2020-04-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men det fattar väll vilken idiot som helst!
Nej, tyvärr finns det många exempel här som inte fattar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Det doftar grov asperger om dig!

Argumentationsfel. Ad hominem.

Vad menade du?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Sveriges beredskap är i värre skick än vad någon kunde ana inför Corona-hotet. Nu har vi en militär som består av snöflingor:

Debattinlägg: ”För oss som är värnpliktiga är beslutet om begränsade permissioner problematiskt.”
Att begränsa värnpliktigas permissioner är mer en symbolhandling än en slagkraftig åtgärd. Om syftet är att hindra att covid-19 sprids till landets regementen borde all personal isoleras. Det skriver Kevin Sundin och Alexander Wallström, vicekorpraler vid Södra skånska regementet samt ledamöter vid den årliga Värnpliktskongressen.
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-02/for-oss-som-ar-varnpliktiga-ar-beslutet-om-begransade-permissioner-problematiskt

Arma land!

På min tid hade det lett till kompaniförbud omgående att bara tänka i de banorna.

Som om det inte räckte: Tegnell är med i Skavlan på fredag:

(FB) Anders Tegnell for president
Citera
2020-04-02, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Hittar ingenting om åldersfördelningen i länkarna. Skulle vara intressant att se om Sverige har fler äldre människor i intensivvård, jämfört med Norge.

Notera också att Sveriges befolkning är dubbelt så stor som Norge. Norge fick väl även sitt första bekräftade fall en månad efter oss? Jag vet i alla fall att Danmark inte ligger långt efter oss statistiskt, trots att även de fick sitt första bekräftade fall en månad efter oss.

Fra den daglige rapporten til FHI (Norges FHM).

• Det er totalt 180 personer med bekreftet SARS-CoV-2 som har vært innlagt i
intensivenhet, av disse er 109 inneliggende.
• Gjennomsnittsalderen for de 180 bekreftede pasientene er 61 år, og 76 % er menn.
Aldersfordelingen er:
0-39 år: 4
40-49 år: 26
50-59 år: 37
60-69 år: 59
70-79 år: 38
80 år eller eldre: 8.
(Norsk intensivregister per 02.04.2020 kl. 08.00)

Dere fikk deres første smittetilfelle 3 uker før oss, men det var det eneste de neste 3 ukene.
25/26 feb fikk dere nr 2 og vi vår første smittede.

1.mars hadde Sverige 14 smittede. Norge hadde 19 smittede.

Sverige fikk sitt første dødsfall 11.mars
Norge fikk sitt første 12.mars
Danmark 14.mars. (Da hadde både Norge og Sverige 3 dødsfall)

Norge og Sverige er ganske så likt i utviklingen tidsmessig.
Citera
2020-04-02, 17:44
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
äldre. äldre är AT:s uttryck för de äldsta....upprepat det hela dagen

Jo jag förstår vad han menar men det låter bara konstigt. Vad är det där spädbarnet som dog i usa om man ska säga som han. Yngre yngre yngre eller är det bara yngre yngre
Citera
2020-04-02, 17:45
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jo, det köper tid.
Man kan även genom att först initiera en sträng karantän, efterhand släppa på denna likt en kran för att få en jämn ström av smittspridning.

Köper tid för virusspridningen möjligen, även om det råder olika uppfattningar om detta också. Vad jag menade med hållbar lösning rör alltså hela folkhälsan, inte bara den direkta anknytningen till viruset. Folkhälsa är så mycket mer än Covid-19. Danmark, liksom övriga länderna, måste lätta upp restriktionerna snart annars riskerar man betydligt större ohälsa/problem i sviterna av viruset i förlängningen. Och släpper man på restriktionerna, kan man fråga sig huruvida viruset får fart igen bland de ”skyddade” danskarna.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Varför insiterar de att säga äldre äldre vid presskonferensen? Viktigt att vi isolerar äldre äldre för äldre äldre är en utsatt grupp.

Intressant då att det finns sjukvårdare och lärare både med bakomliggande sjukdomar och ålder som gör att de tillhör riskgrupperna, men dessa tar man inget ansvar för?

Min mor är 65 och jobbar på skola med 300 elever, min far är 70+, överviktig och har astma.
Det är bara en tidsfråga innan mor blir smittad och sedan tar hem smittan till far, och resten är historia.

Varför inte bara sluta jobba? Då förlorar hon sin inkomst, hon är inte skyddad av arbetslagstiftningen för detta, även om hon och han är i riskgrupperna.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Norge och hela omvärlden skrattar år vår superhjälte Tegnell hehe, så här skriver VG, bara ett exempel.

Nu får han väl ta och försvinna till Sibirien snabbt.....

Inte bara Norge. Utan den otroliga komiska delgivningen som tegnell med sina upprepade lögner har medfört, tror jag halva flashback hade dött av tristess. Killen kan verkligen ljuga så att man vill höra mer. Man vet att det är lögn, fast man vill ändå höra mer av den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Norge och hela omvärlden skrattar år vår superhjälte Tegnell hehe, så här skriver VG, bara ett exempel.

Nu får han väl ta och försvinna till Sibirien snabbt.....

åh nu kommer han väl säga att det pågår en hatstorm mot honom igen...
Citera
2020-04-02, 17:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Intressant då att det finns sjukvårdare och lärare både med bakomliggande sjukdomar och ålder som gör att de tillhör riskgrupperna, men dessa tar man inget ansvar för?

Min mor är 65 och jobbar på skola med 300 elever, min far är 70+, överviktig och har astma.
Det är bara en tidsfråga innan mor blir smittad och sedan tar hem smittan till far, och resten är historia.
Varför inte sluta jobba? Då förlorar hon sin inkomst, hon är inte skyddad.

Nu svarar du på fel tror jag men det spelar ingen roll.
Citera
2020-04-02, 17:46
Avslutad
Hörde på radion av en professor i hygien och smitta att man ska inte låna ut telefon för då ligger det och bubblar upp virus från den som pratat innan.

Märk; hon varnade alltså inte för att slicka på telefonen.

Nej, hon varnade för att prata i den!

Luftburet och jäkla knepigt detta virus!
Citera
2020-04-02, 17:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om immunitet är kortvarig så är det bara att gilla läget att extremt många kommer dö, eftersom det är ett sannolikt hinder även för effektiv vaccinering.

- Det finns ett alternativ till att gilla läget.

Alternativet är att skapa barriärer som stoppar människors rörlighet. Vilket alternativ anser du är mest lockande? Att offra livet för att upprätthålla öppna gränser? Eller att leva i trygghet bakom förseglade gränser?

Ett vaccin skulle vara fint. Men vi behöver ha beredskap för att det kanske aldrig kommer ett vaccin.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Japp. Det är helt klart så att situationer som dessa starkt ökar risken att demokratin blir lidande. Det syns inte minst i den här tråden, där många tävlar i vem som kan offra mest frihet för en promilles större chans att överleva corona.

- När dödstalen ökar, så ökar desperationen hos allmänheten. Allmänheten blir allt mer villig att avstå friheter för att kunna stoppa massdöden. Vill vi försvara samhället och demokratin? I så fall bör vi satsa på att förhindra massdöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in