2020-04-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Iranierna flödar ju in i vårt land dagligen som asyl då den dörren fortfarande är öppen. Vem kollar att dessa är friska? Nej precis ingen. Gränserna är stängda säger steffe men inte för asylanterna då det är omänskligt. Jamen bra fortsätta ta kål på ditt eget folk gör det.

Iranierna? Du menar afghanerna?

Iranier ges inte asyl. Däremot får afghaner.
Citera
2020-04-02, 15:45
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Och hur fan vet du det?

Bekräftade smittade är inte samma som faktiska smittade i ett land.

Jag syftade på bekräftade fall. Faktiska antal smittade vet ingen så det är ingen idé att diskutera ens.
Citera
2020-04-02, 15:46
Medlem
Och sen har de ens börjat skramla ihop folk som utför provtagning...material. lab och allt som behövs?
Citera
Medlem
Om alla är så förbannat rädda för Corona, stanna inne, håll käften och lyssna på expertisen och inte konspirationsteoretikerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Haveriet börjar bli totalt nu. Över 300 döda. Horder av smittade på äldreboenden. Massor av sjukvårdspersonal som själva är smittade, varav ett antal nu intensivvårdas. Facket stoppar personalen från att jobba vidare för att det är för farligt. Situationen skenar utom kontroll, precis som många av oss fattade för veckor sedan att den skulle göra.

Äsch, lyssnade du inte på Stefan. Det är inget haveri. Det här sker i så gott som alla länder, att det finns på äldreboenden. Det sker runt om i Europa.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Oja, som finns kvar aerosolt i luften efter en nysning eller host. Det är väl ändå att betrakta som luftburet eller finns det droppar som stannar i luften i flera timmar innan dom försvinner?

Teknisk innebär väl luftburet att de kan flyga långa sträckor med vindar, lite som pollen? Aerosoler med viruset finns dock upp till 30 min i luften efter att smittad hostat. En studie sa upp till (vill jag minnas) 3 timmar i utrymme utan ventilation. Sorry att jag saknar länkar. Smart handla när affärer öppnar...
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det är att folk dött hemma inte blir testade efter döden.

Nu har man jämfört med föregående år och kommit fram till att det dött 2500 fler i den månaden jämfört med föregående år och då drar man slutsatsen att det måste vara covid-19.

Jag vet att Hanif Bali skrivit att han kommer göra samma sak, begära ut listor och jämföra dödsdata. I Sverige är det ju helt enligt normen att svaga gamla, slm bedöms inte klara vård, får palliativ vård i hemmet och då tas inget test om det går fort.
Det måste vara nåt sånt. Alla vet att Bergamo är hårdast drabbad, så jag tror inte det är en medveten mörkning, man har det tufft där, så om man ”missat” det så må det vara hänt (eller om man inte velat skrämma upp folk när det brakade loss, och då är det ju nån form av mörkning). Oavsett vad så kommer det att komma fram vad det är frågan om.

I sin offentliga rapportering så anger Italien hur många som vårdas i hemmet.

Jag tycker faktiskt det är större anledning till ett gräv här i Sverige om jag jämför hur de bägge länderna har agerat.
Citera
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Även professorer blir senila. Viruset är inte luftburet, det är en droppsmitta.

När dropparna blir små av ex en nysning eller utandning bildas aerosoler. Coronaviruset smittar precis som alla andra luftvägsvirus, dvs främst genom droppsmitta men även genom aerosoler a.k.a. luftburna droppar.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Skolan - Föräldrar - Hemtjänst - Äldreboende - Container

Smittkedja, så det är nog mycket tal om ansvar på medborgarna men väldigt lite på myndigheterna.

Det är ju hans eget fel, att vi dragit in detta på äldreboenden. Han säger ju att han inte har någon kommentar till att vårdpersonal arbetar utan skyddsmaterial och drar runt det då vårdpersonalen arbetar på olika äldreboenden.

Som det utvecklat sig nu, verkar det nästan som hans strategi var att just få in smittan på äldreboenden. För att krasst han kunde se att vården inte skulle kunna vårda dem, de skulle bli triangerade bort direkt. Hans agerande säger ju så, men hans ord säger annat.
Citera
2020-04-02, 15:47
Medlem
exexexexs avatar
Man märkte ju hur förvirrat, slappt och ostrukturerat sverige var när hesa fredrik blåstes av en random dag. (garanterat ryska hackare)
* Ingen slutsignal
* Alla skyllde på alla
* Twitterkontot man kommunicerade via var inte ett officiellt konto .dvs ingen grön bock under

Så rörigt och utan samordning var det tom av det lilla.

Och nu kommer Coronan och bankar på, och allt verkar skötas upp och ned och baklänges.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Helt okej att inte gilla Anders Tegnell, men hans roll är inte att ingjuta förtroende hos dig. Hans roll är att beskriva situationen som den är vid en viss tidpunkt.

Det är absolut inte hans roll. Du har helt missförstått en statsepidemiolog.

Det han ska göra är att räkna på epidemins utveckling, i landet och olika delar av landet, baserad på all tillgänglig fakta. Samt föreslå lämpliga åtgärder för att minska spridningen. Allt detta ska baseras på trovärdiga långsiktiga modeller och strategier.
Om han nu säger något; så ska det vara faktabaserat, transparant och sifferbaserat.

Nu gör han precis tvärt om, står och svamlar, gissar hej vilt, inga trovärdiga prognoser eller siffror. Så fruktansvärt dåligt i ett läge då vi verkligen behöver ett stabilt ledarskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Hur kan förtroendet för denna mannen öka?
Kan ha något med regimmedia att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in