2020-04-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Om 50% får detta och max 1% dör.
Så blir det 50 000 döda.
Men jag tror inte att det kommer hända. Jag tror att det kommer vara en lägre döds % i slutändan.
Men låt oss säga det i absolut värsta scenariot. Att 50 000 dör.
Många av dessa skulle dö ändå inom kort. (Inom några dagar, veckor, månader och något/ra år)
Varje år dör det ca 88 000 människor i Sverige. (Ca 250 per dag)
Och om detta värsta scenariot skulle hända under de närmsta 6-8 månaderna i år så kommer vi ha färre än 50 000 som dör per år 2021 och 2022.
Slår man ut antalet på 5-10 år så kommer snittet på 88 000 döda per år ligga ganska så konstant. Någon procent upp.

Obs! Jag säger nu inte att jag vill att detta ska hända och att gamla människor ska behöva dö i förtid.
Det är bara svaret på din fråga (utifrån hur jag ser det) varför det inte kommer dö några miljoner eller hundratusen av detta.

Skönt att se fler som klarar av att tänka rationellt.
En bekant inom sjukvården jag pratat mycket med om detta tror att överdödligheten detta år kommer spädas ut på precis 5-10år. Hur hög överdödligheten blir får vi se, jag tror vi kommer sluta på ca. 5000 i Sverige innan denna våg är över.

Blir lite skevt att prata siffror såhär, jag tycker givetvis att det är hemskt att människor dör för tidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Varför taggarna ut? Vad är det jag inte fattat innan, menar du?

Att regeringen vill att äldre ska dö det, visste man från första veckan . Omänskligheten har visat sitt riktiga ansikte i Sverige och tyvärr är det väldigt många som håller med. Idioterna trodde att man skulle rädda ekonomin men nu kommer både ekonomin och folk att gå åt helvete. SKÅL SVERIGE!!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Naaaww, en stalker! Ja, se hur jag kan vara lika tvärsäker som ex. Tegnell et al. Tror säkerligen du stött på fler av mina inlägg i denna tråd där du sett att jag vacklat, fram och tillbaks, mellan ytterligheterna då detta är en ytterst ovanlig situation. Javisst, borde inte varit så tvärsäker i början, men fortfarande så är dödstalen i paritet med en vanlig säsongsinfluensa. Dock så finns en viss eftersläpning och de långvariga effekterna vet vi inte så mycket om ännu. I de inlägg som du så finurligt lyckats undgå så skulle du sett att jag vacklat från att vara helt säker på att detta inte är allvarligt till att detta, i princip, är armageddon (ja, jag överdriver lite) - detta blir tydligare längre fram i tråden, eller blir det bak (senare).

Vetenskapen har visat sig haft fel mången gånger förr och när man ser hur världen attackerar problemet och varans metoder så förstår man komplexiteten i det hela. Kanske bättre att adressera dina frågor till dem - jag är bara en novis som spekulerar och att detta var värre än jag först trodde är mig säkerligen förlåtet av de flesta - i alla fall Tegnell, han skulle förstå mig, han... Käre, Tegnell!

Se filmen jag länkade i ett tidigare inlägg. Ingen vanlig influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Kommer alla stockholmare stanna hemma under påsken?

Självklart. De är världens bästa.människor. De humanitära världsmästarna. De fattar allt och vet alltid precis vad man ska göra. Det behövs inget förbud där inte till skillnad från andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Det skulle dock vara intressant att få reda på Norges och Finlands strategier för att undvika hamna i Kinas situation: Dvs att gjort en 'perfekt' close-down, och sedan på något sätt öppna upp under kontrollerade former, utan att det dyker upp nya smittställen som kanske kräver en lockdown igen, o igen, o...
Har ni som förespråkar total lockdown av Sverige tänkt ut nästa steg också eller tycker ni bara att vi ska göra som de andra lockdown länderna gör..."följa john"-strategin?

Meningen med åtminstone Finlands "mjuka lockdown" är inte att helt stoppa viruset - det går ju inte ens - utan att bromsa upp spridningen så att vården inte överbelastas. Den strategin kan kosta ekonomin mer men man kanske lyckas rädda flera gamla och sjuka, förhoppningsvis.
Citera
2020-04-02, 18:43
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Fina vänner du har. Var bor dom?

Jag har aldrig hävdat att det de gör är rätt. Tvärtom. Men tvingar du folk till saker, lär du få den effekten. De bor i Friuli-Venezia Giulia.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Kolla vilken respons han får i kommentarerna. Gick inte riktigt hem på hemmaplan.

Bra att han vågar tycka till...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Stod på CNN:s undertexter att uppskattningsvis 100,000 amerikaner kommer dö till följd av corona och det även om extrema sociala distanseringsåtgärder kommer företas.
Fyfan det är dubbelt så många som de amerikanska soldater som dog i Vietnamkriget
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Att stänga några gränser nu mellan de nordiska länderna, som inte redan är stängda, är totalt lönlöst. Smittan har ju redan tagit fart i samtliga länder och påverkas inte av att en full dansk med corona åker över bron, eller en smittad Svensk cyklar över bron med sin fula cykelhjälm.

Bara för att en åtgärd låter dramatisk och cool så betyder det inte att det fungerar. Det är inget krig, det är en pandemi
Det vore inte alls konstigt att helt stänga gränsen mot Sverige.
Skåne släpar efter Stockholm. Det finns fortfarande tid att bromsa smittspridning i Danmark via svenskar.
Dramatik är BAU dessa dagar, coolt not so much.
Citera
Medlem
körde igenom sthlms innerstad idag. Under ”rusningen”. Obs! Endast genomresa.
Kan inte ens vara 5% av alla människor som vanligen rör sig på sthlms gator.
Det var nästan tomt.
De flesta jag såg var ungdomar.
Butikerna var öppna men ingen inne i dem.
Restauranger tomma. (Det lilla man såg)

Ska tillägga det att samtliga jag känner (många kontorsråttor och säljare) har arbetat hemifrån de senaste veckorna.

Detta lär ju minska spridningstakten.
Men hör forfarande om en del människor som tar massa dåliga beslut.
Citera
2020-04-02, 18:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det finns ett alternativ till att gilla läget.

Alternativet är att skapa barriärer som stoppar människors rörlighet. Vilket alternativ anser du är mest lockande? Att offra livet för att upprätthålla öppna gränser? Eller att leva i trygghet bakom förseglade gränser?
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle helt klart ta mina chanser med corona, och leva i frihet.

- Är frihet samma sak som öppna gränser?

Ifall jag får välja, så väljer jag folkets hälsa före öppna gränser. Jag skulle hålla gränserna öppna för vänligt sinnade besökare. Men jag skulle upprätthålla en beredskap att snabbt stänga gränserna när en epidemi uppstår.
Citera
2020-04-02, 18:44
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Som sagt, allting går att vinkla. Men det enda som skapar reell förändring är följande: ska karantän fungera, måste den vara absolut. Annars är det verkningslöst. I mångt och mycket.

Är självklart inte verkningslös även om den inte är absolut. Målet är inte att komma ner till 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in