2020-04-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Vad menar du?
Han säger ju rakt ut att mer restriktioner skulle gjorts tidigare.
Han sa att vi gör alla tester rätt nu. Vi har doktorer som varit sjuka och är imuna nu. Visar det sig att 50% av befolkningen är sjuka nu så är det över i sommar. Kollade du inte?
Citera
2020-04-02, 20:24
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Så positiv Olsen är i tv4 nu. Är han nyvärvad till FHMs nytillsatta expertgrupp?

Vore intressant att se faktiskt.
Citera
2020-04-02, 20:25
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Utgångsläget är att varenda kotte på boenden kommer bli smittad. Massa folk som bor och vistats på samma plats samt en hel drös med moment som kräver närkontakt mellan personal och vårdtagare.

Istället för att räkna de äldreboenden som drabbats är det bättre att fira de som inte är det.
Om enbart 65% av de boendes på äldreboenden blir sjuka så är det en stor seger.
Ja förhoppningsvis blir det någon stackars dam eller herre som lurar döden.
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Vad menar du?
Han säger ju rakt ut att mer restriktioner skulle gjorts tidigare.
...det kommer alltid vara lättare att komma efteråt med goda råd. Men jag gillar honom också!
Dock hör jag till den ”goda Svensken” som följer flocken, och i detta inte tar egna beslut.
(Dvs, tex håller mina barn hemma från skolan)

Rätt eller fel?
Hur kan man veta?...
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
1 miljon testade positivt nu totalt.

När passerar vi 10 miljoner? Om en månad?

När passerar vi 100 miljoner? När Indien, Pakistan o Afrika kommer igång så går det nog snabbt

I filmen jag såg tidigare och länkade till sa de att man tror att corona har mellan en och tre procent dödlighet. Räkna.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Italien har varit i karantän i vad 3 veckor(?) och det verkar inte ha någon som helst effekt. Bevis på att karantän är fel väg att gå?

Majoriteten av personer som fortfarande dör i Italien smittades innan lockdown. Det tar lång tid innan man kan uppnå effekt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Baserat på Italiens siffror fortsätter antalet döda per dag att öka i snabb takt ytterligare 3 veckor, ligger kring toppvärdet i någon vecka, och börjar sedan minska väldigt sakta. Minskningen ser ut att gå betydligt saktare än uppgången. Så om Sverige skulle dra i handbromsen nu, så kommer dödstalen att fortsätta skena i ca 3 veckor framåt.

Precis så ja, men Tengele inför åtgärder lite då o då så någon nödbroms händer ju inte här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
1 miljon testade positivt nu totalt.

När passerar vi 10 miljoner? Om en månad?

När passerar vi 100 miljoner? När Indien, Pakistan o Afrika kommer igång så går det nog snabbt

Mycket möjligt med en 10 miljoner smittade då dom du säger... Kanske mycket fler än så..
Citera
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffes
Kan man om man står rakt i vägen för nån som skulle hosta och nysa en i ansiktet ha med sig handsprit att dricka direkt efter hostningen? skall isf börja bära med mig en liter om dagarna
Lol. Skönt med lite handsprit i ögat och näsan också.
Senast redigerad av SnilleFix 2020-04-02 kl. 20:31.
Citera
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Om det stämmer är det intressant att titta närmare på vad det var som ändrades eller muterades i Spanska sjukan som gjorde att den först slog ut den äldre befolkningen och sedan den yngre i 2:a vågen. Förvisso olika sjukdomar. Och komplicerat. Men varför drabbade den yngre i 2:a vågen?
2:a vågen av spanska sjukan orsakade cytokinstormar i större del av fallen. Ju mer potent immunförsvar individen har ju mer negativt drabbad kommer individen bli om det blir en cytokinstorm. Vad som ändrades på viruset i andra vågen har jag ingen aning om
Citera
2020-04-02, 20:26
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Ingen effekt??!! Ok, dödssiffrorna har inte gått över 800 för tillfället och verkar som om det börjar bli mer stabilt där. Är du ens med i matchen?

Börjar bli mer stabilt? Det enda stabila där är att det åtminstone inte går över 1000 dödsfall per dag men någon direkt förbättring kontra hur det såg ut för 2 veckor sedan existerar ju inte
Citera
2020-04-02, 20:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu pratar jag om äldrevården i Borlänge och covid-19 och att regeringen misslyckats totalt med det de påstår sig velat värna om, nämligen gamlingar. Aldreboenden här i Stockholm är även de drabbade. Överallt antar jag.
Jag ser ju klart och tydligt att bristerna finns inom kommunala verksamheter.
Något är åt helvetet fel. En del personal har inga riktiga skyddskläder. Vikarier springer runt mellan olika boenden mm. Chefer har kanske tre till fem boenden att ta hand om och även de hoppar runt överallt. De ser sig inte som besökare antagligen.

Är nog svårt att fixa till det här nu. Försent!
Nu är det bara att se hur många som kommer att dö utav det här. Vad kan vi göra. Smittade har redan smittat.
Kalle är smittad. Kalle har vänner, arbetskamrater och barn som i sin tur har vänner, arbetskamrater och barn osv.
Den smittkedjan ville man bryta genom att ringa in, sätta i karantän osv.
Det ville man inte göra i Sverige. Nu är det försent.
Men jag ser även att länder som agerade även de mer eller mindre har misslyckats.
Jag tror att vi får finna oss i att folk dör. Det går inte att stoppa. Covid- 19.
Inte innan vaccin. Inte nu i den här första rundan. Vi kan eventuellt se till att det inte blir en runda till.
Det är bara att bereda sig mentalt på det som händer.

Du har rätt skiten har träffat fläkten, rädda de som räddas kan, utifrån det man har/kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in