2020-04-02, 13:39
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag gissar att Tyskland är det land i Västeuropa som är minst benägen att trixa med sina siffror.

Men visst, frågan är relevant, det finns olika sätt att rapportera på, vilket försvårar jämförelser av länder.

Man kan kalla det trixa eller rapportera olika.
Hur kommer det sig att Sverige bara har 5000 smittade?

(Det sistnämnda är troligen lika sant som att antalet döda i Tyskland är 948 personer)
Senast redigerad av V4 2020-04-02 kl. 13:42.
Citera
2020-04-02, 13:39
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det räcker i och för sig att ta ett blodprov från varje. Då kan man leta efter corona-antikroppar i det vid senare tillfälle, när allt lugnat ner sig. Sådana prover håller i frysen.

Mycket bra teknik!
Dock kan man ju fråga sig om myndigheterna väljar denna strategi.
Ju färre som dött av covid-19 desto bättre trackreckord för myndigheterna.
Citera
2020-04-02, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vi riskerar ju att få högre dödssiffror eftersom alla behöver vård samtidigt istället för att med karantän hålla nere vårdbehovet och sedan släppa på lite i taget, så vården klarar belastningen.

Massa görs ju för och hålla nere en brant kurva trots allt. Frågan är vad som är en lämplig nivå att "släppa på" Vill ju inte dras med den här skiten hur länge som helst heller då kraschad ekonomi också för med sig massa människoliv.

/ experten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Jag undrar om våra makthavare ÄNTLIGEN har fattat att det behövs ett riktigt utegångsförbud, och att det är det Steffe kommer att meddela kl 15:30...

Nej, du är alldeles för optimistisk tyvärr.
Jag tror han bara ska förtydliga gårdagens besked och upprepa att detta kommer att ta tid.
Utegångsförbud är så långt ifrån vad Tegnell har sagt de senaste dagarna (han har sagt att det går mycket bättre för oss än för de med strängare metoder) att jag anser det helt uteslutet. Regeringen gör absolut inget som FHM inte tydligt rekommenderat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vem tror du att du pratar med?
Jag har varit i tråden sen starten och var en av dom första som förespråkade lockdown!
Kolla mina inlägg sen början av februari

Jag har skrivit hundratals forskarraporter och egna teorier i denna tråden i över två månader.

Jag är för det första forskare och bor inte i Sverige, men du verkar vara ny här i tråden så förlåter dig, kolla min historik i denna tråden så kommer dju hitta mycket intressanta inlägg.

Mvh
Dr. Jeff

Det har du säkert, och din kunskapsnivå inom avancerad virologi och statsepidemiologi efter veckor på Wikipedia kanske imponerar på zimbabwes president.
Du svarar dock fortfarande inte på mina frågor så jag ger upp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Väl skrivet, vikingagenen är svår att väcka ur sitt ide

Jag hoppas fortfarande på en väckelserörelse men min i övrigt 100% pricksäkra fru säger att landet är kört, hon är helt vansinnig på agerandet just nu.

Sverige har varit kört länge och den usla hanteringen av denna kris förvånar mig inte alls.
Sverige är som vanligt sämst när det gäller.
Citera
2020-04-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Räcker det med ett?

Sydkorea?

De spårade upp hela den där sekten på 1000-talet medlemmar och alla medlemmarnas kontakter -och fick ordning på smittspårningen/spridningen.

Det finns ett scenario WHO rekommenderar för hantering av viruset.

Detta gjorde de under en tid då det fanns hopp om att stoppa en global pandemi.

vad tror du sydkorea gör idet? De bygger sjukhussängar och respiratorer för att de vet att smittan snart åtekrommer
Citera
2020-04-02, 13:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack för tips.

Jag utgår från att jag blir smittad om hon blir sjuk.
Vi bor inte stort och är 5 st under samma tak men jag önskar så klart mildast möjliga sjukdomsförlopp när det är min tur.

Är därför som jag kommer försöka att bli smittad av minst möjlig mängd virus.

Systern till han i videon led väl av epilepsi i tillägg till Covid-19?

Har du hört om han överlevde isolationen?

Det vet jag faktiskt inte, har inte hört något mer om honom. Men jag antar att det kommer att dyka upp något i framtiden.
Citera
2020-04-02, 13:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
SVT's live uppdatering postade det här (quote) senare tog de bort det...eller är jag blind ?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...-coronaviruset

https://sverigesradio.se/artikel/7444288

Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Skyddsstopp Östra sjukhuset:

https://sverigesradio.se/artikel/7444288

Herregud. Hur hamnade vi här?

Nån har inte fixat det skyddsmaterial som vården behöver.

Kan det finnas fler möjligheter att fixa skyddsmaterial än att lägga en beställning på en marknad som inte fungerar och sen sitta och vänta på en leverans som inte kommer och skylla på marknaden?

Köpa direkt av producent och flyga in materialet? Tillverka själv? Be WHO/FN om hjälp? Nyttja diplomatiska förbindelser? Är det en regering som gör såna åtgärder?

Det lär inte finnas mer skyddsmaterial på marknaden imorgon. Och inte i övermorgon.
Citera
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej, du är alldeles för optimistisk tyvärr.
Jag tror han bara ska förtydliga gårdagens besked och upprepa att detta kommer att ta tid.
Utegångsförbud är så långt ifrån vad Tegnell har sagt de senaste dagarna (han har sagt att det går mycket bättre för oss än för de med strängare metoder) att jag anser det helt uteslutet. Regeringen gör absolut inget som FHM inte tydligt rekommenderat.
Det märkliga är väl att den är förlagd till efter Tegnells pressträff.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Inbromsning är precis det man ska göra ja, men det finns andra sätt en total lockdown.
Du har en verktygslåda med olika verktyg för att påverka spridningshastigheten, tömmer du den det första du gör och inför lockdown. Ja då har du för det första inga mer åtgärder att tillämpa, och för det andra är du då under stark tidspress då en lockdown endast fungerar i väldigt korta perioder.

Om du ska slå i en spik, börjar du banka med skruvmejseln då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Och? Klarar andra det så gör vi det också. Hela den övriga världen gör det inte bara för att de tycker att det är roligt.

INGEN klarar det. Italien och Spanien hade inget annat val då spridningen fått sånt extremt fäste, de kommer behöva jobba med denna spridning länge och utan lockdown.

Resten har gjort det i affekt och rädsla för att bli som Spanien och Italien. Vänta någon vecka till så kommer du se alla dessa lockdowns successivt att luckras upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in