2020-04-02, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Smittan sprids genom bara utandning enligt amerikanska forskare.

https://edition.cnn.com/2020/04/02/health/aerosol-coronavirus-spread-white-house-letter/index.html

Fan låter kört för dumma svenskar som trodde att det räckte med att man inte kramades och pussades som Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk til alle for svar og linker! Hvis jeg forstår rett så er det slik at for å oppnå flokkimmunitet så må en stor del av befolkningen smittes. Har smittespredningen i Sverige gått raskere enn de ansvarlige ønsket? Når det var slik at de ikke kunne teste mange nok av befolkningen for å finne ut mer om smittespredningen, hvordan kunne de da ta slike sjanser og risikere at mange blir syke og dør (ved at det ikke finnes nok vårdplasser og ikke nok leger og sykepleiere og ikke kan tilbys medisiner) ved å ikke gjøre mer for å bremse smittespredningen?

Smittspridningen i äldreboenden hade FoHM velat undvika, de försökte med den frivilliga vägen, minimala besök, men missade nog ganska grovt att personal kan bära smitta utan att veta det....resten går att räkna ut enkelt...

Nu panikutbildar man läkare i IV, tanken är att de ska utföra palliativ vård på plats på hemmen, det kommer att se ut som krigsscener där snart, är jag rädd (mängder med kasserad skyddsutrustning, likvagnar som rullas i korridorerna.....).
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Nej, kanske inte riktigt, men det är många som är inlagda.
De som har dött verkar dock ha dött av cytokinstormar, om de nu inte haft en allvarlig bakomliggande sjukdom som har satt ned deras immunförsvar.

Självklart finns det enstaka fall av unga vuxna helt friska som dör med, men jag tror det handlar om att viruset finns i så många olika versioner att vi inte riktigt vet hur det kommer påverka nästa smittade.
Att unga dör, även barn, är ju inte så uppseendeväckande egentligen. Det dör yngre och barn även av säsongsinfluensa, och det här drabbar ju fler så dödsfall även bland yngre och barn utan bakomliggande sjukdomar kommer vi säkerligen få se. Men de är ju undantagsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Stefan Löfvén:
"Det kommer bli värre innan det blir bättre"
Vilket lamt uttalande.
Alla vet att vi ligger cirka 3 veckor efter Italien och kanske en sisådär 18 dagar efter England.
Så visst kommer det bli värre.
Men frågan är VAD GÖR REGERINGEN? VILKA ÅTGÄRDER PLANERAS?

Jag tror helt enkelt att han mentalt har abdikerat och mer tar rollen av en sportkommentator i det här läget, lite: "Ja jag ser att Laget Medborgarna i Stockholm nu haft svårt att nå ända fram till andra planhalvan, vad gäller att inte sprida smitta till äldreboendena. Kan vara så att de kan hämta upp sig i andra halvlek, om de peppar sig med lite mer handtvätt... "

Ursäkta galghumorn eller vad man ska säga men det är tragiskt utan dess like, som att se på en helt absurd fars. Sörjer dock för alla som drabbas, självklart. Mkt sorgligt.
Citera
2020-04-02, 17:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Norge och hela omvärlden skrattar åt vår superhjälte Tegnell hehe, så här skriver VG, bara ett exempel.

Nu får han väl ta och försvinna till Sibirien snabbt.....

Alltså.., hur fick han sitt jobb egentligen ?

Nepotism, eller vad är det fråga om ?
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hörde på radion av en professor i hygien och smitta att man ska inte låna ut telefon för då ligger det och bubblar upp virus från den som pratat innan.

Märk; hon varnade alltså inte för att slicka på telefonen.

Nej, hon varnade för att prata i den!

Luftburet och jäkla knepigt detta virus!

Viruset är inte luftburet. Om du håller i en telefon som någon annan har hållt i kan du få virus på fingrarna och sedan när du rör vid din mun eller näsa kan du bli smittad på det viset.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Hehehe. Säkerligen ringer dom till facket & piper om risktillägg när ryssen kommer, annars laddas inte ett enda magasin, sådetså!

Beredskapen är god mina vänner.

Endast i Sverige:

Lag tar bort osäkerhet om svartbyggen
Fältsjukhus i Göteborg och Stockholm har uppförts i rasande takt. Och utanför entrédörrarna till sjukhus står nu provtagningstält för att hindra smittspridningen. Förmodligen svartbyggen allihop.

– Det har gjorts extraordinära insatser för att klara av vårdens behov. Av naturliga skäl har man inte hunnit med att söka bygglov, säger bostadsminister Per Bolund (MP).

– Vi vill att vården ska kunna koncentrera sig på att ge vård och då ska vi inte utsätta dem för att de också ska behöva hålla på med administration.

Boverket har vänt sig till regeringen och begärt att reglerna kring bygglov ska klargöras. Egentligen ska man ansöka om bygglov både för nya byggnader och för gamla byggnader som används på nytt sätt.

Men nu förbereds en lagändring där tillfälliga sjukhusbyggnader får ett generellt undantag.

– Byggnadsnämnder i kommunerna ska inte behöva bryta mot lagen, som är tydlig med att man inte får ha den här typen av tillfälliga byggnader hur länge som helst. Vi vill avlasta kommunerna, men också de som nu gör helt nödvändiga vårdinsatser, säger Per Bolund.

– Ingen ska behöva ägna tid och kraft åt detta.

Lagen införs den 1 maj, men ska gälla retroaktivt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb868p/lag-tar-bort-osakerhet-om-svartbyggen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Japp det är jag med på. Fast det hade ju jag blivit både utav öl exemplet och smörexemplet om jag inte sköljt händerna. Om jag sköljer mina händer, kan jag räkna med att det rinner av som öl, eller kan jag räkna med att det sitter kvar som smör?
mvh
Det allra viktigaste (vare sig det är tvål o vatten eller handsprit eller vanligt vatten) är att man tvagar sig, likom. De mekaniska rörelserna får bort mycket av mikroorganismer. Extra viktigt verkar det vara i fallet med virus. (Speciellt då höljesvirus vilket SARS-CoV-2 är.)

Så har du bara vatten att skölja händerna med, se till att hålla på en stund och tvätta ALLA delar av händerna. Speciellt under naglar och i nagelbanden.

Då är risken betydligt mindre att bli smittad.
Citera
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag kallar det för paranoia. Orsaken är att det är en överdriven rädsla som råder i pandet på grund av viruset. Flesta av de som har dött var över 70 år och hade en eller flera autoimuuna/kroniska sjukdomar. Många av de skulle ha dött om några år även utan corona.

Varför ska jag ta ansvar för några andra människors liv? Det är inte mitt fel att de som har diabetes, högt blodtryck eller liknande kroniska sjukdomar har druckit mycket alkohol, rökt cigaretter och ätit skräpmat regelbundet.
Så om man är över 70 eller har nån sjukdom så är man inte värd att ta hand om?
Varför ska du ta ansvar frågar du.
För att det är så man gör om man är vettig och mänsklig.
Dina föräldrar är säkert jättestolta över dig!
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Alla länder kommer troligen att ha dödsoffer för det här kinaviruset. Frågan är bara hur många. Med Sveriges metod blir det ett större antal.
Med nedstängning som alla andra länder i världen använder sig av så blir det ett mindre antal.

Det är en teori absolut. Jag är dock inte helt säker på att det faktiskt blir så i slutändan. Men den som lever får se.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sen undrar man varfor hela ansvaret läggs på dem och inget på ägare, chefer och föreståndare för boendena. Verkar oprofessionellt av dessa att inte själva göra något. Ägarna fortsätter tjäna multum men lägger inte ut ett öre för att förhindra smitta på boendena om de inte tvingas. Helt oansvarigt. Riktiga rovdjur.
Javisst är det så. Det är ju en mycket mer relevant frågeställning.
Att så mycket skattepengar används som bidrag till företag borde uppröra mer än "hur bra" Tegnell gör sig på tv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WillyTheKid
Att smittspridningen är så stor i Stockholmsområdet beror på att människor inte följer råden. Man kan helt enkelt inte ta eget ansvar. Myndigheterna har varit naiva nog att tro att det svenska folket kan agera på egen hand utifrån allmänna råd. Men i Stockholm har det bevisligen inte fungerat. Nu flaggar andra delar av landet att man vill att Stockholmare stannar på hemmaplan. Frågan är om Stockholmarna är kapabla att förstå det? För vad är det som gör att de som ser sig "överlägsna" resten av landets befolkning helt plötsligt förlorat sunt förnuft? Eller kom beviset på att "överlägsenheten" bara är en tom tunna som skramlar väldigt högt...?
Ä det inte stockholmarna som är mest singlar? Tycker själv att göteborgstrakten borde vara mer smittbenägna..där de oftast söker kontakt med andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in