2020-04-02, 15:50
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackerson
Pantotensyra har jag tittat på men inte testat. Antar att det är värt ett försök.

Ja, gör det! Skulle gärna ha provat det tidigare, med tanke på att jag nu har helt problemfri hud så länge jag ligger på en mindre underhållsdos. Det finns att köpa på nätet, men också i vanliga hälsokostbutiker (t.ex. Great Earth Pantotensyra 90 tabletter).

Innan hade jag kört med Basiron/Stioxyl, antibiotika, ansiktskräm och dyl. utan bra resultat.
Citera
2020-04-02, 15:56
Medlem
Carnivore dieten vare enda som fixade min acne
Citera
2020-04-02, 15:56
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Idag finns det ju bra mediciner, säkert därför man aldrig ser nån riktigt finnig ungdom numera.
Citera
2020-04-02, 16:07
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Pantotensyra har jag tittat på men inte testat. Antar att det är värt ett försök.

Jag är nästan alltid stressad trots att jag utåt sett tycks leva ett lugnt liv. Det beror mest på att jag lever under hot pga synder i yngre dagar. Så det är inte mycket att göra åt.

Röker du? Sluta med det. Man får dålig hud av rökning, tilltäppta porer och man åldras snabbare. Tvätta dina örngott 1 gång i veckan, ju smutsigare de är ju fulare hud får man. Drick vatten så att huden håller sig fuktig. Du har tagit stora kliv redan så det är bra.
Citera
2020-04-02, 16:12
Medlem
Jag hade svår akne till jag var ungefär 25 och provade precis allt, krämer, antibiotika och andra behandlingar.

Det enda som hjälpte mig var två kurer av Roaccutan. Fick verkligen böna och be för att få det utskrivet.
Citera
2020-04-02, 17:20
Medlem
Sola regelbundet i solarium under en tid typ 1 gång i veckan så torkas de väck. Har själv problem med det och vet andra som gör samma sak.

Citat:
Jag är 32 och har fortfarande akne. Den består främst av pormaskar men det förekommer även en del finnar. Jag undviker socker och feta mjölkprodukter, försöker äta nyttigt. Just nu rengör jag huden med basiderm oil control foam wash och håret med head and shoulders classic. Inflammerade finnar baddar jag med alsolsprit.

Jag har provat många olika krämer och tetracyclin, men till ingen nytta. För några år sedan försökte jag få någon läkare att skriva ut roaccutan men alla vägrade.

Ska jag bara acceptera att jag kommer ha akne hela livet eller vad ska jag göra? Det är svårt att vänja sig vid något man hela tiden måste kämpa med för att hålla under kontroll.
Citera
2020-04-02, 17:27
Medlem
Citat:
Jag är 32 och har fortfarande akne. Den består främst av pormaskar men det förekommer även en del finnar. Jag undviker socker och feta mjölkprodukter, försöker äta nyttigt. Just nu rengör jag huden med basiderm oil control foam wash och håret med head and shoulders classic. Inflammerade finnar baddar jag med alsolsprit.

Jag har provat många olika krämer och tetracyclin, men till ingen nytta. För några år sedan försökte jag få någon läkare att skriva ut roaccutan men alla vägrade.

Ska jag bara acceptera att jag kommer ha akne hela livet eller vad ska jag göra? Det är svårt att vänja sig vid något man hela tiden måste kämpa med för att hålla under kontroll.

Som folk skrivet, beskriv hur de påverkar din livssituation och hur dåligt du mår pga acne så ska de inte vara några problem att få de utskrivet.

Fick de själv utskrivet inom 5 min sa bara jag ville ha de så fick jag för jag stod på mig. Annars funkar B5 också men prova helst roaccutan om de går att få ut! Vilket du får stå på dig
Citera
2020-04-02, 18:13
Medlem
cece123s avatar
Citat:

Byter du sängkläder ofta ? Gör det varje vecka och tvätta kudden åtminstone 1 gång i månaden.
Peta inte med smutsiga fingrar i ansiktet.
Lägg lite tandkräm på finnarna och sov med det, det torkar ut finnarna.
Citera
2020-04-02, 18:18
Medlem
epp1es avatar
Använder du hårspray? Eller gel? Tvättar du fejan med tvål?

Sluta använda hårspray och tvål. Bara vatten. Annars ligger med fejan nertryckt i kemikalier varje gång du vänder dig i kudden i sömnen.

Annars är att köra enbart köttdieten i 2 månader - ett bra sätt att testa om det är matvanorna som är boven. Om problemen försvinner under köttdieten så är det matvanorna du annars har.
Citera
2020-04-02, 18:19
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Byter du sängkläder ofta ? Gör det varje vecka och tvätta kudden åtminstone 1 gång i månaden.
Peta inte med smutsiga fingrar i ansiktet.
Lägg lite tandkräm på finnarna och sov med det, det torkar ut finnarna.
Håller verkligen inte med. Att leva ultra-rent är inte friskt. Även om det lindar besvären så finns det annat att testa först.
Citera
2020-04-02, 18:49
Medlem
Kan bara hålla med om roaccutan. Hade svår acne från 15 års ålder och när jag var ca 25 fanns inga tecken på att det var på väg att försvinna. Läkaren tvekade inte en sekund att skriva ut medicinen när jag kunde visa att jag testat allt annat. Acnen försvann helt och hållet på en kur och har bara haft en enstaka finne då och då 8 år efter det.
Citera
2020-04-02, 19:00
Medlem
Lichtblicks avatar
Jag är 30+ och får fortfarande ackne. Bara att acceptera att det är något du alltid kommer ha mer eller mindre så gör vad som går för att det inte ska synas. Tvätta sängkläderna ofta, använd acknemedel/mask då och då, var renlig och inte leva i överdrivet skit. Alkohol och stress ger också finnar. Så raka dig ofta ifall du får inflamerade hårsäckar/finnar av rakning.

Tvätta kudden också, det gör extremt mycket att inte kladda ansiktet i en skitig kudde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in