2020-04-02, 16:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu står Asien inför andra vågen, NY Times:
...
Det är alltså inte så att problemet i Asien är över. Tvärtom så måste man skala upp åtgärderna ytterligare, och de beräknas behöva fortsätta för all framtid, tills man har bra medicin och/eller vaccin mot Covid-19.

I Kina försöker man öppna skolor, men håller fortfarande stängt biografer, klubbar, restauranger, turistattraktioner, cafeer, högskoleprov m.m. Trots att det har gått tre månader sen lockdown började.

I de nyöppnade skolorna får inte elever komma närmare varandra än 1 meter, och alla barn måste ha ansiktsmask. Regelbundet desinfekteras hela klassrummet. Man tar febertemp på alla elever tre gånger dagligen. De fraktas dit i specialanpassade skolbussar. Nu har skolorna precis öppnat, så det tar några veckor innan man ser ifall spridningen ökar igen, trots drakoniska åtgärder.

- Anders Tegnell kan åka till Kina, och förklara att kineserna inte behöver göra någonting annat än att sitta ner och invänta flockimmunitet? Kan det vara så att kineserna vet mer än Anders Tegnell rörande Covid-19?

Det kan finnas anledning att vara skeptisk mot kinesiska myndigheter. Kinas kommunistparti är inga helgon. Men vi måste också inse att kineserna besitter erfarenheter av Covid-19, som Sverige saknar. Skulle kineserna offra så stora resurser i kampen mot Covid-19, ifall sjukdomen var så harmlös som Folkhälsomyndigheten försöker hävda?

Citat:
Är det det här som folk i tråden eftersträvar? Kina är fullständigt dysfunktionellt i dagsläget, på oräkneliga nivåer. Och ingen är immun mot coronavirus, de är på ruta ett.

- Kommer Kina att vilja gå igenom allt detta elände igen? Eller kan vi räkna med att Kina stänger gränsen mot länder som har låtit Covid-19 härja fritt?

Citat:
Ni kan tycka vad ni vill, men ni ska vara glada att ni bor i ett land där FHM tar ett helhetsgrepp om folkhälsan, och ser bortom enbart spridningen av viruset.

- Covid-19 har skapat faror som sträcker sig bortanför liv och hälsa. Som jag nämnde i förra inlägget, så finns en risker med att demokratiska ledare misslyckas med sitt ansvar. Medborgarna kan börja efterfråga handlingskraftiga ledare som struntar i demokratin.

Citat:
De riskerar sina egna liv och sitt eget anseende genom att låta Sverige ta den svårare vägen ...

Att sitta still och hoppas på flockimmunitet är en bekväm väg för Folkhälsomyndigheten. Det är en desto mer smärtsam väg för allmänheten. I synnerhet skapas mycket obehag hos medborgare med ohälsa, och hos medborgare som har uppnått hög ålder.

Citat:
... den som erbjuder oss en väg ut ur den här krisen ...

- Vet vi att flockimmunitet är en fungerande väg? Tänk om viruset är farligare än Folkhälsomyndigheten har hoppats på? Viruset kanske visar sig ha skadliga effekter på lång sikt, även hos överlevarna? Det kanske framkommer att Covid-19 är såpass farligt, att spridningen måste stoppas helt? Då är det svårt att kväsa viruset, när det redan har fått sprida sig i samhället.

Citat:
... och försöker undvika en framtid där vi lever förtryckta av viruset.

- Kommer vi att nå dit? Tänk om immuniteten visar sig vara kortvarig? Tänk om viruset förändras, så att man inte får immunitet mot nyare varianter av viruset? Då har vi skapat en framtid där viruset cirkulerar runt i samhället, och återinfekterar tidigare sjukdomsoffer. Kommer vi att kunna skydda riskgrupperna samtidigt som viruset cirkulerar runt i samhället i all oändlighet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Fastna inte på spridningen i uppskattningen av antalet reducerade dödsfall i rapporten. Titta i stället på uppskattningen av det totala antalet smittade i dessa 11 länder och vilken effekt det har på CFR för Covid-19. 0,2-1,16% enligt John Campbell. Stämmer det så är det goda nyheter.

https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0

You’re ignoring the 1% IFR they base their models upon.
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men jag pratar om döda. Östergötland har 18 döda och Sörmland 30. Östergötland har också större befolkning 465´, Sörmland 297´, så det borde väl ge 18/4,65=3,9 och 30/2,97=10,1. Stockholm by the way 178/23,8=7,5. Rätta mig om jag har fel.
Ursäkta, jag läste fel. Så här ser det ut nu (baserat på data från Wikipedia och c19.se):

Antal döda per 100 000 invånare:

Sörmland: 10.08
Stockholm: 7.49
Dalarna: 4.86
Östergötland: 3.87
Jönköping: 3.03
Halland: 2.70
Uppsala: 1.82
Norrbotten: 1.60
Gävleborg: 1.39
Kalmar: 1.22
Västmanland: 1.09
Västernorrland: 0.81
Skåne: 0.73
Örebro: 0.66
Blekinge: 0.63
Västra Götaland: 0.52
Värmland: 0.35
Gotland: 0
Jämtland: 0
Kronoberg: 0
Västerbotten: 0
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Fastna inte på spridningen i uppskattningen av antalet reducerade dödsfall i rapporten. Titta i stället på uppskattningen av det totala antalet smittade i dessa 11 länder och vilken effekt det har på CFR för Covid-19. 0,2-1,16% enligt John Campbell. Stämmer det så är det goda nyheter.

Jag behöver inte John Campbell för att berätta saker för mig. Det är i grund och botten en modell som jag anser vara helt värdelös i.o.m. att den har så stora konfidensintervall. Totalt oanvändbart skulle jag påstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Finns det någon som är insatt i USA deras testningar hur många har dom testat ? måste vara bra nog så många ,och vilka testar dom deras strategi ?
testar dom varenda en eller ?
jag uppskattar svar på svenska .

Nej dom testar inte varenda en, du ska först ha kontakt med läkare för att gå igenom symtom.
Citera
Medlem
Det är ungefär som den extrema massinvandringen och dess konsekvenser bland mycket annat som förstört detta långt tidigare välmående land. "Vi såg det inte komma". Samma undflyende tafatthet och totala inkompetens. Så det är inte så konstigt att vi har världens sämsta strategi hur man bekämpar Covid-19. Man bör inte vara förvånad. Sverige är sedan länge bäst på att vara sämst. De humanitära världsmästarna i idioti. Dårarna paradis. Den genomsnittliga svenska IQ:n måste ha sjunkit något enormt de senaste decennierna, även ända upp till toppen bland politiker som styr landet.
Senast redigerad av Pazzamo 2020-04-02 kl. 16:49.
Citera
2020-04-02, 16:44
Medlem
DrunkenZealots avatar
En sak som jag inte setts behandlas här, är hur virusets fysiska egenskaper är.

Med det menar jag om det är klibbit, eller är det glatt. Hur beter det sig i vatten och hud. Vad kan man göra för att minimera riskerna för att människor blir smittade?

Hoppas någon ser frågan och kan ge lite ledtrådar, hade varit bra med något som tar oss i rätt riktning, alltså minskar infektionsraten.
Citera
2020-04-02, 16:45
Medlem
Kampen mot narkotikan i USA. Det är klart att den måste bedrivas lika tufft även i coronatider. Det är krig nu och det är bara att skjuta brottslingarna på direkten. Om dom försöker föra iland narkotika alltså.Sanera fartygen. Av humanitära skäl kanske man kan inrätta särskilda fängelsehålor. För sjutton inse att under krig behöver vi krigslagar. Nu kan till och med Orbán styra med dekret. Ge Stefan Löfvén samma befogenheter så att han styr upp missären NU.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
"Ryska medborgare behöver inte gå till jobbet under hela april månad, meddelar president Vladimir Putin i ett tv-sänt tal om virusåtgärder till nationen."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e85f7a3114d50001986101b
Undrar hur den ryska statsskulden kommer att se ut efter detta. Med oljepriset på lägsta sedan vet inte hur länge.

Eller, menar Farsan att man inte behöver gå till jobbet - men man får ingen lön?
Ryska staten kanske kommer att erbjuda matpaket till alla?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Mera trist statistik :

USA

2.4 klockan 16.32: Över 6 miljoner arbetslösa i USA

Det finns nu 6,6 miljoner arbetslösa i USA. Siffran steg med 3,3 miljoner från förra veckan.

Spanien

2.4 klockan 12.38: Hundratusentals jobb har försvunnit i Spanien

Nästan 900 000 jobb har försvunnit permanent eller tillfälligt i Spanien sedan regeringen i mitten av mars utlyste undantagstillstånd och strikta karantänsåtgärder för att bromsa coronaepidemin.

https://svenska.yle.fi/coronavirus
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Misstänker att de aldrig ens kommer till sjukhus utan får vård där de bor och de som dör hamnar inte ens i statistiken
I går när jag var ute på min långpromenad med hunden så gick jag förbi ett äldreboende. Då kom en likbil körande. Den styrde in vid boendet och stannade utanför. Men snabbt flyttade den sig till parkeringen och begravnings killen satte sig att leka med sin telefon. Den väntade. Kanske var gamlingen inte riktigt död ännu så de hade beställt likbilen lite för tidigt?
Citera
Medlem
Konstig fråga men den där kaninpesten för nåt år sen, slutade den av sig själv? Kan det bli samma med Corona att den bara försvinner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in