2020-04-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är inte meningen att du ska behöva göra det mer än nödvändigt!

Jag vill göra jämförelsen med läkarna som vädjar till folk att inte komma till deras områden. De läkarna har en långt viktigare uppgift än att gå ut i tidningarna och med gråten i halsen böna och be folk att hålla sig därifrån. Det jobbet ska andra göra åt dem.

Du kanske har nåt annat du behöver prioritera, sen att du får pusha dina släktingar är en sak, men det ska då bara vara av underordnad karaktär.
I t ex Italien har man tydliga regler, men sen så uppmuntrar och förmanar man varandra - men grunden är lagd.

Det lite obehagliga med vår (icke-)taktik är att man skapar nåt slags angivarsamhälle - byggt på godtycklighet. Utan tydliga direktiv ”från ovan” är risken stor att folk går till överdrift (eller tvärtom), och att det i sin tur skapar en onödig osämja.

Jag försummar mina andra sysslor men eftersom myndigheter inte går ut med annat än påbud så finns det inget riktigt alternativ. Många där ute klarar inte av att tänka på vad som sker om det värsta inträffar, det blir som en sorts kortslutning i hjärnan - det där drabbar bara andra. Så jag måste verkligen anstränga mig för att de ska förstå hur de ska handla i den tid som vi befinner oss i, och i synnerhet de närmaste veckorna.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Killgissning: De som vill ha starka karantän i Sverige är människor som redan är asociala, introverta och redan isolerade till internet 24/7. Nej vi ska inte ha karantän i Sverige, och när det väl kommer så ska det vara på rätt tidpunkt. Stockholm och vissa områden i Stockholm borde ha utreseförbud, men inte generellt. Skåne och andra delar av Sverige har inte ens allmän spridning och behöver inte karantän öht.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Blir det äntligen en nedstängning?

Jag tror prestige kommer driva oss in i kaos. Även om vi skulle se brant kurva upp, kommer vi hålla fast vid att Sverige valde rätt. Kosta vad det kosta vill.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Samma sak med andra sidor som brukar plussa på nya fall under hela dagen- inte ett enda fall idag. Så brukar det absolut inte vara.

Har FHM satt stopp för att regionerna öpoet redovisar dödsfall poga av att det skenar nu? Kommer vi numera bara få info kl 14 varje dag?
Ja, nu börjar även jag tycka att det är lite märkligt att ingen region har uppdaterat. Det avviker från tidigare dagar. Kl 11.30 är inrapporteringstid till FHM, så nu borde regionerna släppa på siffrorna.
Citera
2020-04-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Helt rätt har du.

Enda sen regeringen på presskonferensen gått ut och sagt att "vi medborgare ska vara källkritiska och endast lyssna på FHMs siffror" så har exakt endast de siffror varit tillgängliga.

De har aktivt gått ut och tystat ner oberoende sidor som jobbat hårt med att hålla statistiken levande och på så sätt se till att vi får riktiga och färska siffror, främst kring antalet döda.

Detta har nu regeringen tystat ned på nåt sätt.

Jag efterfrågar fortfarande kontaktuppgifter för sidan: https://c19.se/

Jag vill fråga dem kring detta, och om regeringen har på nåt sätt kontaktat dem.
Tror däremot att de inte vågar uttala sig om det för om tex Säpo är inblandade så är risken stor att de nu har tystnadsplikt.

Har säpo kopplats in är det med största sannolikhet ett fall om "rikets säkerhet" och då har man de flesta medel till sitt förfogande, inklusive terrorbrottslagen.

Om ni på https://c19.se/ läser detta, pma mig isf. Det är anonymt här.

Borde inte vara så svårt att hitta Sebastian Hyrwall 33 år som skapade sajten

https://emanuelkarlsten.se/03/sebastian-skapade-c19-se-som-kartlagger-corona-spridningen-har-60-000-besokare-om-dagen/
Citera
2020-04-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, nu börjar även jag tycka att det är lite märkligt att ingen region har uppdaterat. Det avviker från tidigare dagar. Kl 11.30 är inrapporteringstid till FHM, så nu borde regionerna släppa på siffrorna.

Kommunikation är ju a och o nu. Deras krishantering suger.
Citera
Medlem
Varför struntade Region Stockholm i att ha krislager? undrar SVT i samband med att smittan eskalerat i huvudstaden. Svaret är förstås: för att det är billigare så, för att regionens politiker valde det. De strök de delarna ur pandemiplanerna, har Ekot visat.
De tre storstadsregioner som drabbats hårdast av coronaviruset har ur sina pandemiplaner plockat bort kravet på att de ska hålla lager av skyddsutrustning. Det visar Ekots granskning. Det här bryter mot Socialstyrelsen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7431812
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så om vi tar bort new york, lousiana, new jersey och michigan och ersätter med USA så ligger Sverige
på plats nummer 8 i världen, det går fort nu.

Och tar vi bort Italien, Spanien, USA och Iran så ligger vi typ på tredje plats, WOW!

Tar vi bort alla länder förutom Sverige så ligger vi etta.. SHIT
Citera
2020-04-02, 11:34
Medlem
mjohan84s avatar
i dag kl 11:09av Nivette Dawod

En ny region med 600 000 invånare i Kina har satts i karantän, rapporterar Sveriges Radio.
Det är en region i Henanprovinsen, som ligger nära staden Wuhan, där coronavirusutbrottet startade.
Karantänen införs efter att två läkare smittats när de var i kontakt med en kollega som arbetat i Wuhan under utbrottet. Trots att kollegan varit i karantän i 14 dagar spreds smittan vidare, uppger South China Morning Post.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha va?
Nej såna som jag ville ha lockdown när vårt första dödsfall skedde här.
Att man väntar för länge som i alla länder blir ju konsekvensen att folk fortsätter dö ett tag.

Asså börjar bli tröttsamt att behöva förklara detta ärligt talat. Vafan är det med folk.
Du kan inget om inkubationstiden och sjukdomsförloppet eller?
För isf- tänk efter i någon sekund.
Du förstår inte att vårt sätt dödar fler? Vi låter ju sjukdomen spridas. Om man inte sprider sjukdomen så blir inte fler sjuka
Vafan är detta?!
Du tycker ju att statsepidemiologerna med tiotusentals döda ska frikännas. Inte ens ställas till svars.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
WHOs linje om att det är de smittade som ska isoleras är väl ändå bäst. Det är välmotiverat och innebär en begränsad tid för var och en som råkar ut för det, inte att stora delar av ett samhälle ska genomlida en isolering under månader upp till år i väntan på ett säkert vaccin - samtidigt som sjukvårdspersonal som ofta smittas fortsätter sprida viruset.

Då måste man veta vilka som är smittade oxå, även asymptomatiska. När man inte testar så är det omöjligt att isolera spridarna. Det är därför WHO säger "TEST, TEST, TEST" vilket Sverige vägrar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Då börjar det igen då

En ny region med 600 000 invånare i Kina har satts i karantän, rapporterar Sveriges Radio.

Det är en region i Henanprovinsen, som ligger nära staden Wuhan, där coronavirusutbrottet startade.
skicka vänliugen alltid länk till källan med, bra för oss som vill läsa och värdera seriösa inlägg i traden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in