2020-04-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmhej
Fast Sverige gjorde åtgärderna väldigt mycket senare. I Sverige har det ju fortsatt vara tillåtet med 500 personer.
FHM informerade ju inte om rekommendationer att hålla avstånd, ej besöka äldre förrän smittan fanns brett i samhället.
Innan skulle de bara lugna befolkningen att smittspårningen går utmärkt och att folket inte behöver oroa sig för de har kontroll över smittade resenärer.
Istället för att gå ut med riktlinjerna redan då? Allt gjordes flera veckor senare? Då fanns garanterat redan smittan på äldreboenden tex.

Ja, man kan alltid tycka att saker skulle ha skett tidigare, men det finns givetvis orsaker till detta.

Exempelvis begränsningen på 500 person. Detta inskränker skarpt mot vår grundlag och måste behandlas därefter, det städar man tyvärr inte av på 2-3h. Detta är en konsekvens av att vi valt att leva i en demokrati, vilket jag gärna vill fortsätta att göra.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det fanns en kille i tråden som skrev så roligt inlägg; han sa att de som är för stängning, är de som inte vill gå ut och ragga och knulla, och att vi ville att de (som vill ut och ragga) ska bli som oss deprimerade och sitta vid datorn.

Tyckte det var så roligt även om det var off topic (sorry)

Jag tror och har tyckt mig märka att de som så frenetiskt är emot en stängning eller ens minsta lilla restriktion är sådana som har stora lån, dålig ekonomi och/eller är oroliga för sina investeringar.

För mig går liv och hälsa, även andras före pengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Ett fåtal europeiska länder har infört krav på att bära ansiktsskydd på offentlig plats för att minska spridningen av coronaviruset.
– Det finns ingen som helst vetenskaplig grund för att det skulle hjälpa, säger smittskyddsexperten Johan Giesecke."

Varför ljuger han? Vad är deras agenda??

Ska alla skattemiljarder gå till svenskt näringslivs medlemmar finns väl inga pengar till ansiktsskydd.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är svårt att tro att man skulle mörka.

Som Tegnell nämnde finns där en viss eftersläpning. Man får nog tolka det som att en tidning kan skriva om ett offer före det att det kommer med i FHMs tabeller. Döingen från Blekinge finns nu t. ex. med i officiell statistik och i SVTs. Förvisso kanske där har avlidit mer än en, men ändå.

De tjänar inget på att skruva på siffrorna, för skulle de bli upptäckta skulle det vara rena katastrofen.

Själv tycker jag att 59 nya döda igår är skrämmande nog.

Inte kanske mörka medvetet, men fan vet i dagsläget.

"Instruktionen i nuläget är att provtagning inte görs på avlidna i hemmet där Covid19 misstänks."

https://twitter.com/uppsalamats/status/1245653999165960192
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så du menar att FFP1 inte är helt meningslösa i det här sammanhanget?

FFP1 filtrerar ändå bort 80%, vilket är bättre än en sjal eller bandana t.ex

Man kommer antagligen ändå få i sig virus om man går igenom ett virusmoln, men det blir en lägre dos, en mildare smitta. Hur kan det vara meningslöst?

Dessutom hindrar alla sådana skydd att man pillar sig i näsan eller munnen, det blir som en passiv påminnelse, så även kontaktsmitta blir utesluten.
Citera
2020-04-02, 13:00
Medlem
Diskuterarns avatar
Socialdemokraterna har enorma anledningar att lägga locket på ifall dödsfallen eskalerar. Sverige gör tvärt emot alla andra länder när det gäller seriositeten i åtgärderna. Skulle dödstalen öka kan det nämligen bli en internationell nyhet som påverkar bilden av hur de hanterar landet.

Det är viktigt att vi på flashback försöker se och ta reda på hur transparenta de siffror som släppt faktiskt är då det finns risker att de inte är transparenta.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har mer förståelse för alarmisterna då det faktiskt handlar om nåt farligt. Förnekarna tror jag är oroliga för sin egen ekonomi och frihet, och sen kommer nog ”flockimmunitet” att bli årets ord ...
Jag tänket så jag också. Normalt att vara rädd och bli en så kallad alarmist när den farliga sjukdomen covid-19 dödar folk som flugor världen över. Personligen tycker jag att man skall undvika att kalla någon alarmist i denna farsot.
Man kanske heller inte skall kalla någon förnekare.

Alarmisten är rädd för sjukdomen covid-19 och sätter pengarna i karantän
Förnekaren är rädd för pengabrist och sätter covid-19 i karantän.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket i vilken som är vad. Jag försöker förstå bådas sätt att reagera och tänka.
Ser inte mig själv som något utav det men det kanske andra ser mig som.
Mest rädd att covid- 19 är det moderna samhällets pestfarsot som kommer att ta både alarmister, förnekare och resterande människors liv.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det har skrivits mycket om att det kommer bli problem.
Usch då. Länk?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Världen är inget SimCity-spel där utfallet blir exakt så som du väljer att det ska bli.
Tror du inte FHM, och samtliga, hade velat undvika smittspridning till äldrevård tex.? Förbud eller inte förbud, rekommendation eller inte rekommendation, du har ALLTID människor som gör motsatsen.

Det handlar om en population med 10m människor som ska hanteras, det är 10m variabler som ska hanteras i en extrem krissituation. Dina förväntningar är total orimliga och bygger på din egna teori, som i sin tur förutsätter att alla gör så som du tänker att de ska göra.

Hela indien har LOCKDOWN det är 1.3 miljarder människor. 10miljoner är en barnlek att låsa in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Ja, man kan alltid tycka att saker skulle ha skett tidigare, men det finns givetvis orsaker till detta.

Exempelvis begränsningen på 500 person. Detta inskränker skarpt mot vår grundlag och måste behandlas därefter, det städar man tyvärr inte av på 2-3h. Detta är en konsekvens av att vi valt att leva i en demokrati, vilket jag gärna vill fortsätta att göra.

Men snälla rara, sluta, det är inte alls svårt eller komplicerat, ett tiotal andra länder gjorde enorma ändringar och justeringar som krävdes hur enkelt som helst oavsett hur mycket det "inskränkte" mot någon grundlag.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Intressant. Får väl se det på nätet.
Jag antar att svenska msm inte visar ens en sekund av något så hemskt. Kanske de istället visar en repris av när Sveriges försvarsminister står och hetsar mot Ryssland.

Ryssarna stängde snabbt och har få fall. Bra gjort.
Fast enligt rysshatarna i tråden ljuger de ju bara.

Det var faktiskt på Expressen jag läste det. Men ja, de kanske visar Stefan Löfvens tal istället? Tror inte de kommer visa Putins tal iallafall. Ja det blir att kolla på Youtube.
Citera
2020-04-02, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Antagligen tvätta händerna och stoppa påskkärringar.
Hälsa inte på anhöriga på fängelser i påsk?
Klipp er själva istället för att gå till frisör?
Be?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in