2020-04-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterwork
var någonstans syår det att det är pressträff idag 15.30?

Om du scrollar neråt på denna sida så står det där

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Källa: SVT
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ett exempel: Region Skåne rapporterade tidigare runt kl 11 varje dag. Nu kommer rapporten någon gång på eftermiddagen. Varje dag rapporterar man att man har testat 0-100 personer. I en artikel från Sydsvenskan:

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/sa-hinner-det-skanska-labbet-med-att-analysera-alla

I samma artikel lyckas man inte ens hålla fasaden uppe. Gör man 0 tester eller 400 per dygn? Enligt pressbulletinen gör man 0-100.

Pravda 2.0
Och på vilket sätt var det ett svar på min fråga? Jag försöker igen...
Nu är det flera som skriver att FHM och regeringen har stoppat olika sajter från att rapportera statistik från corona.
Kan någon ge mig en källa till detta påstående
Citera
Bannlyst
Jahapp, kan förtälja att det börjat panikbeställas likkylar nu. Har en position i yrket där man kan se vad som pågår i samhället!
Citera
Medlem
Jofs avatar
det som verkligen skiljer denna kris mot ex v krigstider är at nu har vi full tillång till varor inkl mat. Vi slipper ransoneringar. Vi får hit frukt och grönsaker från andra länder. Under 2ww fick man inte se skymten av en apelsin under fem år. Och kaffesurrogatet var inte gott.
Citera
2020-04-02, 12:57
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Enda anledningen till att Sverige inte stängde ner handlar om pengar, det var ett idiotiskt val som kommer kosta sverige många extra liv..
Det var rätt val att inte stänga ner ekonomin.

Att vi ska krascha ekonomin och störta hela samhället ner i en avgrundsdjup depression i hopp om att rädda ett fåtal gamla och sjuka från att dö vore sinnessjukt.
Citera
2020-04-02, 12:57
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ser dock att allt fler börjar ta situationen på allvar, och inte har någon kunskap, därför kommer samma frågor om och om igen. Men det kanske ska ses som något positivt, även om det är lite tradigt för oss som följt tråden länge.

Så kan det självklart vara också. Absolut.

Det jag personligen reagerar på är hur konton används.

-Det kommer nya konton som har alla inlägg om just detta. Dvs det är troligen bla nyligen avstängda användare som inte kan bete sig.
-Det dyker upp konton som har typ 3 inlägg 2007 men som nu går på högvarv härinne och ska nagelfara precis allt.

Den gemensamma nämnaren för dessa konton är att de verkar tycka att alla annan hantering och åsikter kring detta än den som regeringen har och utför är felaktig och alarmistisk.

Varenda detalj ska in och plockas ned i småbitar in i absurdum.
Citera
2020-04-02, 12:58
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej, jag har ingen aning. Jag "tror" att man har haft svårt med rapporteringen, det har blivit eftersläpningar och nu vill man inte lägga tid på det i en pressad situation. Det behöver inte betyda mörkning men visst blir man konspiratorisk. Känns inte alls bra detta.
Jag är inte det minsta konspiratorisk utan ställde en enkel fråga. Eftersom ingen kan ge mig ett svar så tolkar jag det som BS!
Citera
Bannlyst
IVA Platser börjar ta slut enligt DN.

Dvs = De är antagligen redan slut. Skulle de skrivit slut betyder det dålig PR samt tråkig nyhet, vilka alla undviker förutom de poå golvet. Allt som skrivs är i förberedande syfte för att se hur det landar hos folket.

DN/SVD har en "rädda krogen" kampanj.

Dude who fucking cares about krogen?

Det är en pandemi! Större delen av Europas städer är i karantän.

Sen krogen? Överpriser på mat sedan länge, 1 cl sprit typ 70:-, sen mat vilken kan vara direkt smittspridande detta rakt hem till pensionärer.

Att de inte skäms "krogen", DN/SVD borde skämmas för att de på förstasidan kampanjar med en fullscreen FET popup. Det borde stå "Vårdarbetare står utan skydd", "rädda vårdarbetarna".

Mobbingen/hatet på stan när man har en adekvat mask.

Fuck you Svenskar. (Inte alla) men ni som skiter ner er för att ni ser skydd vilka personer skyddar inte bara sig själva utan även andra.

Har sett folk som sagt :

-"jävla idiot"

-"vafaan"

-"alltså ,kolla inte klok"

-"usch"

-"titta vafan håller han/hon på med"

-"vafan är det där"

-"vilken galen jävel"

Till maskbärare/andningsskydd.

Skolor är öppna trots spädbarn samt yngre barn redan finns på IVA runt om i världen.

Inga tester folk går och sprider full retard när de självuppskattar sig vara symtomfria.

DN. Corona Slår hårt mot tåg/kollektivtrafik. Tunnelbanor tomma? Go figure era idioter.

Alltså wtf. Ska Sverige ha stabsmöte om Connex kris?

Så länge politiker/myndigheter tvingas gå till jobbet samt tvingas bete sig pk/se oberörda ut utan andningsskydd -kommer de straffa folket.

Det vi ser är full retard sandlådebeteende.

Folk inom myndigheter/politik är tillsatta för att bete sig svensk douchebag pk standard, i detta läge finns inga politiker som hanterar krisen klartänkt -vid bordet.

Vill inte låta nedlåtande, är för det mestra driven av godare moral som hejdar detta.

Men fuck you sverige hur det beteer sig.

Svensk politik = kaputt.

Alla kommer bytas ut.

Inte ens en samlingsregering.

Det alla går igenom nu har vissa i Sverige som vandrat genom total breakdown genom det falska skyddsnätet vilket var ett piller hål uti tomhet. Psykiatrin.

Folket vaknar till att kulissen och pk är totalt innehållslöst.

Allt samlande av pengar till enskilda individers egna byggen har sen länge urholkat samhället.

De sociala samtalen bland folk, själva kärnan är tom.

Det är den kärnan som hade reagerat tidigt om den var vaken och folk var närvarande.

Ta tex definitionen av virusets spridning.

WHO sätter en gräns vid <5 um för definitionen luftburen smitta.

Detta trots att varenda forskare samt mikrobiolog VET att aerosoler med droppstorlek >5-10 um genereras av vanlig utandning samt har en halveringstid på 35-40 min.

Dessa aerosoler når inte alveoli, utan sätter sig i de övre luftvägarna, vilket gör att det tar en tid för smittan att generera en luftvägsinfektion.

Finns videoklipp på youtube som bekräftar spridning där flera hundra blivit smittade samtidigt när de vart tätt packade tillsammans och tex sjungit/talat.

> 11:31

https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

WHO tar hänsyn till rimliga åtgärder / insatser / inte sprida panik.

WHO VET att världen hade fått panik om de definierade smittan som luftburen.

OBS! inte droplet nuclei utan droplet >5-10 um är de som sprids. WHOS GRÄNS HANDLAR OM ATT HÖJA DEN 1 MICROMETER FÖR ATT DEFINIERA CORONA SOM LUFTBUREN SMITTA.

All låsning i Sverige beror på WHO/FHM som graderat corona som främst kontaktsmitta, full retard. Samtidigt som man talar om hosta, men det är en kontaktsmitta, okej rå en dropsmitta med.

DET ÄR EN KONTAKTSMITTA, DROPPSMITTA (STORA/SMÅ DROPPAR) SAMT LUFTBURNA DROPPAR SOM AEROSOL 5-100 um av vilka 5-10 um tas upp av övre luftvägar. medans 10-100 um filtreras av näsa.

0-5 um håller sig i luftströmmar hela tiden. det gör inte 5-10 um.

5-10 um har en halveringstid på 35-40 minuter i luft.

Dvs utandning nära någon och du andas samma partiklar vilka har fuktdroppar i utandningen.

Hosta = ännu mer partiklar.

De går på den lägre graden av partiklar vilka når djupare delar av lungor samt håller sig i luft i dagar.

Trots att de ser att >5-10 um sprids människa - människa. Genom vanlig utandning, i samtal vid en närhet +-1-2 meter.

Vissa försöker motbevisa med statligt fundade "studier" som i kliniska miljöer, dvs där forskare mätt aerosoler i rum på smittskyddsavdelningar.

Rum med avancerad in/ut luft med partikelfilter, rum som är tempererade/ har kontrollerad luftfuktighet allt för att eliminera aerosoler. Rum vilka patienter vårdas med metodik samt rigoröst andningsskydd/skyddskläder.

Studierna :

"inga virus är uppmätta i luften, dagen efter att en patient vårdats"

"dock har det påträffats virus i ventilationen"

Vill ni se källor vilka styrker dessa påståenden?

Se tidigare inlägg kan inte spamma dom hela tiden.
Senast redigerad av snuttis 2020-04-02 kl. 13:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fascistisk? Jag förstår inte varför du nödvändigtvis kopplar ihop experter med staten? Bara för att de jobbar för staten MÅSTE de inte vara korrupta eller ha dolda agendor. Experter vet alltid bättre än gemene man. Det är själva definitionen av att vara expert.

Jag hoppas att alla inkl din familj tar sig ur den här skiten helskinnade.

Man kan ha andra prioriteringar, idelogiska skygglappar, vara inkompetenta osv.
Just nu är det väldigt många som inte känner att experterna agerat rätt och kurs 1A i krishantering är att vara tydlig och ärlig.

Det är ganska vanligt att en sluten grupp börjar dra iväg och att det som utomstående uppfattar som onormalt ser dom som helt normalt för att referenspunkterna förskjutits.

Betänk här att hela världen ser på med förundran när vi satsar på snabb flockimmunitet.

Om FHM och Anders Tegnels strategi visade sig vara rätt så kommer jag vara den första att pudla men i dagsläget ser det jädrigt illa ut då corona slingrat sig in på äldreboendena och iva vården snart slår i kapacitetstaket.

Ja, gick lite fort där, önskar naturligtvis ingen en släng av corona, bäst att vara tydlig med det så man inte åker på instant-karma
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
det som verkligen skiljer denna kris mot ex v krigstider är at nu har vi full tillång till varor inkl mat. Vi slipper ransoneringar. Vi får hit frukt och grönsaker från andra länder. Under 2ww fick man inte se skymten av en apelsin under fem år. Och kaffesurrogatet var inte gott.
Det har skrivits mycket om att det kommer bli problem.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Japp,

FHM säger "skydda äldre äldre, besksförbud".

Men man har inte brutit smittkedjan skola-barn-hem-personal-äldreboende.

Hemtjänstpersonalen har dessutom ingen skyddsutrustning och är långt ned i kedjan med tuff situation så dom kommer inte hålla sig hemma med annat än att dom hostar blod.

Man smittar våra äldre hej vilt fortfarande.

Glöm inte skola-barn-hem-personal-äldreboende-sjukvård

Jag misstänker att eftersom smittan kommit in på så pass många äldreboenden samt även inom sjukvården smittar nog fler asymtomatiska än man hittills trott.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Så kan det självklart vara också. Absolut.

Det jag personligen reagerar på är hur konton används.

-Det kommer nya konton som har alla inlägg om just detta. Dvs det är troligen bla nyligen avstängda användare som inte kan bete sig.
-Det dyker upp konton som har typ 3 inlägg 2007 men som nu går på högvarv härinne och ska nagelfara precis allt.

Den gemensamma nämnaren för dessa konton är att de verkar tycka att alla annan hantering och åsikter kring detta än den som regeringen har och utför är felaktig och alarmistisk.

Varenda detalj ska in och plockas ned i småbitar in i absurdum.

Jo, det förekommer på flera forum just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in