2020-04-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Han sa fan senaste dygnet eller nåt. Då måste han sagt fel.

179 totalt i Stockholm. Inte idag.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/2-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Varför kör Skånemejerier fortfarande en reklam som åldrats väldigt dåligt i Coronatider?

https://www.youtube.com/watch?v=wK3gyuNulU8

"Vi måste åka till Sverige snart igen"

Uppmuntrar de danskar att bryta karantän?
Citera
Medlem
abo142s avatar
Uppmanar alla att titta på Region Stockholms pressträff.
Deras prognos visar att det sannolikt kommer behövas över 1000 IVA platser inom kommande veckor. En pessimistisk prognos visas också, den visar att ca 1500-2000 platser kommer att behövas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men 0,7 procent bygger på att vilka smittas..? Om de första 50-60 procent i Sverige som smittas är framför allt unga, så påverkar det ju dödligheten.

Var talar FHM om IFR 0,025?

IFR’s are for the general population, with differing numbers based on age-groups.

FHM released their model a few days ago, whereby they believe a hospitalization rate of 1%. From that 1%, 5% will require intensive care. I myself believe at least half of those in intensive care will die, as supported by the Imperial College study, and I don’t think the FHM differs greatly there.

5% of 1% is 0.05% / 2 = 0.025%
Citera
2020-04-02, 19:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Björn Eriksson, sjukvårdsdirektör Stockholm visar nu två kurvor, prognoser, en sannolik och en pessimistisk.

Det sjuka är att hans "sannolika fall" peakar 15/4 och den pessimistiska peakar ca 17/4.

Detta är ALLDELES för lågt räknat. Tyvärr ligger nog peaken MYCKET högre. Den pessimistiska prognosen gör att antalet patient ungefär fördubblas jämfört med nu.

Tyvärr tror jag behovet ökar till minst 5 gånger vad det ligger på nu. Dvs minst 800 personer i intensivvård i Stockholm.
Citera
Medlem
Björn Eriksson på stockholms presskonferens nyss var jäkla tydlig och bra, tycker jag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Som vad , ge exempel? Ibland låter det på vissa som att vi inte hade haft ett enda fall i Sverige om det skötts "bättre..

Jag föreslår en lockdown och följer de spår som alla andra länder gör. Vi gör inget för att vi är fega och för att vi har en usel regering. Behöver du mer exempel eller räcker detta?
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Svag analys! Vill du höra min gissning?

Mer än gärna!
Citera
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Seriöst. Hörde jag rätt nyss i slutet av TV4 nyhterna?!

179 döda idag i Stockholm sa han.
Totalt 179 men 30 nya dödsfall i sthlm idag.

Ytterligare 30 personer har dött, vilket innebär att antalet döda har ökat till 179 i länet.
– Det är en nästan ofattbar siffra. Det är viktigt att vi inte blir avtrubbade utan ser att det finns en avliden människa bakom varje siffra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Man kan ju tillägga att Tegnell hostade i meningen "Det finns ingen dold agenda. Definitivt inte i Sverige."

Slutsatsen blir väl att FHM medvetet lät detta ske för att försöka rädda ekonomin, man offrar alltså människor i detta val. Sen låtsas dom inför folket att dom försöker bromsa med olika relativt meningslösa åtgärder där den vikigaste är eget ansvar. Allt för att kunna lägga skulden på folket senare. Regeringen har fattat allt detta för sent och måste nu rida med FHM. Både folk och regering anser jag vara lurade men trots det har en regering ändå ansvar. Det ansvaret försöker dom nu slingra sig ifrån genom att ta upp nedmonteringen på 90-talet och att det nu ska byggas upp beredskap. Dom skyller på "just-in time" men håller på med liknande själv fast så dåligt att det aldrig kommer i tid. Dom kommer troligen att lyckas med alla rökridåer och fagra löften och få en ganska stor del av folket med sig precis som så ofta tidigare. Eget tänkande i landet är inte så stort.

Vilken tur dom har att det fanns en utredning då det gäller civilförsvar från 2018 men frågan är om det var regering eller den föregående som vill ha den. Hur som helst hade den troligast hamnat i papperskorgen för annat ansågs tidigare viktigare än svenskars hälsa och framgång i en eventuella kriser.

Det smärtar att säga att du tyvärr har rätt- de kommer komma undan. Denna gång tror jag vissa svenskar kommer få nog dock. Tro mig.
Citera
2020-04-02, 19:28
Medlem
Synd att NKS gick back 1,3 miljarder 2019, mkt pga extrema konsultkostnader till BCG ( Boston consulting group ) under lång tid. Kanske firman kan visa lite gott omdöme o laxa in lite till vården.
Citera
2020-04-02, 19:28
Medlem
Madagascars avatar
Från pressträffen med Region Stockholm nyss:

Krislägesavtal triggat nu i stockholm. Verkar bra!

Sjukhusdirektörern Eriksson hoppas på det värsta planerar det värsta.

140 platser för covid-patienter i Älvsjö öppnar nu. Det är planerat för att kunnat utökas till totalt 600 platser. Bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in