2020-04-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Har det dött 126 det senast dygnet i Sverige?

Oj, vad kommer detta i från?
Esckaleribg värre i så fall.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Norske myndigheter gikk ut og anbefalte at alle i risikogruppen tok vaksinen. Resultatet av det var at det ble helt tomt for vaksine. Hvis dere enda har denne tilgjengelig i Sverige så¨bør du ta den! Det kan være en veldig god investering.

Det hade varit bra att ta den tidigare, men den "rekommenderades" bara till riskgrupperna. Det borde man inte ha brytt sig om. Man borde ha tagit det och betalat själv.

Nu är det dock för sent. Vi har redan coronaviruset i kroppen, eller får det när som helst. Ska immunsystemet då har två främmande smittämnen att kämpa med och producera antikroppar till, samtidigt, så orkar det inte med. Tror jag. Man skulle ha tagit det för två månader sedan.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ingen vet. Regionerna verkar inte ha uppdaterat.
Vi får väl vänta till Dagens Corona med FHM kl 14.

Hoppas de är transparenta. Vore förfärligt om de inte rapporterar de faktiska siffrorna eller tom. försöker mörka siffrorna. Motiv för detta finns helt klart, både för Socialdemokraterna och FHM.
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Har det dött 126 det senast dygnet i Sverige?
Inget tyder på det.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Nu bryter skiten ut i Kina igen, ett område med 600,000 människor satt i karantän enligt Aftonblades-livefeed (saknar dock mer källa än så). Detta efter att en läkare visat sig vara smittsam även efter 14-dagar, och smittat kollegor.

Till alla ni som förespråkat totalisolering av hela landet; det fungerar INTE och Kina kommer att vara det största exemplet på detta. Spridningen är för globalt omfattande att vi aldrig kommer att bli av med detta virus.
Vad gör Kina nu och vad har de gjort sedan de fick kontroll på utbrottet? De bygger sjuksängar och sjukutrustning för även de VET att utbrotten kommer att återkomma, för dem mycket mer omfattande.

Det finns två lösningar i detta:

1. Vaccination
2. Flockimmunitet

Vaccin står ännu inte i närheten på kartan, så flockimmunitet bör vara det absolut bästa alternativet om man inte vill totalkollapsa ett land via år av isolation.

Nej det finns ett helt spektrum av lösningar mellan dessa två extremer som du presenterar i din falska dikotomi. Ett exempel på det är besöksförbuden på äldrevården häromdan som länge motarbetades av FHM utan några som helst goda anledningar och på extremt lösa vetenskapliga grunder. Andra saker är ordentligt skydd för vårdpersonal, rätt mängd IVA-platser, fler mitigerande åtgärder (som i det tidigare exemplet att man bestämmer sig för att slutligen skydda äldre när en stor del av äldrevården redan lusats ner av coronafall). Ett annat kan vara obligatoriskt användande av andningsskydd och klara riktlinjer om smittspridning osv.

Det finns många lösningar i detta. Valet är inte mellan att "svetsa igen folks dörrar" eller "supa sig full på afterski".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Oj, vad kommer detta i från?
Esckaleribg värre i så fall.
Användaren Adidas.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Återigen:

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

29 inlagt i intensiven enligt Omni i Huddinge nu, men det finns 16 IVA platser totalt. Detta överskott tyder på att det börja flöda över exakt som det gjorde i Italien. Dom ska trippla på de bas-siffror av 90 IVA upp till drygt 270 nångång under nästa veckan, men det kommer inte räcker och det är redan försent då Huddinge har kollapsat. Om det är mer patienter än man har resurser till att ta hand om, då har sjukvården failat i sitt uppdrag rejält och det löper mycket större risk att folk dör på grund av COVID19 än innan, allt pga bristfällig vård.

AKA kollaps har inte bara börjat, den e ju här och igång redan.
För intensivvårdskapaciteten byggs inte ut?

Citat:
På tio dagar har Region Stockholm fördubblat intensivvårdskapaciteten.
https://www.dn.se/sthlm/sjukvardsdirektoren-vi-maste-sikta-pa-en-tredubbling-av-intensivvardskapaciteten/
Citera
2020-04-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det kan ju finnas risker, men Norge är ju ganska likt Finland (förutom att ni hade otur med fler sportlovs-smittor än vi), och efter att ha talat med hemvården som sköter min far (hemvården torde vara snäppet under "sykehem", som jag tolkar som det vi i Finland kallar hälsocentral bäddavdelning) så är jag ganska lugnad:

De har redan nu (med noll smittade bland vårdtagarna) en färdig organisation för "rena" och "smittade" team så att inte personal ens i teorin skall kunna föra smittan mellan brukare.
Just i den här kommunen har de annars också bra med läkare för hemvården att snabbt konsultera, och nu har de ytterligare ökat den beredskapen, verkar som om de har daglig genomgång av läget.
Jag var just och lämnade godis m.m. paket till min far på servicehuset. Ringde när vi var där och personal med munskydd och handskar kom ut och tog emot (själv hade jag naturligtvis också handskar och tubhalsduk dragen över nosen).

Så om Norge är alls likt Finland i hur allvarligt man tar detta (och det torde Norge vara - ni har mycket starkare restriktioner än vi, vi har inget hytteförbud t.ex.) så tror jag nog att riskerna där är små.
Takk! Det er veldig bra at de har tiltak for å forhindre smittespredning.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Sverige har inte vägrat, Sverige har riktat och prioriterat sina resurser vid testning.
Nu har man dock som du vet tagit beslut att testa i en större skala. Målet med det är att bl.a. identifiera de som är immuna, så de kan återgå till arbete.

Vidare utgår "test test test"-rekommendationen mer utefter att man avser att tillämpa ett totalstopp av spridning, vilket torde vara totalt omöjligt då hela världen är smittad och det tom. visar sig nu att 14-dagars karantän inte är gott nog.
Inte ens världens mest slutna land Nordkorea, lyckas hålla smittan borta.

Nej, "test test test" syftar till att bromsa spridningen, enligt WHO. Det är det minsta man bör göra för att kunna ha någonsomhelst chans. De testade ska sedan isoleras. Ju fler ju bättre. Ska man stoppa smittan helt så bör alla länder göra som Kina, karantän såfort någon i en stad är smittad, masker på, isolera och masstesta alla runtomkring vare sig de har symptom eller inte.

Men det är för dyrt för Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Aftonbladets coronablogg:

Ett fåtal europeiska länder har infört krav på att bära ansiktsskydd på offentlig plats för att minska spridningen av coronaviruset.

– Det finns ingen som helst vetenskaplig grund för att det skulle hjälpa, säger smittskyddsexperten Johan Giesecke.

I Österrike och Slovakien gäller masktvång för att exempelvis få handla i matbutiker, skriver Dagens Nyheter. I Tjeckien riskerar den som ertappas utanför huset utan mun och näsa täckt böter på motsvarande 3 600 kronor. Även Bosnien-Hercegovina har regler om obligatoriskt ansiktsskydd, medan ledande experter i Tyskland uppmanat allmänheten att tillverka sina egna masker.

Det är fullständigt obevisat att det har någon effekt, säger Johan Giesecke, före detta statsepidemiolog och numera rådgivare åt WHO i smittskyddsfrågor.

Jag blir TOKIG på det där omvända tänket, vilken åtgärd det än gäller. ÄVEN om det inte är bevisat att en åtgärd har effekt, så kan man ju införa den och hoppas på det bästa! I stället för att stå med hängande armar och göra ingenting.

Såg precis på tyska nyheter förresten: där rekommenderas invånarna att använda mask. Anledningen till att det inte blev lagtvång på det, var att tillräckligt bra funktionella masker helt enkelt inte finns så att det räcker åt hela befolkningen. Men det är ingen som går ut och säger att "ni ska inte använda mask, det har ingen effekt", utan tvärtom "använd mask om ni har, tillverka gärna en egen, alltid skyddar det lite, every little helps".

Gissa varför tyskarna har färre döda än vi i förhållande till folkmängden..?

Det här måste få konsekvenser.

Det Giesecke säger är att om man inte har smittan så skyddar munskydd en inte från att få smittan om man inte har FP...3 eller vad fan det är för klass.

DETTA ÄR HELT IRRELEVANT,
-asymptomaiska smittar, du vet inte om du bär på smittan
-andra vet inte om du har smittan.
-bär alla munskydd kan man dämpa smittan med 30-50% eller nåt.

Fan kan inte journalisterna tuffa till sig nu och börja ställa dessa etniska rensare mot väggen ..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du ska vårda dina anhöriga i hemmet och du är frisk, så använd en mask för guds skull! Du måste totalsanera toaletten efter varje besök, överallt, inte bara toalettstolen! Det är bättre om ni stannar hemma medan ni är friska och isolerar er, om ni kan.

Se den här videon på egen risk, inget blod eller så men hjärtskärande:
https://english.alarabiya.net/en/News/world/2020/03/14/Coronavirus-Italian-actor-forced-to-stay-in-quarantine-with-sister-s-dead-body

Tack för tips.

Jag utgår från att jag blir smittad om hon blir sjuk.
Vi bor inte stort och är 5 st under samma tak men jag önskar så klart mildast möjliga sjukdomsförlopp när det är min tur.

Är därför som jag kommer försöka att bli smittad av minst möjlig mängd virus.

Systern till han i videon led väl av epilepsi i tillägg till Covid-19?

Har du hört om han överlevde isolationen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så han testades inte efter 14 dagar? Just för läkare borde det vara viktigt, för de kan sprida till patienter och till kollegor och andra inom sjukvården.

Vet inte, jag antar att man utgått från att 14-dagar är en bra gräns, vilket nu borde visa sig vara fel.
Detta borde ytterligare ifrågasätta alla länder som stänger ner. Ska de hålla människor instängda och verksamheter nedstängda, med grunden att de får komma ut tidigast efter mer än 14-dagar, efter att sista person haft sista symtom. Ja då pratar vi månader av totalisolering, det finns inget samhälle som skulle klara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in