2020-04-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ni är ju helt otroliga, det finns tiotals billiga och milda åtgärder att ta till mellan att göra ingenting som FHM och hovnarren anders tegnell valt och "Samtliga vitala samhällsfunktioner slutar då att fungera. Djungels lag råder och vi hamnar i ett samhällsskick värre än Syrien under inbördeskriget".

glöm ALDRIG att Anders Tegnell förespråkar snabb flockimmunitet och det får man genom att göra ingenting.

Fast vi gör väl hur mycket som helst? Akut ökar kapaciteten för sjukhus, tar bort karensdagar, mobiliserar funktioner för att mildra och hantera spridningen. Inte mins alla rekommendationer som ALLA ska följa. Är det Tegnells fel att vissa människor skiter i rekommendationer?

Det som egentligen skiljer oss från tex. Norge är att vi inte stängt skolor. Något vi valt att inte göra då yrkesgrupper som läkare och poliser bett om att inte detta skulle ske, då det väldigt illa hade påverkat deras verksamheter.

Danmark har kört en total lockdown och sitter med samma siffror som Sverige.

Det går inte utgå från att en sån här situation går att hantera på ett sätt där du inte får några dödsfall och allt hade vart frid och fröjd bara man hade gjort ditt eller datt. Det handlar om att mildra, inte om att åtgärda.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lyssnar på Lunchekot just nu. En fantastisk åtgärd presenteras nu:

"Man har sett till så att kommuner och landsting inte behöver säga upp sjukvårdspersonal nu mitt under coronakrisen"

Jo, det är sant. Only in Schweden.

Jag hoppas att man inte säger upp någon även efter coronakrisen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Fast vad ska man som angivare tipsa om? Allt är ju ändå tillåtet här, jag kan ha fest för 49 stycken 80-åringar i mitt hem, inget kan ändå hända.
T ex:
Du tar inte ansvar då! Du har missförstått ”direktivet” om max 49 pers! Vi ska dessutom skydda de gamla!
Vilken regel gäller, lagligt, moraliskt och socialt?

Jag kan ju givetvis sprida att du arrangerar stora fester för folk ur riskgrupperna och tänjer på gränserna, men du har ju ändå följt lagen.
Skidresearrangörerna drabbades av en shitstorm helt i onödan, till slut fick FHM ge dem ”rådet” att stänga ner. SATS har öppnat igen utifrån de ”riktlinjer” som gäller, och får tidningarna på sig.
De styrande har sagt ”Kör på!”, folket/opinionsbildare (pöbeln?) säger ifrån. Eh..?

Detta är en obehaglig form av social kontroll som påminner om Åsiktskorridoren där alla som var kritiska till Refugees Welcome brunsmetades.
Citera
2020-04-02, 12:39
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Så är det. Men det blir svårt för sosse-trollen att förklara bort de höga dödstalen som vi börjar komma upp i nu.

Ja, frågan är vad den allmänna motreaktionen blir i samhället.
Här inne pågår det ett krig nu.

Det kommer hela tiden nya och nygamla konton som anför samma dynga som redan blivit bemött 100-tals eller 1000-tals gånger.
Citera
2020-04-02, 12:39
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
För FMH är informationskriget viktigare än sjukvården och kriget mot viruset förstår du väl. De har säkert avdelat stora resurser som på heltid sitter och trollar här, på Facebook, Reddit m.m. Det är vad våra skattepengar går till - inte att rädda liv.

Inte för att vara taskig men tror FoHM sitter och diskuterar folkhälsa nu mer, vilka fotbollslag som ska få tillåtelse att träna utomhus, och hur många som ska kunna vara i omklädningsrummet samtidigt. Virusbekämpning är faktiskt inte myndighetens primära mål i dem direktiv de fått från regering, det är mycket annat, tex självmordsbekämpning, HBTQ frågor osv.

https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=20423

Det är regeringen som kan ändra deras direktiv. Så man får skylla på regeringen, FoHM gör väl sitt jobb sådär (tycker jag) om deras virusbekämpning.
Citera
2020-04-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det är mer komplext än att säga "såhär borde man gjort".
Alla länder står med samma facit i handen och diskussioner om vad man skulle gjort annorlunda.

I slutändan så är det miljoner av människor som ska kontrolleras, och inte ens med militär och total-lockdown så kan du nu ett sådant mål. Du har alltid ett gäng rövhål som skiter i förbud och rekommendationer och "ska bara", som bidrar till fortsatta problem.

Nej, vi är extremt många som tyckt att man kunde gjort nedan åtgärder i tid, billiga och milda.
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker.

diskusisionen får aldrig bli, full wuhan lockdown eller ingenting, det är oärligt.

FHM och husgurun har konsekvent pratat om att man tar till åtgärder men dom har gjort ingenting.
du vet ju precis som jag att man inte brutit smittkedjan in i äldrevården.
Och att iva snart når kapacitetsmax.

Du vet också precis som jag att Sverige håller fast vid flockimmunitet fortfarande för inget annat har kommunicerats.

Detta är extremt cyniskt för vi säger i stort sett "låt riskgrupperna dö".

Det är resultatet av åtgärder till dags dato.

Sen TROR jag att hade man varit tydlig och ärlig i sin krishantering så hade det gått mycket bättre.
Jag tittar på en del presskonferenser och är helt förvirrad efter. Gick in på FHM hemsida och lyckades inte hitta någonting vettigt.
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
De har blixtinkallat kineser för att de ska bygga likadana sjukhus som de har i Wuhan. På nolltid. Det skulle ju aldrig vår regering göra, vars morbida politik är att hellre låta tiotusentals människor dö i andnöd än att ta in hjälp utifrån, allra minst från Kina. När det gäller Kina är morbida Löfven väldigt principfast, det får man ge honom!

Ja tänk vad enkelt och bra allt är i totalitära stater.
Bara kasta in en 10 000 människor i ett projekt och för de som vägrar hägrar ett trevligt straff.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Problemet är att kedjan inte är starkare än svagaste länken.

Blir det köbildning så rättar sig de flesta i ledet med bilen men visst fan är det några som varje gång tar vänsterfilen och kör förbi 200m kö för att hamna först.

Likadant är det här och förr eller senare så kommer du indirekt att träffa den personen. Någon sitter på samma buss till jobbet, någon förälder träffar några vänner osv så är det igång.

I andra sammanhang pratar man om ”hur liten världen egentligen är” för det är alltid någon som känner någon. Vi behöver förbud för att klämma åt den sista idioten.

Detta handlar dessutom om smittskydd. Man har inte smittskyddslagen för de 9 av 10 som berättar om sin HIV till en partner, de skäms och vill inte utsätta någon för ek risk. Man har lagen för att komma åt den idioten som inte sköter sig.

Det är omöjligt att skydda sig mot virus till 100% om vi inte svetsar in varenda jävel i hela landet och kastar nyckeln.

Priset vi får betala för att vi lever tillsammans är att folk då och då dör av sjukdomar. Så har det alltid varit.

Jag är stolt över att bo i Sverige där de absolut flesta lyssnar på myndigheter, begränsar sin egen frihet, uppdaterar sig dagligen om läget och gör vad de kan för att vi ska klara av det här.

Vi har en lång tradition av eget ansvarstagande och vi behöver inget överstatligt tvång under vapenhot för att ta det ansvaret.

En och annan idiot finns det alltid och dessa kommer man inte åt genom tvång ändå.
Citera
2020-04-02, 12:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja tack. Ja då kan jag ibland avgöra när det ska vara en blankrad. Tack för tipsen. Skall tänka på det nu.

Exakt. Alarmist och förnekare används som ett slut på debatten. Ungefär som att du är endast en alarmist eller du är endast en förnekare. Allt du säger är skit. Dra åt helvetet.
Det finns mycket mer emellan alarmist och förnekare. Det är inte bara svart eller vitt.
Om man har inställningen du är endast alarmist eller förnekare så sätter man den personen åt sidan och missar en hel del bra saker och pratar med sig själv till slut eller endast med "alarmisten" eller " förnekaren"
Har mer förståelse för alarmisterna då det faktiskt handlar om nåt farligt. Förnekarna tror jag är oroliga för sin egen ekonomi och frihet, och sen kommer nog ”flockimmunitet” att bli årets ord ...
Citera
2020-04-02, 12:41
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, men under tiden kan han stå och säga lägre siffror och komma undan med det. Många läser inget själva utan litar på vad som förmedlas dag för dag av FHM.

Du har tagit uttalandet helt ur sitt sammanhang. Gå tillbaka och lyssna eller läs igen.
Är väl ingen som kommit undan med någonting.
Citera
2020-04-02, 12:42
Medlem
arbetets avatar
Spanien över tiotusen döda hittills idag:

110,238 totalt smittade
+6,120 idag

10,003 döda
+616 idag

26,743 tillfrisknade

73,492 aktiva fall
6,092 kritiska
Citera
2020-04-02, 12:43
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och när Norge släpper på karantänen så bryter sjukdomen sig fri igen.

Man kan släppa några åtgärder. De är i smittkoefficient under 1.0 och är i ”the dance” i likhet med flera asiatiska länder och kan släppa och skärpa vid behov.
Detta håller sjukvården från att kollapsa och vinner tid medan man forskar på hämmande medicinmixar och tester med naturliga antikroppar som kan rädda massor av liv.
Vi vet lite men forskar extremt mycket så resultat kan komma snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in