Citat:
Ursprungligen postat av
defenseur
Med 20% ökning per dygn blir det en fördubbling var 4:e dag.
Ja det stämmer, jag skrev fel. Var 4:e dag är det så klart. Det är antalet nytillkomna döda som ungefär fördubblas var 5:e dag

.
Citat:
Ursprungligen postat av
defenseur
Visserligen förstår jag nog varför du är frustrerad. Men om spanska samhället inte har klappat ihop när madridområdet är centrum för deras utbrott och de vid det här laget sett över 200 döda/miljon invånare, med många oräknade, då kan vi kanske våga hoppas på att också svenska samhället ska ha lite motståndskraft?
Om en månad kan Spaniens nuläge ha blivit Sveriges lott, med hockeyrinkar som tillfälliga bårhus. Förhoppningsvis kommer lastbilar ändå leverera mat till butiker, och kunderna alltjämt ha pengar på lönekontot, så att vi slipper svälta.
Men man kan oro sig över Italien. Där kan det bli värre.
Ja, fast då tänker jag att Spanien har en befolkning på nästan 47 miljoner invånare. Sverige har 10 miljoner med en sjukvård som är dimensionerad för 8-9 miljoner max.
Därför tänker jag att medan Spanien ändå "kan hantera" 800 döda om dagen, så vore det ju en ren jävla katastrof för Sverige. Man får ju ändå se till varje lands kapacitet. 5000 döda om dagen exempelvis, är ju ingenting för ett land som Kina som har 1,4 miljarder invånare med enorma resurser både när det kommer till personal såväl som ekonomiska, jämfört med Sverige exempelvis.
Sverige har även sämst med sjukhussängar per capita i hela EU. Med länder som Tyskland, Litauen, Bulgarien, Ungern, Rumänien och Polen i top 6. Sverige ligger längst ner i listan och det är en stor skam för ett land som förmodligen också har de högsta skatterna i EU eller däromkring i alla fall.
http://www.nyakultursoren.se/wp-content/uploads/2017/01/hospital-beds-chart-ps.png
Så hur i helvete vi skall klara detta är ett mysterium.