2020-04-02, 14:51
Medlem
Jag är 32 och har fortfarande akne. Den består främst av pormaskar men det förekommer även en del finnar. Jag undviker socker och feta mjölkprodukter, försöker äta nyttigt. Just nu rengör jag huden med basiderm oil control foam wash och håret med head and shoulders classic. Inflammerade finnar baddar jag med alsolsprit.

Jag har provat många olika krämer och tetracyclin, men till ingen nytta. För några år sedan försökte jag få någon läkare att skriva ut roaccutan men alla vägrade.

Ska jag bara acceptera att jag kommer ha akne hela livet eller vad ska jag göra? Det är svårt att vänja sig vid något man hela tiden måste kämpa med för att hålla under kontroll.
Citera
2020-04-02, 14:55
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackerson
Jag är 32 och har fortfarande akne. Den består främst av pormaskar men det förekommer även en del finnar. Jag undviker socker och feta mjölkprodukter, försöker äta nyttigt. Just nu rengör jag huden med basiderm oil control foam wash och håret med head and shoulders classic. Inflammerade finnar baddar jag med alsolsprit.

Jag har provat många olika krämer och tetracyclin, men till ingen nytta. För några år sedan försökte jag få någon läkare att skriva ut roaccutan men alla vägrade.

Ska jag bara acceptera att jag kommer ha akne hela livet eller vad ska jag göra? Det är svårt att vänja sig vid något man hela tiden måste kämpa med för att hålla under kontroll.

Om du dricker alkohol, pröva att vara 100% ren under några månader.
Citera
2020-04-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Om du dricker alkohol, pröva att vara 100% ren under några månader.

Jag dricker i stort sett aldrig alkohol
Citera
2020-04-02, 15:01
Medlem
Studspojkens avatar
Äh, byt läkare! Be att få roccutan utskrivet, du är ju 32 år och acnen har ju inte blivit bättre.
Citera
2020-04-02, 15:01
Medlem
BewilderedHulders avatar
Niacinamide.
Bra att du inte slarvar med maten.
Citera
2020-04-02, 15:02
Medlem
Hade också mycket akne. Blev bättre när jag slutade äta jordnötter och vingummi av någon konstig anledning.
Citera
2020-04-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studspojken
Äh, byt läkare! Be att få roccutan utskrivet, du är ju 32 år och acnen har ju inte blivit bättre.

Jag ska nog prova igen. Den här gången kanske någon skriver ut det. Senast var jag hos flera olika läkare, men det var ju några år sen.
Citera
2020-04-02, 15:10
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Jag dricker i stort sett aldrig alkohol

Då är det förslaget nog värdelöst för dig. För egen del kan jag ännu som 60+ inte äta choklad mer än i små mängder utan att få finnar. Något som jag inte kom underfund med förrän ungefär i din ålder. OM dina bekymmer beror på något visst, för närvarande obekant, födointag hoppas jag att du kommer det på spåren. Det är i så fall bara att fortsätta att pröva sig fram genom att utesluta ett och ett i taget under en tid, och se om det hjälper.
Citera
2020-04-02, 15:17
Medlem
Dualitys avatar
Citat:

För många så försvinner aknen efter några veckor med intag av höga doser Vitamin B5 (Pantotensyra). Det gjorde det för mig i alla fall, och jag hade återkommande problem med akne efter 20.

Börja med 6-10 gram om dagen (ja, hela gram!), för att sedan prova med en underhållsdos på 3-5 gram/dag när allt lugnat sig. Ta pulver eller tabletter tillsammans med mat.

Nej, 99,9% får inga som helst biverkningar av höga doser. Kroppen pissar ut överskottet, eftersom det är vattenlösligt.
Citera
2020-04-02, 15:17
Medlem
Låter som att du sköter levnadsvanorna bra, men hur är det med stressen? Huden är otroligt stresskänslig (Psoriasis, eksem, urtikaria, reaktivering av latent herpes, rosacea, acne osv osv). Privat stress? Arbetsrelaterad stress? Stressrelaterade personlighetsdrag(Perfektionist/Kontrollbehov, Svårt att avgränsa sig och säga nej osv)?
Citera
2020-04-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
För många så försvinner aknen efter några veckor med intag av höga doser Vitamin B5 (Pantotensyra). Det gjorde det för mig i alla fall, och jag hade återkommande problem med akne efter 20.

Börja med 6-10 gram om dagen (ja, hela gram!), för att sedan prova med en underhållsdos på 3-5 gram/dag när allt lugnat sig. Ta pulver eller tabletter tillsammans med mat.

Nej, 99,9% får inga som helst biverkningar av höga doser. Kroppen pissar ut överskottet, eftersom det är vattenlösligt.

Pantotensyra har jag tittat på men inte testat. Antar att det är värt ett försök.

Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Låter som att du sköter levnadsvanorna bra, men hur är det med stressen? Huden är otroligt stresskänslig (Psoriasis, eksem, urtikaria, reaktivering av latent herpes, rosacea, acne osv osv). Privat stress? Arbetsrelaterad stress? Stressrelaterade personlighetsdrag(Perfektionist/Kontrollbehov, Svårt att avgränsa sig och säga nej osv)?

Jag är nästan alltid stressad trots att jag utåt sett tycks leva ett lugnt liv. Det beror mest på att jag lever under hot pga synder i yngre dagar. Så det är inte mycket att göra åt.
Citera
2020-04-02, 15:35
Medlem
Citat:

Snart 45 och jag har med... En sak som gör det bättre är att undvika något som man tyligen får finnar av. Choklad är en av dem... mörk dyrare över 80% choklad går bra så jag tror att det egentligen inte är just kakao som är boven.

En annan sak som hjälpt er att aldrig köra med begagnad handuk... Den måste vara helt nytvättad annars hoppar jag det. kör med papper eller helt enkelt låter lufttorka.

måste jag peta i ansiktet så tvättar jag alltid händerna och om man måste klämma så tar jag alkohol både med det jag petar med och på finnen. Väntar jag att klämma så blir den bara större och större och blir allt mer infekterad ändå så jag klämmer så fort den är mogen...

Ska jag vara ensam mycket så klämmer jag inget och rör bara ansiktet om jag tvättar och kör bara med parfymfritt så rena produkter som möjligt. Vara ute lagom i sol och ur och skur verkar hjälpa mycket bra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in