2020-04-02, 16:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/nYPXShmAQTk

Pentagon har beställt 100.000 liksäckar, undrar hur många Sverige har beställt?
Varför ska vi beställa något som vi har redan?
Citera
2020-04-02, 16:21
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Det pratades om kommande stickprover för någon vecka sedan. Länk till att det utförts, finns det något resultat?

Ja. Varsågod

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-overvakar-sverige-hur-coronasmittan-sprids/

Man har tagit stickprover sedan länge. Du hade bara missat det.

T.ex vecka 11 var 6st av 207 smittade med SARS-Cov2. (Relativt länge sedan. Lär ha ökat).

Du kan försöka kolla på FHMs hemsida. Varje torsdag får dom in resultaten av stickproverna.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Fackförbundet Kommunal har utlyst skyddsstopp på en epidemiavdelning på Östra sjukhuset i Göteborg
Citat:
Enligt Christine Martilla, Kommunals ordförande på sjukhuset, beror åtgärden på att sjukhuset inte följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer om skyddsutrustning.

https://www.svd.se/skyddsstopp-pa-ostra-sjukhuset-i-goteborg

Jobbigt nu måste FHM ändra sina rekommendationer igen så att arbetet kan fortsätta.... ;o
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vi måste komma ihåg att de som sitter på äldreboende i dagens Sverige är riktigt, riktigt skröpliga och gamla. Betydligt mer så än för bara några decennier sedan.

De flesta av dagens gamla som behöver någon form av hjälp för att klara sitt dagliga liv, bor fortfarande kvar hemma och får stöd av hemtjänst.

En majoritet bor hemma men man pratar mest om äldreboenden som om alla 70 + bodde där. Någonstans mellan 90 - 100 brukar även friska äldre behöva lite gran hemhjälp om de inte har barn som bor nära. Sedan är det mycket svårt att få komma in på särskilt boende.

Men om det blir tusentals döda inom äldrevården kommer det att bli lediga plaster. Vågar då de äldre flytta dit?
Blir som förr då det fanns en motstånd. "Nej jag vill inte in på hemmet", men barnen vill tvärt om.
Citera
Medlem
barkies avatar
Skiten kommer plana ut inom en vecka, max två. Antal fall kommer minska drastiskt. Min gissning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det förvånar inte..

Haha det roliga var att de sa att det inte behövdes...och att det var därför de slutade med det just nu...bisarrt.

Precis samma retorik som när man säger att ansiktsmasker är komplett värdelösa.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man "tror" att knark-karteller utnyttjar situationen när USA är upptaget med annat. Men att slå mot knarksmuggling är väl aldrig fel. Om jag hade makt då sade jag: "Skjut dom djävla smugglarna direkt".

Tror det mer är en typisk amerikansk impulshandling när de inte har en fiende att "skjuta på".
En osynlig fiende som ett virus får de att totalt flippa ur då de är vana vid att kunna peka ut boven, eller rättare sagt "the bad guy".
Nu kan de inte det, då blir det för frustrerande att hantera så de går på det som är enklast, står närmast till hands och som de kan plocka snabba politiska poäng av.
Kartellerna
Citera
2020-04-02, 16:22
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Liemannen tycks gilla Sörmland just nu. Högst Covid19-dödstal per capita i landet?

En kvinna i 70-årsåldern boendes i Gnesta skrev följande inlägg på Facebook för några timmar sedan [min fetning].

Citat:
Tänkte berätta att jag drabbats av Corona och är inlagd på Nyköping. Läkarna här bad mig sprida detta då Gnesta och Stockholm är de stora smitthärdarna. Jag kommer bli bra så småningom. Tufft nu.

Inlägget har förts vidare och anonymiserats (vilket det inte var ursprungligen) och förutom sympatier är många arga över att kvinnan sprider panik och utmålar henne som fake och troll.

Men, om jag tar ett steg tillbaka verkar det helt rimligt, läkarna är desperata, de får inte gå ut offentligt och berätta. Hur ska de få ut informationen och varna där smittan är som störst, när inte myndigheterna gör det?
Citera
Medlem
Talespins avatar
Men herregud varför stänger man inte all tågtrafik från Stockholm? Jag ser dessa Stockholm - Göteborg tåg varje dag och det är alltid många som fortfarande åker.

Är inte det hyfsat viktigt om man nu vill hålla den där kurvan nere? Stockholm är ju superspridaren i nuläget.

Vad håller regeringen på med egentligen? Det här börjar likna folkmord.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Intressant är att den Kinesiska ambassaden har valt att "småkäfta" på facebook : https://www.facebook.com/ChinaInNorway/photos/a.122015795948633/155060749310804/?type=1&theater

(100 % enig med dig Gefundes, sen tror jag inte att priset skulle vara dramatiskt större.)
På tal om Facebook:
Citat:
Världen över sprids den sensationella nyheten från New York om coronasmittade patienter som framgångsrikt behandlats med en cocktail bestående av hydroxiklorokin, zinksulfat och antibiotika. Samtidigt försöker nu flera tech-jättar som Facebook förhindra att information om det nya botemedlet sprids i allmänheten.
https://nyadagbladet.se/halsa/techjattar-i-hapnadsvackande-forsok-att-stoppa-information-om-nytt-lovande-botemedel-mot-corona/
Citera
2020-04-02, 16:23
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Skiten kommer plana ut inom en vecka, max två. Antal fall kommer minska drastiskt. Min gissning.

Inte en jävla chans.
Citera
2020-04-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Kul" detalj- har bekant som jobbar på sjukhus i sthlm- liksäckarna tog slut förra veckan.....
Liksäckarna går att återanvända. Inte så att du kremeras eller ligger i kista med liksäcken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in