2020-04-02, 14:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du är väl ändå ironisk, va..?
Annars är det du som är den där idioten.

Eget ansvar och frånvaro av överstatligt tvång? Det var nåt nytt. Är det nån stat som styr sina medborgare (ibland med ”incitament”) så är det Sverige.
Och myndigheterna vi ”lyssnar till” är en del av Staten, visste du inte det?

Där jag bor tar folk eget ansvar och begränsar sin frihet helt frivilligt utan tvång. Precis som ett samhälle ska fungera.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Det landade ett plan med 14 miljoner ansiktsmasker i Belgrad från Kina 2 april

Samt 2 maskiner med 14 mans personal, som har kapacitet att tillverka 192.000 ansiktsmasker om dagen.

länk

Tro fan att kineserna ska betala för vad de har ställt till med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ja skidorterna har varit drabbade i alla alpländer och i Schweiz Tessin.
Sen fattar jag inte att det smittas sa jävligt pa en skidort? När jag aker skidor sa tar vi en gondol upp Sedan släp Eller stolliftar. Dvs e väldigt lite kontakt med folk, enda kontakten e ju om man handlar mat vilket jag inte alltid gör, bättre och mysigare med massäck. After Ski har jag växt ifran.

Sa hur fan kann det smittas sa jävligt i en skidort?

Appropa tyskland och test har jag 2 kontakter i joibbet som varit sjuksrivna med influensasymptom.

Ingen av dem testades, jag vet 2 personer e inget att föra statstik pa men om det skulle vara nagon testhets i tyskland vet jag inte?
Kanskje smittes det oftest på afterski-bar på slike steder? Der er jo mange mennesker samlet ganske trangt inne på samme rom og puster i samme luft. Kanskje noen også røyker e-sigaretter innendørs og/eller drikker av samme glass?

"Det reisefølget ikke vet, er at en av bartenderne som er på jobb denne kvelden, en 36 år gammel mann fra Tyskland, er smittet av coronaviruset. Dette skal myndighetene i Tirol senere bekrefte overfor VG.

Reisefølget vet heller ikke at afterski-baren snart skal få mye av skylden for at viruset sprer seg til Norge.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8mkaKd/corona-baren
"
Senast redigerad av POlROT 2020-04-02 kl. 14:52.
Citera
2020-04-02, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har också varit mycket kritisk till FHMs strategi. Jag är för lockdown osv.
Men jag tycker inte att vi kan dra några slutsatser än. Inom några veckor kan vi jämföra med ex. Danmark som många hyllar. Då kan vi vara på riktigt avgöra om vi gjort fullständigt fel eller inte.
Att kalla honom mördare tycker jag är fel. Vi vet ju inte ens om han har haft fel än.
Om man inte skyddar äldreboenden så spelar det ingen roll vilket "strategi" man har för att dämpa smittspridningen. Det hade förmodligen krävts stora krafttag för att skydda dessa och det man har gjort är väl att sätta upp lappar om att tvätta händerna. Jag menar krafttag i stil med total isolering och personal som jobbar månadsvis på bygget utan att lämna det och som sitter i karantän i en vecka innan de går på passet.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man hade kanske kunnat förvänta sig att ägare, chefer och föreståndare för äldreboenden själva skulle ha tänkt en smula också. Vad har de gjort för att förhindra smittspridning? Suttit och rullat tummarna och väntat på tvingande direktiv, för annars skulle de inte offra ett öre på några förebyggande åtgärder? Total ansvarslöshet.

Det fanns kanske inget skyddsmaterial att köpa? Inte ens socialstyrelsen kan ju se till att deras sjukhus får tillräcklig skyddsutrustning, som har fler kontaktvägar säkerligen än ett boende.

Men håller med att de också har ett ansvar. Tror inte kommunerna la ut äldrevård på entreprenad där de tyckte att det skulle spridas covid19 som orsakade massor av dödsfall.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Eh vad? Jag har knappast röstat fram ett skit. Och oavsett detta är det irrelevant. Vi tar risker dagligen - kalkylerade risker. Det ingår i vårt jobb. Det som inte ingår är lögner av denna dignitet och att ny uppenbart exponeras för smitta som vi sen kan föra vidare. Det har INGEN skrivit under på.

Men visst gotta du dig åt andras svårigheter om det gör dig lyckligare, kunde inte bekomma mig mindre.
Jag sa inte du specifikt, utan folk generellt då du nämnde att människor som jobbar i vården var förbannade. Nej, det är inte irrelevant att folk i decennier röstat fram politiker som nedmonterat vår krisberedskap och istället lagt pengarna på flyktinginvandring och genus.
Citera
2020-04-02, 14:49
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Pressträffen är över och det är ganska uppenbart nu och lugnt att säga att man helt enkelt inte har någon lösning för hur coronakrisen skall hanteras.
FHM och regerningen har mer eller mindre enbart en LUGNANDE funktion. Mer uppenbart kan det inte bli.

De vet helt enkelt inte hur de skall hantera detta.

Huvudsakligen finns det 2 alternativ:

1. Att gå in för att inte sprida smittan = äldre kan inte tas hand om på äldreboenden, de dör till slut, vården stängs ner och folk blir sjuka utan vård och i värsta fall i förlängningen dör utan vård till slut. Samhället slutar fungera för att ingen arbetar längre, ingen mat till folk osv. och kollapsar.

2. Att gå in för att försöka få samhället att gå runt, på bekostnad av smittspridning = äldrevården fortsätter, men äldre dör till följd av smittan. Vårdpersonal fortsätter att arbete men smittar både varandra och patienter, och vården klappar till slut ihop ändå. Folk fortsätter att gå till arbetet och smittar ner varandra, vilket i förlängningen skapar ännu större tryck på vården, osv. Samhället kollapsar till slut.

Sen försöker de balansera mellan denna pest och denna kolera. LYCKA TILL!

Hade de tänkt till i början hade man sluppit allt för stora problem.

Dag efter dag blir det värre och de kommer inte med en enda vettig lösning...

Exakt. Precis. Du sätter fingret på det. FHM och regeringen har främst enbart haft en lugnande funktion och har helt saknat en långsiktig strategi, utöver drömmen om folkimmunitet som inte är en strategi utan ett drömtillstånd kantat av ett enormt elände. Det finns flera risker och nackdelar med det och det kommer vi se framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Låter som den vanliga influensan inte som covid. De som fått covid här har först haft hosta och ganska hög feber och varit sängliggandes. Dock lite småskuka några veckor onnan (kanske vanliga flunsan)

En av grannarna som fått smittan är på sjukhus sedan i lördags. Hon var väldigt dålig och blev det nästan över en natt efter flera veckors halvsjuka ungefär som du beskriver.

De flesta drars nog med vanliga flunsan OCH kanske får covid samtidigt vilket för det värre
Så håll er undan covid så ni inte får dubbla virussmittor samtidigt.

Säkrast är att vänta in tester som cisar om man haft smittan eller inte.

Tycker du? Hade influensan för över en månad sen. Då hade jag både feber och muskelvärk. Detta känns mer som någon konstig förkylning men med hosta som huvudingrediens, något jag aldrig annars haft. I hela mitt liv.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tro fan att kineserna ska betala för vad de har ställt till med.

Hur många får Sverige?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Om vi har 100.000 sjuka i Sverige just nu som verkar rimligt. Med 282 döda har vi då alltså en dödlighet på 0,28% just nu. Detta kommer öka till 0,5-1,0% i dödlighet. Det är mycket om det visar sig att hela folket mer eller mindre kommer få detta. Det skulle innebära mellan 50.000-100.000 döda när det här tar slut.

Att så kallat utsatta områden är värre drabbade är inte så konstigt när man kan se med egna ögon att det är fullt i centrumen, man lever på som vanligt med stora massor överallt, på kafeér, i tunnelbanan och på bussar med mera. Man är dessutom ofta 10+ i familjerna, man har många barn, man tar inte hand om barnen, barnen och folk hålls inte rena, man förstår inte, kan inte svenska, är ofta analfabeter osv. Klart som fan sjukligheten är högre oavsett förkylning, influensa eller coronavirus. Men detta skulle man ha förhindrat/tagit itu med alla år INNAN detta hände. Liksom man skulle ha gjort med att invandrarbarnen får oerhört mycket stryk hemma i många fall som man blundat för i alla år. Att dom inte får mat hemma osv. Det är inget nytt utan man har negligerat det i decennier och nu beklagar man sig när krisen är här redan. Varför tog man inte barnen från misshandlande föräldrar under alla åren innan det här hände? För att man daltar med invandrarna och låter dom slå och vanvårda sina barn.
Lär dig räkna och använd rätt siffror och rätt % i dödlighet! IDIOT!
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Varför har Tegnell samma kläder varje dag?
Image?
Den tyske journalisten verkar ha gillat att AT ser ut att komma direkt från labbet ... ...förstärker Sverigebilden av avslappnade experter som står folket nära.
Citera
2020-04-02, 14:50
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hmm ja.

Frågan är vilka som räknas som ha dött utav Corona i statistiken? Om man har en underliggande sjukdom dör man då av sjukdomen eller Corona officiellt?

Ja, tyvärr kan man inte jämföra döda i olika länder pga olika dödsorsak.

Om en italienare patient dör av en hjärtattack och har Coronavirus klassificerar italien honom som död av Coronavirus. Det gör italienarna alltid även om den främsta dödsorsaken är en annan (förutom olyckor naturligtvis). Tyskarna gör inte detta och har därför färre döda i covid19 (att dom har färre döda beror naturligtvis på många saker men statistiken har del i det)

https://www.startmag.it/mondo/germania-mortalita-coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in