2020-04-02, 18:52
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjhame
hur är det med försvarets skyddsmasker som inte var CE märkta? jag läste någonstans att det var runt 700 000 sådana. att rädda liv är viktigare än miljön just nu
CE-märkning handlar om att vi europeer förtjänar kvalitet.
Det är många saker som krävs för godkänd CE-märkning, 'krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö'
Länk wiki CE-märkning

Det är en kvalitetsstämpel för oss konsumenter. Skönt, då vet man att köper man något CE-märkt så har det en grundkvalite och ska fungera. Som att man kan lita på vad det står på tex skyddsmasker.
Citera
2020-04-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Skönt att se fler som klarar av att tänka rationellt.
En bekant inom sjukvården jag pratat mycket med om detta tror att överdödligheten detta år kommer spädas ut på precis 5-10år. Hur hög överdödligheten blir får vi se, jag tror vi kommer sluta på ca. 5000 i Sverige innan denna våg är över.

Blir lite skevt att prata siffror såhär, jag tycker givetvis att det är hemskt att människor dör för tidigt.

Everybody forgets that the 1% IFR is the best-case scenario where hospitals aren’t overwhelmed and resources aren’t non-existent. It’s very possible to see these numbers rise to above 5% or even higher if hospitals crash. You can’t use the Imperial College studies without reading them properly.

Another person named the Diamond Princess closed population study where the IFR landed at over 1%, but you can’t forget several of those people are still in intensive care and many more are still infected. Not to mention they were given the best medical care available to them. 1% IFR is the best case scenario. We’ve long since moved past a situation where this would be applicable to Sweden in the long run.
Citera
2020-04-02, 18:53
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Han har inte erkänt något. Aftonbladet har satt det som rubrik, men när man tittar på vad han faktiskt sagt så är det hästlängder från ett "erkännande".

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jo jag förstår vad han menar men det låter bara konstigt. Vad är det där spädbarnet som dog i usa om man ska säga som han. Yngre yngre yngre eller är det bara yngre yngre

Dessutom börjar det bli lite missvisande eftersom det även drabbar "yngre äldre" väldigt hårt.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Målet är inte att utrota viruset. Målet är att sjukvården ska fungera.

Absolut.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Hur ska alla klara sig nu när skolorna stänger över påsk
Citera
Medlem
clase2s avatar
En reflektion:
För två veckor sedan så berättade min svägerska som jobbar inom äldreomsorgen som sjuksköterska att personer som var förkylda besökte sina anhöriga.
Hon påpekade det olämpliga med detta men de sa att " det är väl inte så farligt ,jag har bara en vanlig flunsa,mamma brukar aldrig vara förkyld".

Nu har det visat sig att flera på äldreboendet har drabbats av covid-19,några är riktigt dåliga...

Vad i h-vete ska det behövas för att anhöriga ska hälla sig borta från äldreboenden?
Omeddelbart anhållande för mordförsök? Avlägsnande med hjälp av securitas?

Var och handlade på COOP igår , en stor plexiskiva var upphängd framför kassan,chefen som råkade vara där sa att det var nödvändigt för att vissa kunder hostade rakt på kassapersonalen...

Min åsikt är att nu får det fanimej räcka med rekommendationer och önskemål från myndigheter, nu måste det fram med tvångåtgärder!
Citera
2020-04-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamdjungel
När blev Tegnell vald att styra landet?

Han styr inte landet, han råkar vara en frontfigur för en stor myndighet med många anställda, som med gemensam erfarenhet och expertis ger råd till regeringen.
Citera
2020-04-02, 18:55
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Då är de en extrem minoritet då folk i Italien ringer polisen om de ser att grannar har fest eller liknande.

Fast jag talar inte om fester. Jag talar om att folk umgås i större grupper (fler än fem) innanför hemmets fyra väggar. Det handlar alltså vare sig om fest eller familjemedlemmar bara. Och Italien är inte unikt, samma verkar vara i Serbien mfl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Så där är det alltid, om 99 av 100 personer sköter sig så är det alltid 1 rövhål som är efterblivet och inte sköter sig.

Tyvärr så orsakar det rövhålets egocentriska livsstil att övriga 99 får lida.

Bor själv i sthlm, och kan lägga till att jag sagt upp bekantskaper efter att kontinuerligt sett hur vissa totalt skitit i situationen.

Vi har ju ett ”fritt” demokratiskt samhälle. Och det verkar som att en del människor känner att deras integritet blir åsidosatt när man inte får göra som man vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kan vara en narcissist vi har att göra med.
Mitt tips är att Tegnell är en s k Idiot Savant.
Dvs briljant i någon snäv aspekt, inom sin yrkesutövning, men en större idiot än man rimligen kan förvänta sig från någon i hans position i en annan ytterst relevant aspekt, givet den makt Löfvenhelvetet gett honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Vore väldigt bra att hålla Stockhomarna borta.
Men vadan detta extravurm för gotland dock? De blåsta och självupptagna stockholmsfånen får resa och smitta ned resten av sverige men inte gotland. Underligt ändå...

Sosseadeln vill ha Gotland, särskilt Fårö, för sig själva.
Citera
2020-04-02, 18:56
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Australien har nu ett R0 under ett. Imponerande, vi må hoppas att det fortsätter så.

Någon som har koll på vilka åtgärder dom har vidtagit?

Har bekanta där nere och snackade över Skype. Jag vet inte så mycket egebtligen men dom var tidiga med att sätta upp skydd i butiker och även att bara ha ett visst antal personer inne i en butik. Man hade organiserad köbildning utanför och släppte in när folk lämnade osv. Det pratades till och med där nere att Sverige verkar ligga två veckor efter utvecklingen. Vet ej om Australien stängt skolor och så dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in