2020-04-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Även professorer blir senila. Viruset är inte luftburet, det är en droppsmitta.

Så enkelt är det inte. För det första finns ingen skarp gräns mellan så kallad droppsmitta och luftburet. Det handlar om att viruspartiklar sprids i små vattendroppar i luften. Droppsmitta innebär väl att man sitter nära en person som hostar. Luftburet kan flyga lite längre. Men det är egentligen ingen avgörande skillnad utan det beror på temperatur, luftfuktighet och vind. Är man utomhus så måste man nog stå väldigt nära en person som är smittad. Men är du inomhus kan det räcka med att man befinner sig i samma rum som en smittad.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Hur kommer det sig förresten att Skåne än så länge är relativt förskonat från coronaviruset jämfört med Stockholm? Det finns ju förutsättningar till en kraftig smittspridning, med västra kuststräckan av Skåne som både är tätbefolkad och dessutom har många utlänningar som kunnat hämta hit viruset från jordens alla hörn samt en medelklass som gärna åker på skidresor i Alperna.

Liknar mycket många andra epidemier som har gått genom historien. Vissa områden, städer eller enskilda byar kan klara sig helt.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Även professorer blir senila. Viruset är inte luftburet, det är en droppsmitta.
Oja, som finns kvar aerosolt i luften efter en nysning eller host. Det är väl ändå att betrakta som luftburet eller finns det droppar som stannar i luften i flera timmar innan dom försvinner?
Citera
Medlem
Kurvorna börjar plana ut i Norge, antalet inlagda och på respirator har minskat senaste dygnet. De testar nu över 4000 per dag, och hittar ungefär 200 nya smittade.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Frivilligt att inte sätta sig i karantän också.
Bra svar.
Citera
2020-04-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Jag sitter pa andra siden jordklotet i Australien och kan bara hapnas, forargas, chockeras och grata over hur de svenska myndigheterna har hanterat den har krisen hittills. Eller snarare, hur de inte har hanterat den.

Det ar oppet mal att skrika ut svordomar o mindre smarta ordval till Statsministern och Herr Tegnell, men jag ska inte gora det.

Situationen ar unik for alla, ingen hade kunnat tro att det har skulle ske. Ingen vet heller hur det har kommer sluta, om och nar ett vaccin kommer och vilken modell som var bast, for att forsoka halla i alla fall en del av ekonomin rullande samt att forsoka atminstone minska smittspridningen, sa de flesta kan fa ratt vard.
Det ar ju stallt utom allt rimligt tvivel att Sverige har misslyckats hittills a det grovsta. Den som inte kan se det bor fundera pa hur det star till i huvudet.

Att aldrevarden skulle fa problem ar ju allt annat an konstigt. Jag tror inte jag behover forklara varfor.
Ar allt Tegnell o statsministerns fel? Nej, saklart inte. Folk har faktiskt ett individansvar aven om fa vill ta det. Men om inte de hogsta honsen kan gora ratt, utan tvartom gora i princip allting fel, sa ar det kanske inte sa konstigt att det pliktrogna o kanske lite val naiva jantelagsfolkslaget Sverige har hamnat i en ravsax, som kommer fullstandigt explodera de narmsta 4-7 veckorna. Om den tidsrymden nu racker.

Se nu till att tala om for era aldre att de maste halla sig totalt isolerade o forsoka reda sig ur den har stormen och aven de i riskzonen.
Nagon hjalp fran Pappa Staten kan ni nog nappeligen rakna med.

Ar Flashback eniga i det har, eller ar vi oeniga? Argumentera garna.
Ger inte mycket för argumenten.

Sverige kommer inte klara sig bättre eller sämre än andra länder. På tal om Australien upplevde de nyligen enorma, svårstoppade skogsbränder - jag ser Corona som något liknande, en naturkraft som sprider sig lika effektivt. Sverige har inte misslyckats värre än Italien, Kina eller USA. Vi har däremot lyckats myyycket bättre än exempelvis Indien, som med huvudlösa beslut om utegångsförbud håller på att orsaka massvält. Det finns värre saker än Corona.

Jag läste att Kina stängt ned nya regioner, och stängt biografer osv igen nu. De har inte utplånat smittan, hela ståhejet därborta var i bästa fall optimistiskt så det förslår.

Det här handlar om att skydda vårdpersonalen så gott det går givet den akuta materielbristen, sen är det bara bita ihop och ta oss igenom detta. Vi får absolut inte glömma att det finns en morgondag, en framtid långt efter att Corona är borta.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hmmmm lyssnade just pa tysk Radio SWR1 och där sade de att i Bergamo har 100% fler än angivit dött av Corona.
Allt enligt Bergamos lokala tidning de hänvisade till.
Det är ju tvärsemot det du skriver?
Du verkar ju kunna italienska sa du kann nog googla källan i Bergamo

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo, men det där har inget med klassificeringen i sig att göra.
Det är nåt annat att som poppat upp och som man undrar över.

Det är att folk dött hemma inte blir testade efter döden.

Nu har man jämfört med föregående år och kommit fram till att det dött 2500 fler i den månaden jämfört med föregående år och då drar man slutsatsen att det måste vara covid-19.

Jag vet att Hanif Bali skrivit att han kommer göra samma sak, begära ut listor och jämföra dödsdata. I Sverige är det ju helt enligt normen att svaga gamla, slm bedöms inte klara vård, får palliativ vård i hemmet och då tas inget test om det går fort.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Har fan letat överallt. Det är inte direkt väl marknadsfört. Konstigt.

Har de tagit fram något prov för att testa immunitet. Hela min familj har nu under en vecka fått torrhosta,lite snorig och lite ont i halsen. Ingen med feber. Vore extremt intressant att veta om man genomgått en coronainfektion nu och klarade av det fint eller om man fortfarande ska hålla sig gömd och livrädd..

Det börjar nu, svt2.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag är inte alls emot att sätta dem i karantän. Jag vill att både de och vi andra ska sättas in där. Karantän.

Varför ska folk som inte riskera att dö sättas i karantän, om man har satt de som riskera att dö i karantän. Jag ser det som bara extremt skadligt till ingen nytta.

Detta är inte digerdöden, där alla var i riskgruppen, utan här finns det ändå tydliga riskgrupper. Så se till att få flockimmunitet hos dem som inte löper någon större risk att dö, och sedan isolera så många som möjligt av dem som riskera att dö. 100 gånger bättre än att sätta alla i karantän tills ett vaccin evt kommer.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Vi har en särskild svår influensa i år. Mycket mer än så är det inte, 2017 och 2018 verkar så långt vara dödligare år än nuvarande.

https://www.euromomo.eu
Citera
2020-04-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Det handlar inte vem son har rätt eller fel.
¨Det handlar om att regeringen har valt helt fel väg från början och när april är slut så har sverige över 1500 döda om 50 dör om dagen och det är fan skitmånga.
Jag vill kalla det folkmord mot de äldre och samma väg borde Tegnell ha och Löven som lyssnar på sin efterblivna statsepidemiolog.

Det råder inte konsensus på minsta sätt TT regeringen valt fel strategi.
Folkmord visar bara vilka socialt missanpassade personer som uttalar sig så.
Citera
2020-04-02, 15:30
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Som vanligt håller Tengele viktiga data för sig själv. Hemlig data o hemliga modeller = cynisk strategi

Folk får data som de köper utan att begripa att det är en fördröjning på 3 veckor för åtg'rder och att utvecklingen är exponentiell
Britton sa att skattningen skulle presenteras i slutet av veckan. Bör bli i morgon då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in