenbart gäller detsamma om man bor i sämre områden eller rör sig bland invandrare. Men ett prov får man inte ta. Inte heller går de ut och förklarar för människor som saknar utbildning eller ens kan läsa när de kommer hit att de symptom de känner, inte innebär att de blir lika milda för någon annan. Antirasism dödar människor precis som diskriminering nu. Innan krisen kommer på allvar. Ironiskt faktiskt. Jag har inte åkt upp när jag känt mig extra dålig, eftersom jag mest mår rätt bra och avvaktar. Skulle man kola snabbt hinner man inte med då men så uruselt att vården/regeringen omedelbart sket i prover så fort det kom ut i samhället och inte längre bara berörde människor med pengar.

Huvudvärk och ryggvärk gör mig extra grinig idag Nej men helt jävla seriöst, ska alla som blir sjuka och är fattiga och ensamma, inte få vård längre eftersom vården inte kanske vill möta en covid-19 patient. Man ska alltså inte ha rätt till vård om man har minsta symptom som kanske kan vara coronan. Hur länge då? Hur många riskerar att dö av att de inte fått ta prover och behandlats för annat pga covid-19?
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varför räknar du bara med 40 000 i Sverige när merkel räknar med 58 miljoner döda i Tyskland???

70% av Tysklands befolkning ska dö alltså?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fatta vad vi har framför oss.

Helvete. Vi är alldeles i början av kurvan i Stockholm. Knappt ens synligt, på den kurva vi kommer att få som peakar om ca drygt 3 veckor. Helvete.

Och om 1-2 veckor så tar det fart ordentligt i övriga landet. Helvete.

Detta blir episkt. Häng Tegnell.

Hur stor betydelse tror du att de åtgärder som vidtagits har? Dvs. att folk jobbar hemma, umgås mindre, inte besöker äldre osv..
Citera
Medlem
Nu går dolen upp i väster !

Troligen sändes ambulansinslaget nyss i Aktuelltsändningen vid kl 21.30 i sändningen.

Intressant där det sades att hela tiden kördes sjuka i 40-årsåldern.
Citera
2020-04-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det yttersta ansvaret är Stefans. Tegnell som lekman informerade Stefan ,med sin kunskap, om samhällssmittor och pandemi.
Tegnell gjorde det med orden. Jag tror, jag vet inte.
Där skulle Stefan som statsminister reagerat och sagt. Det är alldeles för vaga grunder att gå på. Jag måste tyvär ta mitt ansvar och ta tag i saken själv. Hade du sagt "jag vet" hade jag agerat på ett annat sätt.

Helt rätt. Det är ett politiskt ansvar som ska utkrävas. Vi har ju avskaffat tjänstemannaansvaret. Effekten ser vi.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus

Typiskt svenska regimen att mörka och vilseleda. De vill inte att man ser att sjukhusen redan är fulla och att de måste åka hem till folk för att hjälpa de dö hemma.
De hämtade upp en invandrarsnubbe från hans lägenhet och körde honom till sjukhuset, ditt nöt.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du har inte tänkt på följande:

1. Alla äldre har tidigare uppmanats att vara ute och promenera för att hålla sig frisk.
2. Kanske inte så skoj för en 70+ att sitta hemma ensam.
3. Finns ingen annan som kan sköta deras inköp av mat eller mediciner. Många äldre är ganska isolerade från början liksom.
4. Staten har inte erbjudit hemkörningar till äldre isolerade utan de pengarna läggs på att rädda SAS och bankerna istället.

1. Men ändå distansera sig, vilket inte följs alls
2. Håller helt med
3. Finns absolut. Jag erbjöd mig att göra alla inköp till min mormor men hon avfärdade mig genom att hon åker till matbutik vid 0700=inga folk då
4. Tror inte det hade haft så stor verkan då dom är som i trottsåldern och ska göra allt själva ”jag kan” mentalitet.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tänk när dödssiffran kommer upp i ca 1000 dagligen, då kan man nog börja svettas!(tanke)
Räknar jag rätt så skulle vi kunna nå dit tredje veckan i april.
I så fall skulle maximum inträffa i början av maj, och den stora majoriteten av befolkningen vara immun i juni månad.

Kan det verkligen gå så snabbt?
Äsch - nej, jag har säkert räknat fel. Det finns alldeles för många felkällor.
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Hann någon spela in det bort-censurerade inslaget i Aktuellt?
Det skapade panik här i hemmet hos oss.

Det var lite omgjort bara.
Men i stort sätt identiskt med det förra.
Lite ny miljö, men med samma bakgrundsröst.
(De ändrade nått filmklipp bara)
Kanske av hänsyn till anhörig? 😔
Citera
2020-04-02, 21:37
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja om du tittar på antalet smittade och antalet friskförklarade så är ju siffran rimlig.
Kanske är för mycket att ta in iofs...

Vad yrar du om? Det handlar om antal smittade! Inte döda
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Samtidigt är det bland annat sjukvården som gör att många lever längre. Utan sjukvård skulle vi nog ha betydligt färre i riskgrupperna, så det går kanske på ett ut.
Jag har aldrig belastat vården eftersom jag aldrig fått utredning av något rörande fysiska hälsan. Människor klarar nog att överleva ändå.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Ja det var väldigt klippt, tagit bort lite ord och sånt men dom fick faktiskt med att det bara var yngre dom hämtade -inga gammla, som ambulanskillen hörs säga.. född-73 sade ena ambulanskillen också att en patient va.
men ja dom har klippt om det.

Misstänkte själv om att det handlade om att klippa om reportaget. Kanske ringde någon från FHM eller MSB och påtalade att det behövde tonas ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in