2020-04-02, 15:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om han verkligen är chockad eller bara spelar är svårt att veta. Om han är förvånad så är han ju verkligen ointelligent. Det är ju bara att titta på statistiken och tillämpa lite matte. Att det skulle spridas på äldreboenden var väl bara vad man kunde förvänta sig med tanke på att de inte har skyddats på något sätt. Jag har svårt att tro att en epidemiolog kan vara så totalt okunnig om epidemier som han verkar vara.

Helt sant. Håller med i allt du skriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Haha
Säger ”proffesorn” som lovade att idag skulle mellan 150-200 personer dö per dag.
Du hade inte fel, du hade så grovt jävla fel att ordet fel inte räcker.
Paritet med att säga att SAN Diego är huvudstad i Norge. Så illa är fan dina skrämsellögner.
200 per dag...haha
Sanningen är alltså en fjärdedel av det du så sturskt lovade.
Vilken jävla tomte till ”proffesor”..
Det handlar inte vem son har rätt eller fel.
¨Det handlar om att regeringen har valt helt fel väg från början och när april är slut så har sverige över 1500 döda om 50 dör om dagen och det är fan skitmånga.
Jag vill kalla det folkmord mot de äldre och samma väg borde Tegnell ha och Löven som lyssnar på sin efterblivna statsepidemiolog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Även professorer blir senila. Viruset är inte luftburet, det är en droppsmitta.

Viruset är luftburen droppsmitta.
Citera
2020-04-02, 15:26
Medlem
Hur kommer det sig förresten att Skåne än så länge är relativt förskonat från coronaviruset jämfört med Stockholm? Det finns ju förutsättningar till en kraftig smittspridning, med västra kuststräckan av Skåne som både är tätbefolkad och dessutom har många utlänningar som kunnat hämta hit viruset från jordens alla hörn samt en medelklass som gärna åker på skidresor i Alperna.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Runt 18-e april bör vi ha ca. 1000 döda om dagen.

Vad säger ni om detta? Hur fan skall Sverige hantera detta? Italien hade KAOS med dessa siffor, och då är det ändå ett land med 60 miljoner invånare och en mycket större vårdapparat än den svenska. Den svenska är byggd för ca. 8-9 miljoner människor, definitivt inte mer, trots att vi är 10.

Så hur i HELVETE skall VI hantera dessa siffror?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kan du hänvisa till källa om det?
Men varför står du i te för dina gigantiska fel?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbBgwL/kinesiska-viruset-har-spridits-till-flera-lander--aven-via-manniskor

Anders Tegnell tror att ytterligare några fall kan dyka upp, men att spridningen i så fall fortsätter att vara lokal.

– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.
Citera
2020-04-02, 15:27
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
– Vi ser att vi är uppe på en ny nivå med fall, mellan 400 och 500 fall om dagen. Kurvan börjar gå brantare uppåt. Redan nu vill jag understryka hur viktigt det blir att allmänheten tar sitt ansvar, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Han berättade att andelen äldre som smittas ökar och att myndigheten får flera signaler om att smittan kommit in på äldreboenden.
– Det är väldigt olyckligt. Det ger stora effekter på dödlighet och belastning på intensivvården, förutom allt personligt lidande.
Skolan - Föräldrar - Hemtjänst - Äldreboende - Container

Smittkedja, så det är nog mycket tal om ansvar på medborgarna men väldigt lite på myndigheterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!

Du kan inte betrakta någonting på ett par månader, vi är bara i början och varje land kommer drabbas oerhört hårt.

Och Tegnell beslutade inget i Danmark så då borde de ligga på samma nivå som Norge och Tyskland, hur förklarar du detta?

Att danskarna örmsticklers för regler. Och alkoholister.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Man måste diskutera om man ska ta beslut om att inte köra 80- eller 90-åringar överhuvudtaget till sjukhus om de har luftvägssymtom. Morfin hemma helt enkelt. Tegnell och regeringen har enormt många liv på sina samveten nu. De hade informationen men valde en annan väg. Nu är det kaos och här handlar det om att rädda människor i medelåldern och yngre nu.
De har redan en rapport om just hemvård, pallativ hemvård osv. Detta är verklighet mycket mycket snart, kanske redan idag?

De utbildar personal i detta sedan ett par dagar tillbaka. Jag tror att rapporten kom från region Stockholm.

Jag har länkat till rapporten om jag inte missminner mig.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är absolut ingen "nedåtgående trend" i antal döda som en del svagsinta här i tråden skriver. Det handlar om rapportering, och hur data kommer fram.

Dagens siffra är +18% döda jämfört med igår, något lägre än trenden som ligger mellan 20-25%. Men eftersom gårdagen var ett rejält skott över (30%) så är det bara naturligt. Snittet ligger på att antalet döda ökar med ca 20-25% per dag, en exponentiell tillväxt.

Det som är riktigt tragiskt är att dagsökningarna för antalet IVA-fall de senaste dagarna ser ut så här:
Måndag +20%
Tisdag +17%
Onsdag +10%
Torsdag +8%

Vad betyder då det undrar ni kanske? Jo, det betyder just det som Taha Alexandersson sa, att ca 2/3-delar av alla intensivvårdsplatser i hela lander är belagda (även efter utbyggnad). Har man 750 respiratorer, så kommer man aldrig att lägga in 750 patienter samtidigt, aldrig någonsin. Man måste planera för att ha en marginal, så att man kan ta in yngre coronapatiener, eller yngre patienter som behöver intensivvård av en annan anledning.

Så den minskade ökningstakten ovan för IVA, i kombination med fortsatt ökning i antalet döda och även att andelen äldre coronapatienter ökar, kan bara innebära en sak: Att man redan nu prioriterar bort patienter från att få intensivvård. Så är det.

Ja det är skandal att en myndighet inte informerar befolkningen om det. Det är redan "bortsortering" som gäller på Karolinska. Hoppas många läser DN.

https://www.dn.se/sthlm/interna-larmet-intensivvardsplatser-kan-snart-vara-slut/
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Men Stefan is WINNING! Partiet stöd går uppåt. Däremot blir Tegnell mer hatad för varje dag som går. Dr. Fauci(USA:s motsvarighet till Tegnell) har ju fått livvakter.

Det hjälper inte med livvakter. Han kan avlida utav covid-19.
Kanske alla våra ledare kommer att gömma sig till slut och tills allt är över och som askan ur elden blir de gudaförklarade utav stollar som överlevde eller tvärtom kan det ju bli realisterna som överlever. Då ligger de risigt till må jag lova och de kommer att hålla sig kvar i gömmstället tills de avlider.
Vi får se hur allt slutar efter det här. Men världsordningen kommer förmodligen att ruckas rejält. Endera till det bättre eller till det sämre. Kan sluta med att en enda grupp individer styr hela världen.
Lite väl drastiskt tänkt utav mig, men jag ser att den här farsoten liknar pesten. Mycket obehagligt allt och jag tror inte ett dugg på att siffror på tusen döda om dagen handlar mest om de äldre.
Kan ha fel men då är det så.
Citera
2020-04-02, 15:28
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Jag har försökt både googla och söka här på FB vad Christian Stichler egentligen frågade Tegnell och vad Tegnell (inte) svarade. Blir hänvisad till betalartiklar och luddiga påståenden om att han ställde Tegnell mot väggen men inte fick några svar.
Hur gick diskussionen och vad sades lite kortfattat?

Christian Stichler förklarade igår i Studio Ett i P1 att han försökte få svar på om man kan vara smittsam även om man inte har några symtom. FMH hävdar ju att man inte är smittsam om man inte har några symtom enligt tidigare info på deras hemsida.

I Tyskland och många andra länder däremot så är uppfattningen tvärtom, att man är smittsam även om man inte uppvisar några symtom.

Stichler ville veta varför sveriges uppfattning är annorlunda, och om det finns någon forskning som stödjer sveriges hållning i denna ganska grundläggande fråga. Han upplever det dock som att han inte har fått något riktigt svar, trots att han ställt samma fråga tre gånger.

Hela intervjun i gårdagens Studio Ett finns att lyssna på i appen SR Play om du har den.
Senast redigerad av Jon.Holms 2020-04-02 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in