2020-04-02, 13:21
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kollade sidan nu och den har ökat på siffrorna. Det kanske bara varit något tillfälligt. Just nu ligger siffran på 261 döda. FHM siffra igår var 239 döda.

c19.se redovisar de aktuella siffrorna. De visade dessa siffror redan igår. Idag har bara ett dödsfall framkommit hittills. Ser det som omöjligt att bara en person dött idag sett till utvecklingen i antalet smittade och antalet som vårdas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Man måste vara totalt körd i huvudet om man inte inser att det plötsligt inte längre skrivs om döda i media. Av en självklar anledning. Censur.

Men sluta vara så extremt efterblivna.
I början av pandemin var det ju enkelt för regionerna att meddela varje dödsfall.
Nu dör ju folk i parti och minut. Därför väntar man förstås att meddela dessa tills de är sammanställda. Vem menar du ska sitta och skicka ut info om varje enskilt fall?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är intressant att grannen Tyskland totalt har färre dödsfall än både Holland och Belgien.

Fan, att man inte bor i Tyskland. Där skyddar de sin befolkning.

det här är ett Mysterium, varför dör sa fa människor i tyskland?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Lock down hjälper ju tidigare desto bättre men om ett land gör det försent låt oss säga Sverige att de gör det idag så kommer det att ta 3 veckor innan man ser förändring på kurvorna då de som är sjuka kommer att dö inom 3 veckor och nya fall kommer att minska men det tar tid. Utan Lock down så kommer det att fortsätta och folk kommer att dö som flugor.

Nja, några har säkert tagit åtgärder enligt FoHM råd och anvisningar.

Problemet blir nog sjukvårdens resurser och triangering, vi kommer få fler dödsfall kanske inte av corona men pga att många inte kommer få vård.
Citera
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
15.30 Statsminister Stefan Löfven (S) väntas hålla en pressträff med anledning av det allvarliga läget.

Kan det bero på att alla intensivvårdsplatser i Stockholm kan vara slut i helgen, enligt ett meddelande som gått ut internt inom intensivvården på Karolinska, rapporterar DN. ”Vi befinner oss i ett kritiskt läge”, står det vidare i meddelandet som DN tagit del av.

https://www.dn.se/sthlm/interna-larmet-intensivvardsplatser-kan-snart-vara-slut/
Hittar inget om en presskonferens i den artikeln.
Kan ingen länka till den?
Citera
2020-04-02, 13:22
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Så att driva igenom ett förbud som inskränker på grundlagar är inte svårt eller komplicerat menar du? Det är bara för Steffe att säga att nu gör vi såhär?

Och övriga länders förbud kom snabbare än Sveriges menar du? Vilka då?

Att andra länder valt drastiskt lägre nivåer än Sverige vilar på att de valt en annan taktik och/eller befinner sig i ett annat skede av pandemin.

Vi som valt rätt taktik är omöjligt att sia om nu, det ser vi kanske om 1-2år
Var Danmark och Norge på andra nivåer menar du ? Norge hade fler fall i början men Sverige har susat förbi som en racerbil.

Stefan Löfven har blod på sina händer.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hur många IVA-platser har Sverige? Känns som vi ligger rätt högt nu.

Cirka 500 ordinarie IVA platser.

Har inte koll på dom extra platserna som finns/ förbereds idag.
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
Instämmer helt i detta. Känner att jag inte har tillit längre.

Tycker att det är obehagligt att fristående sidor inte rapporterat som vanligt idag och att transparens från myndigheterna saknas. Man säger att det är en eftersläpning i siffrorna. Fine men tala då om varför och hur den eftersläpningen uppstår. Så vi vet och kan göra en egen bedömning.

Som läget är nu så ger mig myndigheternas info ingen grund att stå på. Det är för mkt som saknas. Som en annan användare skrev, lyssna efter det som inte pratas om....

Har tänkt på att i svensk media tycks det vara en absolut sanning att bara ”äldre dör”. Denna frasen slänger sig många med, men är det så? Riskgrupper är det bara de som dör?

Finns mycket som bekymrar mig i detta, rent samhällsmässigt. Kanske är inte Sverige 🇸🇪 det jag trodde?

Det blir jobbigt när/om resten av världen då också lyssnar på "Sverige" när "Sverige" säger.
Problemet är nu löst och titta så bra allt är, kolla på våra siffror, kolla på våra siffror...

Väldigt många lyssnar också blint på vad regeringen säger...
Skulle alla på PK i dag säga att problemet är löst och allt är frid och fröjd, så tror jag fan att 6 miljoner svenskar hade köpt det direkt..
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad innebär skyddsstopp?

Avbryter arbetet:

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/skyddsombud-och-arbetsmiljoombud/skyddsombudsstopp/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är väldigt viktigt att folk dokumenterar det som nu händer i Sverige. De som jobbar i vården skall försöka ha koll på hur många som är sjuka och dör. Ta bilder och statistik där man jobbar. Alla måste vara uppmärksamma om de ser något. Till exempel fotografera om man ser döda som förs bort.

Jag är ganska övertygad om att regimen kommer att försöka dölja verkligheten så gott det går och då är det viktigt att folk kan ifrågasätta siffrorna. Detta är väldigt avgörande eftersom de har valt att satsa på en helt annan väg än alla andra länder. Skulle det visa sig att den vägen var helt fel så kan det stå dem väldigt dyrt. De kommer inte att sky några medel för att bevisa att de hade rätt när detta någon gång är över.

DETTA!!!
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Svara gärna på mina frågor istället, vad du gör nu är att du pekar på andra och säger att de gjorde så, så då tycker jag också så.

Med risk för att låta otrevlig, har du ingen förmåga att kritiskt analysera en situation själv? Har du alltid gjort det lätt för dig och hjärndött bara följt strömmen och vad andra gör och tycker?

Jag vill inte va otrevlig men svara gärna istället

Vem tror du att du pratar med?
Jag har varit i tråden sen starten och var en av dom första som förespråkade lockdown!
Kolla mina inlägg sen början av februari

Jag har skrivit hundratals forskarraporter och egna teorier i denna tråden i över två månader.

Jag är för det första forskare och bor inte i Sverige, men du verkar vara ny här i tråden så förlåter dig, kolla min historik i denna tråden så kommer dju hitta mycket intressanta inlägg.

Mvh
Dr. Jeff
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
det här är ett Mysterium, varför dör sa fa människor i tyskland?

De testar otroligt mycket och har väldigt många respiratorer jämförelsevis med många andra länder.

Man tog även hårda tag tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in