2020-04-02, 17:17
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Kina och Sverige har samma taktik. Finns fler länder som också gör på samma sätt, exempelvis Japan.

Kina har ingen karantän, endast i det svårt drabbade Wuhan som de isolerade och förstärkte med stora sjukvårdsresurser. Resten av Kina har fått rulla på mer normalt, trots att de självklart har en spridning i hela Kina, precis som resten av världen.

Sanningen är att det inte finns något annat alternativ än att skydda riskgrupper medan resten av befolkningen får uppnå viss flockimmunitet. Att sätta hela världen i karantän i 18 månader (minst) medan man väntar på ett vaccin är inte ett alternativ. Isolering är en åtgärd man ska vara extremt försiktig med och är endast rimlig och effektiv under vissa extrema situationer. Inför man utegångsförbud kommer det leda till en kort, men hög ökning av spridningen, eftersom spridning i allra högsta grad sker i hemmet, inte ute på stan. När isoleringen införs kommer det bli en hög ökning initialt, men som under längre tid så klart ger en minskning. Dock får man tillbaka ursprungsproblemet när man väl släpper på karantänen, alternativt kommer sjukvården att överbelastas.

Kulmen av dödsfall vi sett i Italien under förra veckan är en direkt effekt av isoleringen som de införde för över en månad sen.

Det enda som fungerar just nu är att minska sociala kontakter, begränsa folksamlingar, öka avstånd (social distansiering), och skydda riskgrupper. Detta ska pågå tills smittan fått vandra runt och en viss flockimmunitet uppnåtts. Efter det kan riskgrupperna komma ut i samhället igen. Det optimala är att ligga på en nivå (hastighet för spridning) som är så nära bristningsgränsen som möjligt för sjukvården, för att det ska gå så fort som möjligt till att återgå till normalt liv. Dock är så klart en viss marginal ett måste.

Ni som kritiserar Anders Tegnell och FHM vet inte hur jävla tacksamma ni ska vara att vi har extremt kompetenta och erfarna personer som är ansvariga för den här situationen.

"Eftersom spridning i allra högsta grad sker i hemmet"? Jaså? Huvudpelaren i argumentet att det inte skulle vara luftburet är en mindre studie där överföringen mellan familjemedlemmar varit låg. Den här pelaren använder man också för att dra slutsatsen att sjukpersonal och patienter inte behöver ordentliga andningsskydd. Så hur går det ihop?

"Skydda riskgrupper"? Hur har man gjort det menar du? Genom att vänta med att införa besöksförbud till äldreboenden? Genom att först nu fundera över om man behöver utbilda personal kring rutiner? Genom att inte testa anställda så att man inte drar med sig viruset in?

Det är bra att du kokar ihop hemsnickrade teorier om varför man gör som man gör. Problemet är bara att dina teorier är mer avancerade än deras. Det är först de senaste dagarna vi ens sett något som liknar en plan. Först nu har man börjar organisera sig kring uppköp av skyddsutrustning och annat. Så du litar blint på folk som inte har gjort någonting i två månaders tid och du menar dessutom att man ska vara tacksam för den handfallenheten. Jo, tjenare...
Citera
2020-04-02, 17:18
Medlem
stone_sleepers avatar
En svag strimla av hopp kanske? Den kända kemisten/youtubern Thunderf00t (Phil Mason) har detekterat små tecken på att pandemin saktar ner lite i flera drabbade länder, och att vi kommer ha kontroll över smittan om några veckor. Här förklarar han: https://www.youtube.com/watch?v=XRbSdHQnVNY
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Slutet är nära - rädda er själva från evig skärseld. Dyrka Greta och ni skall alla få leva!

Det är så sjukt - som vanligt ett skrämskott och det vanliga dravlet för att få sälja tidningar och så är det väl x antal institutioner och företag, forskningsanstalter/universitet som behöver utökade anslag för sin vetenskapliga verksamhet och forskning.

Bara de gamla och sjuka som dött - så är det alltid. Återkom när friska tonårsbarn och medelålders dör, som annars är fullt friska - då skall även jag dra på mig ansiktsmasken...

Citat:
Jämför dessa siffror och spridning med en vanlig förkylning - lovar att det dör lika många...

Citat:
Trådskaparen skriver att viruset skapar "panik" - var är denna panik?

Citat:
Självklart kommer vi det komma fall till Sverige, till och med en spridning, men inte kan du på allvar vara orolig för detta skrämskott? Folk är rädda för detta, men inte ex. Islams spridning i världen - en mycket större risk och farsot än denna gäspning till förkylning!
Citat:
Nej, om detta vore på "riktigt" så skulle vi säkerligen få problem, likt hela världen - men, nu är det inte så. Ännu ett skrämskott och glömt inom ett par, tre veckor...

Citat:
[/b]

Du menar exakt vad som hände vid svininfluensan, som framställdes såsom mänsklighetens undergång...?

Citat:
Precis som vid svininfluenseutbrottet då - när vi alla skulle dö? Eller, Ebolan?!

Så du menar att regeringen skall stänga ner Sverige för en lite förkylnings skull?! Herregud!
Jag är bara lite nyfiken såhär i efterhand - hur kunde du vara så bombsäker på att detta är en helt vanlig liten förkylning?

Har du tvärvänt nu när det Stabila Geniet också har tvärvänt? Det kanske var det du menade med att det kommer vara glömt om 2-3 veckor? Alltså att ni glömmer att ni hade fel, trots er stora förmåga att ignorera vetenskap?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-04-02 kl. 17:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Nu ställer brittiska Sky News reporter flera frågor: Hur bekväm är du med Sveriges approach? Och: kommer du att ångra att Sverige inte stängde ner, likt Storbritannien gjort nu? frågar han bland annat statsepidemiolog Anders Tegnell.
Tegnell svarar:
– Det är många frågor. Om någon ångrar vad man gör, ja, säkert till viss del. Det är lättare att se i backspegeln vad man borde ha gjort. Alla regeringar gör så gott de kan under omständigheterna. Det finns ingen dold agenda. Definitivt inte i Sverige."

Från Aftonbladet.

Vad drar vi för slutsatser av denna kommentar???
🤔🤔🤔
Man kan ju tillägga att Tegnell hostade i meningen "Det finns ingen dold agenda. Definitivt inte i Sverige."

Slutsatsen blir väl att FHM medvetet lät detta ske för att försöka rädda ekonomin, man offrar alltså människor i detta val. Sen låtsas dom inför folket att dom försöker bromsa med olika relativt meningslösa åtgärder där den vikigaste är eget ansvar. Allt för att kunna lägga skulden på folket senare. Regeringen har fattat allt detta för sent och måste nu rida med FHM. Både folk och regering anser jag vara lurade men trots det har en regering ändå ansvar. Det ansvaret försöker dom nu slingra sig ifrån genom att ta upp nedmonteringen på 90-talet och att det nu ska byggas upp beredskap. Dom skyller på "just-in time" men håller på med liknande själv fast så dåligt att det aldrig kommer i tid. Dom kommer troligen att lyckas med alla rökridåer och fagra löften och få en ganska stor del av folket med sig precis som så ofta tidigare. Eget tänkande i landet är inte så stort.

Vilken tur dom har att det fanns en utredning då det gäller civilförsvar från 2018 men frågan är om det var regering eller den föregående som vill ha den. Hur som helst hade den troligast hamnat i papperskorgen för annat ansågs tidigare viktigare än svenskars hälsa och framgång i en eventuella kriser.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om jag fattat det rätt är virusets hölje av fett. Det ska vara därför det är effektivt med tvål och vatten, som löser upp fetthöljet. Därmed faller viruset isär.

Jo det har jag också hört. Men vad innebär det egentligen, fastnar fettet lätt på händerna och sitter kvar? Om det sitter kvar, borde ju det även ha svårt att släppa när det skall in i kroppen osv.

Men tack för ditt svar i vilket fall som helst.
Citera
2020-04-02, 17:19
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Med tanke på att Norge var drabbat värre än Sverige i början så verkar det ha trubbat av med deras striktare åtgärder.

Antingen det, eller så kan man ifrågasätta Norges rapportering.
Citera
Medlem
Nu börjar information sippra ut om vad många redan har misstänkt: Kina har fuskat med sina infektions- och dödlighetstal, enligt en läckt rapport från USAs säkerhets-community.

https://twitter.com/business/status/1245370023952203786?s=12

Citat:
BREAKING: China has concealed the extent of the coronavirus outbreak in its country, under-reporting both total cases and deaths, the U.S. intelligence community concluded in a classified report

Länk till Bloomberg-artikel finns i tweeten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Med tanke på att Norge var drabbat värre än Sverige i början så verkar det ha trubbat av med deras striktare åtgärder.
Nja:
Döda per miljon invånare
Sverige 28
Norge 9
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Borde inte din gissning ge tvärtom siffror?
Citera
2020-04-02, 17:20
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Självklart, men lögner i sig kommer inte att ge så svåra tics som han har nu (de har dessutom förvärrats sedan tidigare intervjuer) utan det är den underliggande stressnivån. Att ljuga lite så fortsätter bara de normala ticsen.

Jo, du har nog rätt. De ser rätt risiga ut nu. Måste hursomhelst vara ett helvete att vara i ledningen för det här.
Citera
2020-04-02, 17:20
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Har hört allt fler som blivit utsatta för coronaskämt där några kommer fram och hostar på personen och säger "Corona !". Och skrattande springer därifrån.

Hörde att detta är straffbart, tycker det är rätt.

Vad tänker ni andra?

Jag har också lekt på ICA idag om corona. Runt kassan finns det rutor som handlar om att skapa några meters avstånd mellan människor. Jag kom för nära en person och litet skämtsamt hoppade jag tillbaka på min plats, till rutan bakom personen i fråga. Det var litet småkul, tycker jag. Det var fler som skrattade. Det är litet kul att driva med corona paranoia, måste jag säga.
Citera
2020-04-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Volvo i Sverige börjar göra skyddsvisir till vården. Nu är det både IKEA och Volvo.

Källa Expressen.

Bättre sent än aldrig. Funderar på ett påstående och fråga från en journalist till Socialstyrelsen vid presskonferensen idag. Som jag uppfattade det fanns det en del kvalificerade företag som var beredda att börja inhemsk skyddsutrutningstillverkning men dessa hade inte fått någon körorder från Socialstyrelsen. Någon som vet mer om detta?
Citera
2020-04-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det enda stället där det makes sense att testa vilka som är smittbärare är inom vård och äldreomsorg.

I övriga fall bör man istället fokusera på att testa för antikroppar.

Enligt mig då. Helt ok om du tycker olika.
Nej jag tycker inte olika . . . Det är bara det att ännu finns väl inget tillförlitligt test för att hitta antikroppar. Iofs så går utvecklingen så snabbt nu att jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in