2020-04-02, 16:27
Medlem
Morot91s avatar
Det var nån transa med i tidningen som blev sjuk på äldreboende. Corona verkar spridas snabbt på äldreboenden. Kommer personalen sjukanmäla sig och lämna gamlingarna till sitt öde?
Citera
2020-04-02, 16:27
Medlem
Regering och myndigheter visste vad som komma skulle redan i januari. Man har medvetet valt den här vägen och se till att svenska befolkningen ska smittas på olika sätt. Melodifestival 27 000 åskådare, Vasalopp, vägra stänga skolor, bunker-helg med mera, med mera.

Nu skyller det över ansvaret på den enskilda individen, vilket inte är något nytt. Världens högst belånade folk (statsfinanser är goda), och man skjuter ständigt över ansvar på kommuner, regioner och arbetsgivare – och nu på enskilda individer som inte får redskapen att skydda sig.

De äldre som byggt vårt land offras nu. De som skulle skyddas. Riksgrupper offras. Folket som måste gå till sina jobb offras. Sjukvårdspersonal offras.

De måste inför hårda restriktioner för att stoppa den värsta smittan nu. Prestige får inte ta överhanden. Deras strategi måste bli mer transparent. I värsta fall kommer vi se ett folkmord om inget görs.
Citera
2020-04-02, 16:28
Medlem
Stackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Man har blivit för bra på att hålla gamla vid liv helt enkelt och då finns det inga marginaler när något sånt här inträffar.

Stämmer. När man väl har hamnat där finns det knappt ett spår av ens gamla jag kvar, demensen har tagit över. Min morfar kallade det för "dödens sista väntrum" när jag besökte honom, vilket var ganska träffsäkert sett till att det var som att stirra in i ett tomrum när man såg honom i ögonen. Han visste inte ens vem jag var. Kort därefter bestämde han sig för att dö genom att sluta äta mat och sin medicin.

Vad är poängen? Jag dör hellre innan jag hamnar där.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vo lär köra med flistugg direkt in i ugnarna. Återvinna värmen och koppla in generatorer..sedan säljer vi det som likström..Grön el du vet..Väldigt miljövänligt så greta blir nöjd.

Var det inte någon myndighet som fick nej på liksäckar ?

EU hjälper ju inte direkt till nu när det krisar..vart är alla eu vänliga nu?

Okej, det är klart att säckarna tar slut om dessa bränns upp.
Sidospåret gällande EU: det är medlemsländerna som är EU.
Och EU har ingen överskottsmängd med pengar avsatt för krishantering.
Ska EU stöda ett eller flera medlemsländer i kris, så måste de övriga medlemmarna lägga in mer pengar.

Och det tror jag inte någon är sugen på i dagsläget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morot91
Det var nån transa med i tidningen som blev sjuk på äldreboende. Corona verkar spridas snabbt på äldreboenden. Kommer personalen sjukanmäla sig och lämna gamlingarna till sitt öde?

Nä det skickas in vikarier som inte har rätt utbildning, inget skydd och inte kan svenska
Citera
2020-04-02, 16:29
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Läser man rapporten så är 95CI extremt stora.

"With current interventions remaining in place to at least the end of March, we estimate that interventions across all 11 countries will have averted 59,000 deaths up to 31 March [95% credible interval 21,000-120,000]".

Ja. Men det mest intressanta är nog det som John Campbell påpekar i sin video att det totala antalet smittade i dessa 11 länder den 28 mars motsvarar mellan 2-11 procent av den totala populationen och det innebär en CFR (Case Fatality Rate) på 0,2-1,2% vilket är lägre än vad många befarat.

https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jänkarna är ju för sköna. På pressträffen för coronaviruset annonserar de istället ut omfattande operationer mot knarkkartellerna.
Både C19 och knarket ska fungera som filter för nya "fynd" av olja
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Modell från Imperial College i London.

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

Mellan 7 - 43 miljoner människor i 11 länder i Europa beräknas ha varit smittade med SARS-Cov-2 den 28 mars 2020. Länderna är: Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Norge, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritanien, Tyskland och Österrike.

Enligt John Campbell så kan detta vara goda nyheter eftersom det kan innebära att en majoritet av de smittade har haft väldigt milda symptom.

https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0

Men du skriver inte det viktigaste: LOCKDOWNen har hittills sparat 59000 liv tom 31 mars. Och hundratusentals månaden framöver (april) https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0

Så lock down har fungerat jättebra, motsatsen hade varit 100tusentals fler döda https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0

Mengele borde läsa rapporten
Senast redigerad av pollarn 2020-04-02 kl. 16:33.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Storbritannien har skumma siffror https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

4 244 nya fall idag, 569 nya döda, 33 718 totalt, men endast 163 som klassas som "Serious, Critical".

Så britterna dör knall och fall utan att hinna bli allvarligt sjuka och behöva IVA?
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
EU hjälper ju inte direkt till nu när det krisar..vart är alla eu vänliga nu?
EU ger fem miljarder kronor till Marocko för bekämpning av corona
https://samnytt.se/eu-ger-fem-miljarder-kronor-till-marocko-for-bekampning-av-corona/
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Alltså jag börjar förstå vad man menar med att Sverige är ett fredsskadat land.

Tiotusentals döda i världen av ett supersmittsamt virus som mänskligheten saknar immunitet mot och här sitter folk som lever på bidrag och inte betalat en enda krona i skatt i sitt liv och bölar över att pappa staten inte har gjort Sverige till en skyddad verkstad.

Lås in er för fan och kom inte ut förrän alla är döda så kan ni ha era rättegångar mot varandra sen.

Jiiisses.

Med glimten i ögat, men icke desto mindre sant för det.
Citera
2020-04-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
En kvinna i 70-årsåldern boendes i Gnesta skrev följande inlägg på Facebook för några timmar sedan [min fetning].

Inlägget har förts vidare och anonymiserats (vilket det inte var ursprungligen) och förutom sympatier är många arga över att kvinnan sprider panik och utmålar henne som fake och troll.

Men, om jag tar ett steg tillbaka verkar det helt rimligt, läkarna är desperata, de får inte gå ut offentligt och berätta. Hur ska de få ut informationen och varna där smittan är som störst, när inte myndigheterna gör det?

Lustigt så olika man tänker. Panik? Jag tänkte
Tvärtom, att de ville visa att man kan tillfriskna, även om man är 70+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in