2020-04-02, 15:13
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Tja han litar till en galen mattematiker som hävdar att vi har omkring 1 miljon smittade idag så att han ser en flockimmunitet om 2-3 veckor är inte så obegripligt när han ser vad mattematikern får fram för siffror.
Tyvär stämmer inte det och sett till antalet smittade idag så har vi 25,000 smittade och sen tillkommer mörkertalet, men deras siffror är fullständigt makabra och sanslösa!

Antagligen har han gjort liknande beräkningar som Imperial College nyligen gjorde, där man tagit dödstalen och beräknat ungefär hur många i europa som borde vara smittade i dagsläget. Det är ett väldigt stort spann däremot, någonstans mellan 2-14%. I bästa fall så är 14% smittade nu, för det skulle innebära väldigt låg dödlighet. Mer troligast så lär vi väl dödligheten hamna någonstans kring 0,66%, som The Lancet har kommit fram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Riskgrupperna existerar i samhället de också. De har kontakt med andra de också och går inte att isolera helt.

Kina stängde inte av stora delar av landet, massor med industrier och folk till enorma kostnader helt utan orsak. De visste att detta lilla virus inte var att leka med.

Ja de finns många inom riskgrupperna som inte bor på ett äldreboende, men oavsett om de bor på ett äldreboende eller i ett eget boende eller jobbar, så ska de isoleras. Det är 100 gånger bättre att isolera de som riskera att dö än att isolera alla, där nästan alla löper ingen risk för att dö.

Ni är för att sätta alla i karantän, men emot att bara sätta de som är riskgrupperna i karantän, förstår inte riktigt den logiken.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Jag sitter pa andra siden jordklotet i Australien och kan bara hapnas, forargas, chockeras och grata over hur de svenska myndigheterna har hanterat den har krisen hittills. Eller snarare, hur de inte har hanterat den.

Det ar oppet mal att skrika ut svordomar o mindre smarta ordval till Statsministern och Herr Tegnell, men jag ska inte gora det.

Situationen ar unik for alla, ingen hade kunnat tro att det har skulle ske. Ingen vet heller hur det har kommer sluta, om och nar ett vaccin kommer och vilken modell som var bast, for att forsoka halla i alla fall en del av ekonomin rullande samt att forsoka atminstone minska smittspridningen, sa de flesta kan fa ratt vard.
Det ar ju stallt utom allt rimligt tvivel att Sverige har misslyckats hittills a det grovsta. Den som inte kan se det bor fundera pa hur det star till i huvudet.

Att aldrevarden skulle fa problem ar ju allt annat an konstigt. Jag tror inte jag behover forklara varfor.
Ar allt Tegnell o statsministerns fel? Nej, saklart inte. Folk har faktiskt ett individansvar aven om fa vill ta det. Men om inte de hogsta honsen kan gora ratt, utan tvartom gora i princip allting fel, sa ar det kanske inte sa konstigt att det pliktrogna o kanske lite val naiva jantelagsfolkslaget Sverige har hamnat i en ravsax, som kommer fullstandigt explodera de narmsta 4-7 veckorna. Om den tidsrymden nu racker.

Se nu till att tala om for era aldre att de maste halla sig totalt isolerade o forsoka reda sig ur den har stormen och aven de i riskzonen.
Nagon hjalp fran Pappa Staten kan ni nog nappeligen rakna med.

Ar Flashback eniga i det har, eller ar vi oeniga? Argumentera garna.

Alla utanför Sverige kan inte förstå vad Sverige håller på med, ett experiment med sin egen befolkning! Men svensken börjar vakna upp, vi lever ju trots allt i en global värld.

Men tyvärr är många svenskar hjärntvättade av Tegnell och media och tror att Sverige är bäst och alla andra gör fel. Men som sagt, siffror talar för sig själv. Sverige kommer vakna snart, men då är det tyvärr försent....
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Godtyckligt som jag sa, helt hävla menlöst inlägg
Vad har du själv för förklaring på de relativt många dödsfallen i Schweiz?
Citera
2020-04-02, 15:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Man har redan sparat 59.000 liv runt om i Europa tack vare lockdown. En ny studie från London.

https://youtu.be/c1aoULlMpn0
OK, häromdagen berättades i italiensk TV om en brittisk undersökning som menade på att i Italien hade 38.000 liv sparats tack vare landets åtgärder.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Ska han bara ha frågestund? Vilket skämt isåfall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Ska det hända något nu kanske? Eller ska vi tvätta händerna och stanna hemma?
Nej, jag tror inte vi får några nya beslut eller så idag.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Skåne står verkligen stabilt i denna corona-kris!

Mar 27: 8 / Döda 1
Mar 28: 10 / Döda 2
Mar 29: 2 / Döda 1
Mar 30: 5 / Döda 0
Mar 31: 3 / Döda 1
Apr 1: 7 / Döda 0
Apr 2: 8 / Döda 2
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Strategin var alltså flockimmunitet? Hur många är smittade enligt han?

Ja där har han varit verkligen otydlig när han från början sagt att FoHMs agerande inte alls hade den intentionen. Usch, jag tycker han är skamlös.

Det dör massor med människor med familjer, vänner barn och andra anhöriga som nu kommer sörja och må dåligt (kanske får bli sjukskrivna). De som kommer ur respiratorn (var inte så många som gjorde det "Anders Tegnell" idag), men dessa kommer ju inte hoppa ur respiratorn.

Det kommer få stora effekter på hela samhället, barn som undrar varför deras mormor dog, barn som ser sina föräldrar sjuka och är oroliga. Barn som hela dagarna sitter och kollar sociala medier och blir matade med historier om äldre som dött. Till skillnad från FoHM blir barn ledsna och blir undrande vad som händer när människor dör.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
En italiensk patient som dör av en hjärtattack och har Coronavirus klassificerar italien honom som död av Coronavirus. Det gör italienarna alltid även om den främsta dödsorsaken är en annan. Tyskarna gör inte detta.

https://www.startmag.it/mondo/germania-mortalita-coronavirus/

Hmmmm lyssnade just pa tysk Radio SWR1 och där sade de att i Bergamo har 100% fler än angivit dött av Corona.
Allt enligt Bergamos lokala tidning de hänvisade till.
Det är ju tvärsemot det du skriver?
Du verkar ju kunna italienska sa du kann nog googla källan i Bergamo
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
I Stockholm vet jag inte men i övriga städer, vad jag hört mig för av de jag känner som jobbar inom äldrevården. Absolut ingen koll görs, det ränner omkring ny personal på boenden hela tiden. Folk går hem från pass, sjuka.
Man blir ju ledsen. Det hela är upplagt som ngn slags dålig katastroffilm där protogonisten som ser hotet blir hånad och ignorerad och resten springer runt som lallande muppar. Själv är man publiken som hela tiden ser att protagisten har rätt för att man vet vad filmen handlar om för det läste man på baksidan ...
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja de finns många inom riskgrupperna som inte bor på ett äldreboende, men oavsett om de bor på ett äldreboende eller i ett eget boende eller jobbar, så ska de isoleras. Det är 100 gånger bättre att isolera de som riskera att dö än att isolera alla, där nästan alla löper ingen risk för att dö.

Ni är för att sätta alla i karantän, men emot att bara sätta de som är riskgrupperna i karantän, förstår inte riktigt den logiken.

Återigen så har inte regeringen och fhm gjort det möjligt.

Personal på boenden kan vara smittade utan symptom.
Personal på boenden har inga skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in