2020-04-02, 16:30
Medlem
Man ska nog vara väldigt försiktig med allt som kan få oss i folksamlingar eller om myndigheter på något sätt försöker få oss att ta oss ut och samlas. Om till exempel tester skulle göras på flera i befolkningen finns det risk att just själva testproceduren utsätter oss för fara. Vill inte ha ett "nytt melodifestaval-syndrom" igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stacka
Stämmer. När man väl har hamnat där finns det knappt ett spår av ens gamla jag kvar, demensen har tagit över. Min morfar kallade det för "dödens sista väntrum" när jag besökte honom, vilket var ganska träffsäkert sett till att det var som att stirra in i ett tomrum när man såg honom i ögonen. Han visste inte ens vem jag var. Kort därefter bestämde han sig för att dö genom att sluta äta mat och sin medicin.

Vad är poängen? Jag dör hellre innan jag hamnar där.

Jo, och så finns det äldre som jag känner som fungerar exakt som de gjorde när de var 50-60-70-år. De vill inte gärna dö och har mycket livsglädje. Du offrar inte bara massa personer med demens.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Störtskönt. Man har kommit på nu att man behöver ett "sammanhållande system för upphandlingen". Är det här Regeringens version av rusning till ICA för inköp av toapapper?

Näe, skojar bara. Man planerar en eventuell rusning till ICA för inköp av toapapper på ett "sammanhållande" sätt (hela familjen ska in i bilen men man vet ännu inte vem som kör). Hade ju varit underbart om man tagit sig till fasen där man de facto panikköper eftersom det skulle vara bättre än ingenting, men men...
Men först måste det beredas och därefter utredas. Innan dess gäller det att hålla presskonferenser varje kvart till hela Sverige som är hemma, så dom ser att vi gör något. Bl.a bl.a bl.a....
Citera
Medlem
Noen spurte om hvor mange som har blitt testet. Her er en oversikt over flere land:
https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-i-verdenstoppen-for-coronatesting/72264234

Legg inn ønsket land her: https://ourworldindata.org/grapher/covid19-tests-per-million-people
Senast redigerad av POlROT 2020-04-02 kl. 16:35.
Citera
2020-04-02, 16:31
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Skiten kommer plana ut inom en vecka, max två. Antal fall kommer minska drastiskt. Min gissning.
Svag analys! Vill du höra min gissning?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Undrar hur många av dom som är avsedda knarkkartellerna vs coronasmittade?

Såg presskonferensen igår kväll. Fick känslan att upptrappningen mot kartellerna var planerad sen "en tid tillbaka". Valår i år och Trump har haft ett "ont öga" mot narkotika sen länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
"With current interventions remaining in place to at least the end of March, we estimate that interventions across all 11 countries will have averted 59,000 deaths up to 31 March [95% credible interval 21,000-120,000]".

Ja. Men det mest intressanta är nog det som John Campbell påpekar i sin video att det totala antalet smittade i dessa 11 länder den 28 mars motsvarar mellan 2-11 procent av den totala populationen och det innebär en CFR (Case Fatality Rate) på 0,2-1,2% vilket är lägre än vad många befarat.

https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0

Förlåt, men när jag läser deras 95CI så känns det bara som en rätt poänglös gissning. Vi kan lika gärna fråga Tegnell att uppskatta dessa siffror och det skulle fortfarande falla inom deras intervall. Nej tack.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Lagerhållningen i Sverige behöver förbättras på alla nivåer., säger Kullgren.
– Vi har bristen på sjukvårdsmaterial som uppstod hösten 2019. Då blev det brist snabbt i flera regioner och man tvingades ställa in planerade operationer, säger hon och fortsätter:
– Coronakrisen har med tydlighet bekräftat bilden.
– Vi är sårbara. Vid höjd beredskap och krig förväntas vi se samma kritik, säger Kullgren
(Expressen)

Känns tryggt att det redan förra året var brist på sjukvårdsmaterial

Onemed skandalen gick följetong i media chefen fick sparken, lätt att glömma trots att de vara helt nyligen.
Citera
2020-04-02, 16:32
Medlem
Alla har vi teorier. De flesta har fel, nagon enstaka visar sig ha ratt. Jag har en teori om hur 'gemene man' i det 'svenska folkhemmet' kommer se pa det har om ett ar. I stora drag.

. Visserligen fick vi oandligt mkt mer dodsfall an alla jamforbara lander, men vi forsokte iaf att ga var egen vag. Vi rattade oss inte efter nagra riktlinjer fran de utlandska experterna, utan vi lyssnade pa Anders o Stefan o det ar ju inte deras fel att corona-viruset kom till Sverige.
Att vi lyckades i princip konkursa vart land och sitter med en extremt hog andel utlandsfodda o har en utveckling pa brottsfronten som saknar motstycke i nagot annat jamforbart land, ar ju inte heller 'statsapparatens fel'. Att det kommer ta artionden att ens bygga upp nagot som liknar den ratt bleka situationen som var fore corona-viruset ar ju inte heller Stefans eller Anders fel. Eller de utlandsfodda for den delen heller. Vi kan i alla fall vara stolta over att vi ar varldens framsta humanitara stormakt och att vi faktiskt kan ga var egen vag. Inte bara gallande det humanitara stormaktstankandet, utan aven att vi holl stenhart pa var linje nar vi valde vag med coronan. Mer kan man inte gora.

Later det har som en trolig teori tycker ni? Ja eller Nej? Argumentera garna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
EU ger fem miljarder kronor till Marocko för bekämpning av corona
https://samnytt.se/eu-ger-fem-miljarder-kronor-till-marocko-for-bekampning-av-corona/

Haha! Vilken humor... Något magstarkt att då länka en artikel där EU då hjälper ett.. ja, döm av min förvåning... icke europeiskt land!
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Din förhoppning!? Men nu har det tagit sig in på vårdboenden i 90 kommuner det är bara början. Inte många skröpliga klarar det om det får det i lungorna och respiratorerna räcker inte till. Risken är massdöd som i Italien.
Inte min förhoppning men det är var jag befarar.

Misstänker att de aldrig ens kommer till sjukhus utan får vård där de bor och de som dör hamnar inte ens i statistiken
Citera
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
En majoritet bor hemma men man pratar mest om äldreboenden som om alla 70 + bodde där. Någonstans mellan 90 - 100 brukar även friska äldre behöva lite gran hemhjälp om de inte har barn som bor nära. Sedan är det mycket svårt att få komma in på särskilt boende.

Men om det blir tusentals döda inom äldrevården kommer det att bli lediga plaster. Vågar då de äldre flytta dit?
Blir som förr då det fanns en motstånd. "Nej jag vill inte in på hemmet", men barnen vill tvärt om.
Hemtjänsten är också en farlig smittspridare. De som jobbar i hemtjänsten besöker tio eller fler gamlingar varje arbetspass. Dessutom träffar varje gamling i genomsnitt betydligt fler än fem olika personer från hemtjänsten varje vecka.
Om någon som får hjälp av hemtjänsten blir smittad så märks det inte så mycket till en början, men snart kommer dödstalen bland dem som har hemtjänst vara mycket höga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in