2020-04-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har de en plan att rädda ekonomin på bekostnad av folkhälsan? Verkligen?

Nej, de styrande är helt enkelt inte bättre än så här. Detsamma kan sägas om väljarna. Det finns knappast någon illvillig plan bakom, de kan bara inte bättre.

Undantag finns, tex skulle jag säga att Magdalena Andersson är normalbegåvad, men på det stora hela är det så.

Den normalbegåvade och hennes liberala kollegor vill ge 300 skattemiljarder för att rädda den skattehatande klassen.

Citat:

Regeringen presenter stödpaket på upp till 300 miljarder kronor till näringslivet

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/regeringen-presenter-stodpaket-pa-upp-till-300-miljarder-kronor-till-naringslivet

Jag har inte hittat motsvarade stöd till vården. Men nån kanske kan hjälpa mig?
Citera
2020-04-02, 12:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och när Norge släpper på karantänen så bryter sjukdomen sig fri igen.
Som I Kina.
Citera
2020-04-02, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Fel, man behöver inte antingen "totalkrascha landet" eller "göra ingenting" det finns ett helt batteri billiga åtgärder däremellan som FHM och hovnarren Anders Tegnell valt att inte införa.

"vi måste skydda äldre äldre" säger Tegnell.

men man skyddar inte äldre äldre alls.

Visst skulle man sett till att ha en smittfri vård och en smittfri äldrevård.

Man skulle låtit riskgrupper vara hemma från jobb med full lön

Och låta dom som vill ha barn hemma och jobba hemifrån.

Men INGET av detta har man gjort..

Det är mer komplext än att säga "såhär borde man gjort".
Alla länder står med samma facit i handen och diskussioner om vad man skulle gjort annorlunda.

I slutändan så är det miljoner av människor som ska kontrolleras, och inte ens med militär och total-lockdown så kan du nu ett sådant mål. Du har alltid ett gäng rövhål som skiter i förbud och rekommendationer och "ska bara", som bidrar till fortsatta problem.
Citera
2020-04-02, 12:29
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Vad innebär detta?

Coronasmittade kan nu behandlas med blodplasma från tidigare sjuka, efter att svenska forskare fått grönt ljus att använda metoden. Det skriver TT.
– Det är som en engångsbehandling, säger professorn Joakim Dillner till TT.

FANTASTISKT

I viss forskning (med få deltagare) har det visat sig att man ger de som ligger på intensiven blodplasma från de som genomgått viruset, och där sett att de som får plasma tillfrisknar mycket fortare och får bättre värden.
Blir glad!!!
Citera
2020-04-02, 12:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det var därför jag skrev "misstag" och inte "brott". Även ifall Anders Tegnell, och resten av Folkhälsomyndigheten, inte har brutit mot några regler, så har dom svikit folket.

Du påpekar att Irina bröt mot uppsatta regler. Sverige kanske behöver sätta upp regler. Här är ett förslag: "Det åligger statsepidemiologen att skydda Sveriges invånare mot epidemier. Statsepidemiologen förväntas hålla uppsikt över hotande epidemier i omvärlden, och vid behov beordra nödvändiga restriktioner vid rikets gränser."

- Jag har ingen djup insikt i ryska samhället. Men jag är imponerad av deras snabba respons mot Covid-19.

De har blixtinkallat kineser för att de ska bygga likadana sjukhus som de har i Wuhan. På nolltid. Det skulle ju aldrig vår regering göra, vars morbida politik är att hellre låta tiotusentals människor dö i andnöd än att ta in hjälp utifrån, allra minst från Kina. När det gäller Kina är morbida Löfven väldigt principfast, det får man ge honom!
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Dom väntar kanske på Folkhälsomyndighetens dagliga siffror...?
De brukar ticka på mer senare på dan, efter 14.
Men visst borde någon kommit redan nu.

De uppgifterna brukar komma under hela dagen från olika regioner och sammanställas på olika sajter, så varje dag innan kl 14 har intresserade koll på varthän det barkar.

Men efter gårdagens stora siffra har det plötsligt sluta droppa in uppgifter från de olika regionerna. Totalt tyst.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
Så låt säga att vi har 100 döda per dygn nästa vecka, och 300 om 2 veckor och 500 om 3 veckor. Kommer man ändå inte sätta Sthlm i karantän utan bara köra på? När det är totalt kaos och svarta rubriker i media lär inte trycket på politikerna bli för hårt, trots att dom bara tänker ekonomi och skiter i liv?

Nånstans måste det gå en gräns tycker man, men börjar undra.
Självklart blir det karantän, men som alltid kommer beslutet för sent och blir då verkningslöst. Dvs vi får det sämsta av valbara världar.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Oroande... kan vi ha väldigt många avlidna?
Skall vi gissa på att myndigheterna försöker styra informationsflödet.
Det lär nog tvättas och stuvas om så att kurvan “ flackas”
Citera
2020-04-02, 12:32
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har isolerat mig i tre veckor, jobbar hemifrån och går bara ut och handlar mat samt går ut med hunden. Däremot vill jag inte att det ska bli tvingande, vill inte att staten ska berätta vad jag får och inte får göra. Nej jag kommer inte gå ut på krogen för dom flesta har gått i konkurs eller stängt.

Problemet är att kedjan inte är starkare än svagaste länken.

Blir det köbildning så rättar sig de flesta i ledet med bilen men visst fan är det några som varje gång tar vänsterfilen och kör förbi 200m kö för att hamna först.

Likadant är det här och förr eller senare så kommer du indirekt att träffa den personen. Någon sitter på samma buss till jobbet, någon förälder träffar några vänner osv så är det igång.

I andra sammanhang pratar man om ”hur liten världen egentligen är” för det är alltid någon som känner någon. Vi behöver förbud för att klämma åt den sista idioten.

Detta handlar dessutom om smittskydd. Man har inte smittskyddslagen för de 9 av 10 som berättar om sin HIV till en partner, de skäms och vill inte utsätta någon för ek risk. Man har lagen för att komma åt den idioten som inte sköter sig.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Lite ögonblicksstatistik:

Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård)
@uppsalamats
Instruktionen i nuläget är att provtagning inte görs på avlidna i hemmet där Covid19 misstänks.
På IVA är ca 26% kvinnor, medan mortaliteten för kvinnor är 40%. Kan ej förklara.
Tycker det vore intressant med könsfördelning på de som avlider i hemmet. Behövs nya riktlinjer?
https://twitter.com/uppsalamats/status/1245653999165960192?s=20

Det är fan att vi inte har journalister i Sverige som kan ställa de rätta frågorna.

Vi kanske skulle kunna be "tysken". Vad tror ni?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Till exempel?
Få IVA platser, underdimensionerad vårdapparat och att mängder av äldreboenden har fått in smittan.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hur många IVA-platser har Sverige? Känns som vi ligger rätt högt nu.
Jaså det känns så?
Tyskland har de senaste åren haft sex gånger så många som Sverige, räknat per capita. De har försökt fördubbla platserna nu, de senaste veckorna. Hur bra de lyckats vet jag inte. Men Sverige har inte försökt dubbla sitt redan från början låga antal.

Det är bara att konstatera att resultatet av detta kan bli ett enda, nämligen att patienter som kunnat överleva i Tyskland får dö lugnt och stilla i Sverige.

Om det sedan är rätt eller fel, det är rätt meningslöst att diskutera just nu. Sådant måste planeras på lång sikt. Det handlar både om att ha sängar, personal, respiratorer och lämpliga lokaler (läs: isoleringssalar med sluss och ytterdörr),
Senast redigerad av defenseur 2020-04-02 kl. 12:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in