Citat:
Ursprungligen postat av
trumpetfanfar
Det är mer komplext än att säga "såhär borde man gjort".
Alla länder står med samma facit i handen och diskussioner om vad man skulle gjort annorlunda.
I slutändan så är det miljoner av människor som ska kontrolleras, och inte ens med militär och total-lockdown så kan du nu ett sådant mål. Du har alltid ett gäng rövhål som skiter i förbud och rekommendationer och "ska bara", som bidrar till fortsatta problem.
Nej, vi är extremt många som tyckt att man kunde gjort nedan åtgärder i tid, billiga och milda.
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker.
diskusisionen får aldrig bli, full wuhan lockdown eller ingenting, det är oärligt.
FHM och husgurun har konsekvent pratat om att man tar till åtgärder men dom har gjort ingenting.
du vet ju precis som jag att man inte brutit smittkedjan in i äldrevården.
Och att iva snart når kapacitetsmax.
Du vet också precis som jag att Sverige håller fast vid flockimmunitet fortfarande för inget annat har kommunicerats.
Detta är extremt cyniskt för vi säger i stort sett "låt riskgrupperna dö".
Det är resultatet av åtgärder till dags dato.
Sen TROR jag att hade man varit tydlig och ärlig i sin krishantering så hade det gått mycket bättre.
Jag tittar på en del presskonferenser och är helt förvirrad efter. Gick in på FHM hemsida och lyckades inte hitta någonting vettigt.