Citat:
Ursprungligen postat av
Ackerson
Jag är 32 och har fortfarande akne. Den består främst av pormaskar men det förekommer även en del finnar. Jag undviker socker och feta mjölkprodukter, försöker äta nyttigt. Just nu rengör jag huden med basiderm oil control foam wash och håret med head and shoulders classic. Inflammerade finnar baddar jag med alsolsprit.
Jag har provat många olika krämer och tetracyclin, men till ingen nytta. För några år sedan försökte jag få någon läkare att skriva ut roaccutan men alla vägrade.
Ska jag bara acceptera att jag kommer ha akne hela livet eller vad ska jag göra? Det är svårt att vänja sig vid något man hela tiden måste kämpa med för att hålla under kontroll.
För många så försvinner aknen efter några veckor med intag av höga doser Vitamin B5 (Pantotensyra). Det gjorde det för mig i alla fall, och jag hade återkommande problem med akne efter 20.
Börja med 6-10 gram om dagen (ja, hela gram!), för att sedan prova med en underhållsdos på 3-5 gram/dag när allt lugnat sig. Ta pulver eller tabletter tillsammans med mat.
Nej, 99,9% får inga som helst biverkningar av höga doser. Kroppen pissar ut överskottet, eftersom det är vattenlösligt.