2020-04-02, 14:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hmm ja.

Frågan är vilka som räknas som ha dött utav Corona i statistiken? Om man har en underliggande sjukdom dör man då av sjukdomen eller Corona officiellt?

Känns som de finns många sätt att manipulera siffror. Hoppas givetvis man är så öppna som möjligt men det finns en politisk agenda av att hålla antalet döda nere såklart. Tyvärr har förtroendet för de styrande de senaste åren börjat vackla med så det hjälper ju inte heller.

Även fast många inom sjukvården för statistik så är de svårt för de att veta hur andra sjukhus ser ut. Därför kan de komma undan med detta ganska lätt om de vill känns de som, även fast internet idag finns.
Det har varit viktig info om att det finns riskgrupper och underliggande faktorer för att förstå viruset och agera utifrån det.
Men man har lyft fram det för mycket så att det bara handlat om riskgrupperna, och att det i övrigt är typ frid och fröjd.
Citera
Bannlyst
Alla på presskonferensen ljuger och mörkar, dom vet så mycket mer än dom säger.
Svenska myndigheter är totalt värdelösa och detta kommer sluta i katastrof, men dumsvensken kommer fortsätta svälja alla lögner eftersom lögnmedia skyddar våra politiker och makthavare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Fast nej det gör han inte. Alla vet att äldre med underliggande sjukdom skulle få det svårt. De allra flesta får knappt några besvär, besvären går att jämföra med den årliga influensan vi någon gång åker på. Vissa får värre symptom men repar sig efter några veckor.

Att äldre dör som bor på ålderdomshem eller kräver hemtjänst beror på att detta är ett lågavlönat arbeta som skrikit efter personal i åratal. Är du arbetslös så sök jobb där, du har garanterat arbeta efter några dagar bara UTAN någon utbildning - mer än gå jämte de första dagarna.

Tyvärr leder detta i slutändan till att de nyanställda tummar på hygienreglerna. Jag lyssnade på P1 idag från kl. 9-9:30 i fm, där pratade en man om just detta, folk har inte en aning om hur en banal sak som hygien inom vården ska brukas. DÄR har vi en stor bov i detta drama, lägg där till brist på hygienprodukter så har vi problem av stora mått. Att sen inte folk har vett att stanna hemma vid minsta symptom är lika med katastrof. Personal inom vården, hemtjänsten och äldreomsorgen har även språkförbistringar inom svenska språket.

Inget av ovan kan Tegnell lastas för, han har påtalat vikten av att stanna hemma sedan dag 1.

Don't shoot the messenger, detta är ett problem som åsamkats av regeringen och andra flata jävla myndigheter.

Håller med. Det är dessutom ganska synonymt med de flesta länder att sjukdomen sprids på just äldreboenden. Tror det ligger mycket i att vårdpersonalen faktiskt struntar i hygien och riktlinjer.

Nu är det många år sedan min mormor dog men på slutet hade hon hemtjänst. Som gammal sjuksköterska kritiserade hon personalen konstant för att de var inkompetenta, luktade illa, inte tog sitt jobb på allvar mm. Även om hon var bitter på slutet är jag övertygad över att hon hade rätt.
Citera
2020-04-02, 14:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Och som svar på varför det blivit så, vet han inte riktigt.

Hans uppgift är att undvika att det uppstår panik o anarki. Sverige är en potemkinkuliss. Utåt en humanitär stormakt o rikt industrination.

Redan innan C-19 så var landets o kommunernas ekonomi i kris.

Sjukvården underdimensionerad. Materialtillgången ojämn.

Militärens fältsjukhus är inte vad de en gång var. Mobföråden borta.

Även polisen o rättssystemet var underdimensionerad o dysfunktionellt. Så det är sanningen bakom att man inte arbetar med förbud. Det finns inte resurser att se till att de förbudslagar som skulle införas skulle efterlevas.

Strategin är att inget göra för det finns inget att sätta in....
Citera
Medlem
Tegnell har verkligen noll självkritik. Försöker svamla i svar eller skjuta över ansvar på andra.
Citera
Medlem
Man skulle kunna fråga Taha om himlen är blå och hon skulle svara att hon inte vet.
Citera
Medlem
sannes avatar
Alltså herregud.

FoHM anser att sjukvårdspersonalen, och huvudmännen ska bestämma själva om vilken skyddsutrustning de har. FoHM har ingen aning om hur man har tänkt att smittspridningen ska ha gått till? FoHM ska ta fram underlag för skyddsmaterial som de som vårdar dem som har luftvägsinfektion och sen gå ut med rekommendationer.

Herregud!

Och Anders Tegnell som sa i början att det viktigaste var att skydda våra äldre.

https://www.svtplay.se/video/26269066/nyheter-direkt/presstraff-om-coronalaget-i-sverige-teckensprakstolkat

Det är faktiskt människor som dör och har familj, barn vänner och andra anhöriga.

Enligt SVT nu sa Anders Tegnell dessutom att vi har inte misslyckats att platta av kurvan fastän den går uppåt. Han är verkligen smaklös.

De på Karolinska har redan börjat "sortera" bort människor. De räknas inte.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hundratals-smittade-av-covid-19-pa-aldreboenden-i-stockholmsregionen
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har också varit mycket kritisk till FHMs strategi. Jag är för lockdown osv.
Men jag tycker inte att vi kan dra några slutsatser än. Inom några veckor kan vi jämföra med ex. Danmark som många hyllar. Då kan vi vara på riktigt avgöra om vi gjort fullständigt fel eller inte.
Att kalla honom mördare tycker jag är fel. Vi vet ju inte ens om han har haft fel än.

Håller med, hittills har han inte haft fel.
Inte ett enda.

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - 25 Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

8/9 mars
- Knappt 72 timmar innan WHO deklarerar att vi har och göra med en Pandemi, checkar Tegnell in på ett femstjärnigt hotell i Somalia

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

18 mars
- ”Vi gjorde ett jättejobb i Sverige när det gäller alla personer som kom hem ifrån Italien. Vi minskade smittspridningen från dem radikalt och det gör att vi nu har ett bättre läge och kan vara bättre förberedda än andra länder.” - Intervju i Svenska Dagbladet

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan .” - Intervju i TT

26 mars
- ”Personal som verkligen jobbar i luftvägarna på sådana [Covid-19] patienter behöver fullt skydd, men övriga på en avdelning med smittade patienter kan ha en väldigt mycket lägre nivå.” - Intervju i SVT
Citera
2020-04-02, 14:41
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Alltså, så usla frågor som har självklara svar, jag blir så trött.

"Ursprung och födelseland på döda, kommer det?"

"6-månaders baby död i USA, hur oväntat är det?"

"ÖÖhhh...1/3 av alla på äldreboenden är smittade..öööhhh..."

Jag blir matt, de är fan lika efterblivna som majoriteten här inne.

Haha reagerade också på det där. Varför i helvete frågar de ens om ursprung?
Citera
Medlem
Hakalabakalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Skulle de vara mer smittsamma menar du?
Alla som jobbar med äldre riskerar att smitta de äldre.

Eftersom de saknar grundläggande kunskaper i svenska, har andra värderingar än oss svenskar och jobbar inom lägre vårdyrken, så är det ytterst rimligt att en stor del i spridningen beror på dessa människor – Ja.
Citera
Medlem
Ta detta med många nypor salt:

Dödssiffror i relevanta land extrapolerat 7 dagar fram, samt hela vägen för Spanien och Italien, med antagande att dödstalen per dygn följer en så kallad klockformad kurva (alltså e^(ax²+bx+c)). Det gjorde till exempel Kinas dödssiffror med mycket hög förklaringsgrad. Integralen ger då antalet döda totalt och visar detta.

https://i.ibb.co/7yGDP3n/graf4.png

Lite för tidigt att dra kurvan hela vägen för Frankrike och USA, men kan säga att de nu slutar på 21.000 respektive 92.000, vilket ska ta med extra många nypor salt.

Det finns mycket som tyder på att dödstalen per dag inte brukar vara helt perfekt normalfördelningskurvor utan har en längre svans åt höger, vilket Kina hade. Detta innebär att en mer realistiskt prognos är att Italien och Spaniens kurvor inte plattar till fullt lika snabbt som funktionen visar så dessa extrapolationer hela vägen underskattar totalen något.

Sverige har otroligt märklig utveckling i sina dödstal och jag väljer att inte extrapolera Sverige än.

En mer inzoomad graf:

https://i.ibb.co/b6rYY4S/graf5.png

Jag vet att det är extremt svårt att bedöma detta, men dödssiffror kan man åtminstone lita på. Observera att detta inte är att betrakta som en prognos, bara en demonstration av vad talen visar.

Prognoser som bland annat baserar sig "dödlighet" som om det vore en konstant, antal faktiskt smittade och med illusionen att R0 kan är känd och konstant bör undvikas att göra över huvud taget givet osäkerheterna som råder kring dessa parametrar just nu. Det är synd att vissa akademiker väljer att offra sin akademiska integritet för några dagars medial uppmärksamhet på prognoser som har så stor osäkerhet att de är helt värdelösa.
Senast redigerad av 235711 2020-04-02 kl. 14:45.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Vart har du sett om PK 15:30? Hittar inget.

Det stod i en gul banner över TV-rutan på någon av kvällstidningarna. Men nu hittar inte jag det heller längre. Kanske var något gammalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in