2020-04-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Smittskydd är en angelägenhet som kräver att samhällets ledning har möjlighet att göra stora ingrepp i medborgarnas liv. Det ligger i smittspridningens natur.

Då är frågan hur dessa ingrepp i medborgarnas liv ska gå till. Ska myndigheterna tillämpa grova verktyg, som barriärer och karantän? Eller ska myndigheterna tillämpa mindre synliga verktyg, som bygger på att övervaka varje individs rörelse?

Jag föredrar att myndigheterna väljer dom grova verktygen. Dessa grova verktyg gör så stora ingrepp i samhället, att dom inte kan upprätthållas längre än nödvändigt för att stoppa en epidemi. Det är lätt för medborgarna att se att vissa områden är avspärrade. Det är lätt att se när avspärrningarna avlägsnas. Det är svårare för medborgarna att veta huruvida den sofistikerade övervakningen har upphört när epidemi-faran är över.

- Kina har mycket bättre förutsättningar att övervaka folket. Och nu fick myndigheterna en utmärkt förevändning övervaka folket ännu mer.

Jag känner misstänksamhet mot myndigheter som inte försöker hålla epidemier utanför gränserna. Vilka baktankar finns till att låta en sjukdom härja fritt bland folket?

- Våra resurser är mycket begränsade.
Epidemi-faran för coronavirus kan bara försvinna genom att befolkningen får immunitet. Viruset finns i minst 146 länder, och går inte längre att undvika mer än man kan undvika influensa.

Sverige låter inte alls viruset härja fritt. Vi försöker ta oss igenom pandemin med så små förluster som möjligt. Förlusten räknas inte bara i hur många som dör i corona, utan även i hur många som får sina liv förstörda eller dör i kölvattnet av vår bekämpning av den.
Citera
2020-04-02, 17:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Danmark kommer att lätta upp nedstängningen inom kort. Det är alltså inte en hållbar lösning med karantän.

Jo, det köper tid.

Man kan även genom att först initiera en sträng karantän, efterhand släppa på denna likt en kran för att få en jämn ström av smittspridning så att sjukvården inte kollapsar på grund av peak.

Det bästa alternativet är att göra som Sydkorea och Singapore och testa ALLA, då kan man punktmarkera viruset och isolera de som behöver isoleras, och resten kan jobba på som vanligt.

Men resten av västvärlden är så jävla inkompetenta och skriker efter folks rättigheter att detta inte skulle gå att genomföra här.
Citera
2020-04-02, 17:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Som sagt, vi i Skåne motar detta kina virus i grind

Ingen samhällsspridning och vi har full kontroll

Tidig spårning av första gruppen gjorde att vi slapp en stor spridning i samhället!

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-02/fortfarande-mattlig-smittspridning-i-skane-nu-ska-ocksa-de

Om ni får in nya smittade varje dag så har ni en samhällsspridning. Det är snarare att ni har mindre spridning så du kan sluta säga att ni inte har samhällsspridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Att det prognosen såg så mörk ut, en andra våg.
Vad reagerade du på med min reaktion?

Försöker du att vara ett smart-ass eller?

Du kom dragandes med Putin för att han/hon drog paralleller till spanska sjukan och dess andra våg.

Är uppenbarligen inget smart ass eftersom jag i hela friden inte begriper den briljanta logiken bakom kopplingen till Putin.

Annars är jag rätt begåvad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
Över 20 döda idag i Danmark. Och alarmister som tycker att nedstägägning spelar mågot roll?

Om man ska se effekten på nedstängning är det antalet nya smittade som man ska titta på. Dödsoffer är en fördröjning med ibland upp till 5 veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Varför insiterar de att säga äldre äldre vid presskonferensen? Viktigt att vi isolerar äldre äldre för äldre äldre är en utsatt grupp.
äldre. äldre är AT:s uttryck för de äldsta....upprepat det hela dagen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
nu säger de på tv att spädbarn har extremt dåligt smittskydd..äntligen nån som kan komma fram med sanningen

Men det fattar väll vilken idiot som helst!
Citera
2020-04-02, 17:42
Medlem
welcometorealitys avatar
Norge och hela omvärlden skrattar åt vår superhjälte Tegnell hehe, så här skriver VG, bara ett exempel.

Citat:
Tegnell erkjenner å ha mislyktes med å holde smitte borte fra alderahjem

Nu får han väl ta och försvinna till Sibirien snabbt.....
Senast redigerad av welcometoreality 2020-04-02 kl. 17:48.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamazow
Kommande Covid-19-läsning:

https://fritanke.se/bocker/genusdoktrinen/
*Noterat*
Citera
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Tack för svar, jag har nog uttryckt mig luddigt.

Tänk er öl eller kanske smör. Detta fastnar på händerna. Sätter man sedan händerna under kranen så försvinner ölet ganska lätt i vasken, medan smöret sitter kvar.

Vilket är detta virus egenskaper? Liknar det vatten så är ju man i risken när man badar, liknar det smör är det jobbigt om man torkar sig i ansiktet.

Mvh
Coronavirus har liknande egenskaper som sot. Mycket små partiklar som är lite feta och lätt fastnar och är relativt svåra att få bort fullständigt. Däremot lossar vissa partiklar väldigt lätt (smetar av sig).
Stick in ett finger i avgasröret på en bil och se hur du lätt kan överföra partiklar från ditt finger till andra ytor. Vill du få ditt finger riktigt rent igen måste du använda vatten och tvål eller diskmedel.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Och för detta ska vi krascha världsekonomin, fängsla varenda människa i sitt eget hem, upprätta ett totalitärt angivarsamhälle där matbrist och ransonering råder? 🤡

Det är en svår fråga att besvara när man inte sitter med facit i hand. Klart är dock att ekonomin får sig en smäll oavsett och att det politiska priset med alltför många döda kommer att bli mycket högt.
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Du kom dragandes med Putin för att han/hon drog paralleller till spanska sjukan och dess andra våg.

Är uppenbarligen inget smart ass eftersom jag i hela friden inte begriper den briljanta logiken bakom kopplingen till Putin.

Annars är jag rätt begåvad.
Det doftar grov asperger om dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in