2020-04-02, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är dagens nya morgonkartor. De är avsedda att representera tidig någon stans runt morgonen europeisk tid.

I vissa länder blir ibland data extrapolerat på regionnivå om det i kortare perioder faller ifrån regionbaserad data för antingen dödsfall eller antal bekräftade smittade, som till exempel Iran som tycks slutat rapportera regionsiffror. Rent generellt är det ganska suspekta tal från Iran.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg. Finlands "dödskarta" är något missvisande snäll då enbart 7 av 17 döda på morgonen 2 April är utsatta då det vara hela 10 dödsfall som ej hade fastställts till region då.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande.

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Hoppas de kommer till användning.

Du får gärna göra en daglig post
Citera
2020-04-02, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ehh... Jag har inte påstått att du är rysk. Jag påstår att du tjänar Putins agenda med dina överdrifter, vilket du uppenbart inte begriper trots att jag påpekat det för dig. Du verkar även tro att man måste vara från ryssland för att tjäna ryska intressen - ett tecken på att du är naiv och därmed lättduperad. Du är alltså engelsk... Säg mig... Är du vän av Sverige? Bor du i Sverige? Tycker du att du agerar bra i förhållande till den svåra situationen vi har i Sverige?

Det är knappast sekretessbelagt. Eriksson sa till Svt igår att det var 90 IVA-platser innan coronan och att det var drygt det dubbla igår - vilket överensstämmer med dina uppgifter. (Kanske det var sekretessbelagt förut.) Han sa även att beläggningen på IVA igår var ca 150. Om det stämmer var alltså beläggning under kapaciteten - jag tror dock det är så gott som fullbelagt men att de fortsätter arbeta hårt med att ytterligare utöka kapaciteten.

Bra att din länk uppdaterar antalet IVA-platser i takt med att de blir fler. Jag skulle dock tro att dina siffror för Huddinge är felaktiga. De har eventual inte hunnit med att rapportera eller att de platser de skakat fram inte uppfyller definition att vara en IVA-plats.

Läget är mycket prekärt men att skriva kollaps tror jag är en överdrift och tjänar som sagt Putins intressen. Var försiktig med vad du skriver!

https://omni.se/lakare-covidpatienter-ar-utspridda-pa-karolinska/a/K3mMK5

29 are in intensive care in Huddinge because three died since the update. The IVA bed count is legit and Huddinge is the first hospital to collapse in Stockholm.

Your paranoia around “Putin’s agenda” doesn’t change what’s happening in reality, and is happening right now. Stockholm will collapse extremely soon, there isn’t a “nej nu blir de här kanske okej vi få vänta å se” reaction left to be had. It’s happening. Fucking deal with it and stop spreading the “arrogant and naive” stereotype further.
Citera
2020-04-02, 10:55
Medlem
Fra VGs spørsmål og svar:
Citat:
Nina Helen 10:50
Hei
Leser stadig at flere eldre dør på sykehjem (av corona) og lurer på hvorfor disse døde på sykehjemmet og ikke på sykehus.... ? Blir ikke beboere på sykehjem kjørt på sykehus når det er mistanke om korona for medisinsk behandling?

Andreas Løf
Flere av de aktuelle pasientene har vært innlagt på sykehus tidligere og deretter utskrevet og lagt inn på sykehjem der de har fått lindrende behandling. Jeg kjenner ikke til detaljene i vurderingene som er gjort rundt dette, dessverre.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/194872

Da lurer jeg på om de eldre menneskene var isolert på sykehjemmene slik at ikke andre beboere risikerte å bli smittet, og jeg lurer på om personalet fulgte smittevernprosedyrer.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Varför kan man inte redovisa antalet döda utan eftersläpning? Det borde väl inte vara så svårt att få fram siffror samma dag? Andra länder gör ju det.

Eftersläpning känns som ett sätt att sprida ut antalet döda för att på så vis förminska allvaret. Kanske har fel men jag har inte fått någon förklaring varför man måste ha eftersläpning. Skriv ner alla döda och rapportera direkt bara? Hur svårt kan det vara.
Region Stockholm sa igår att de skulle jobba på att komma ikapp med rapporteringen - dagens rapportering skulle dock också kunna innehålla äldre fall. Men de har också breddat definitionen så att fler inkluderas i corona-statistiken, vilket jag tror är bra. Då har de också gått tillbaka och omklassificerat en del tidigare dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är nog fel person att ta diskussionen med, eftersom jag antagligen håller med i mångt och mycket. Men det är för sent att göra något åt nu.

Men vi kan börjar utkräva ansvar..
Citera
2020-04-02, 10:56
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du får gärna göra en daglig post

Håller med.
Jag tycker att hans kartor är bra.
Citera
2020-04-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Nej. Jag är för att man sätter gamlingar i karantän och att man isolerar dom. Precis som jag var igår. Dom ska inte ränna utomhus. Antagligen är dom allra flesta dödsoffren gamlingar som skitit i uppmaningarna om att hålla sig undan stora falkmassor.
Alla som arbetat med äldreomsorg vet att ditt förslag är ett under av okunnighet. Det är av största vikt att alla åldringar som har den fysiska möjligheten kommer ut och rör på sig. Stillasittande och sängliggande är långt farligare än c19. Redan efter någon dags orörlighet drabbas åldringar av förstoppning, liggsår, bensår, yrsel, illamående, slembildning, lunginflammation, depressioner, hosta osv.
Jag menar inte att de behöver ramla runt på köpcenter, men att låsa in dem på kammaren är rena tortyren.
Citera
2020-04-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Herregud...

Att platta till kurvan syftar ju på att minska totala antalet smittade vid en given tidpunkt så att sjukvården kan hantera det och MINSKA antalet döda. Jag citerar ju experterna rakt av här.

Jag förstår ju precis som du att antal döda är ett fast antal som man inte kan trimma bort...

Jag tror du har fel angående vaccinet, hela världen jobbar för att hitta det och det kommer gå fortare än vad du tror.

Sen så har man snart hittat medicin combos som fungerar, många lovande tester nu när det finns försökskaniner i överflöd..

Och till sist så brukar utbrotten stanna av efter 3-4 månader av sig själva, det kommer vi se om en månad eller två i Italien gissar jag.

Det gäller således att gålla ut under 6 månader med minimalt antal döda.

Det du och andra förespråkar är ju bara att skjuta av de som är äldre så dom inte belastar sjukvård eller statskassa längre nordkorea style
Jag tycker givetvis att man ska platta till kurvan. Men det finns inte några bra skäl att ta till extremt restriktiva åtgärder, för att hamna långt under en hanterbar nivå för vården, eftersom det gör att pandemin istället pågår under väldigt lång tid.

De kommer givetvis att få fram ett fungerande vaccin mot Covid-19, men ponera det här: När man fick fram ett fungerande SARS-vaccin så fungerade det bra mot SARS. Men försöksdjuren utvecklade efter ett tag allvarlig lungsjukdom, relaterat till immunförsvaret. Ett annat experimentellt SARS-vaccin fungerade också bra mot SARS, men djuren fick senare allvarliga leverskador.

Vad jag vet finns det fortfarande inte något godkänt vaccin mot SARS, eller någon effektiv antiviral, mer än 15 år senare.

Min poäng är att vaccin är så extremt jävla farligt, att det skulle vara etiskt ansvarslöst att vaccinera friska barn med ett nytt vaccin mot Covid-19. De har ju nästan noll risk att dö i Covid-19, så det skulle i princip vara bättre att "vaccinera" dem genom att ge en spruta Covid-19. Tänk om man massvaccinerar barn, och så får en andel av dem allvarliga skador eller handikapp? Det skulle vara mycket värre än sjukdomen.

Därför kommer inte grupper med extremt låg dödlighet att vaccineras mot Covid-19 i närtid. Möjligtvis i Kina, där man inte tvekar inför galna experiment på befolkningen.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Jag tror på båda.

Dvs dels det du säger, men också att de direkt gått och hotat de som står bakom sidan att lägga ner det de håller på med.

Finns det något sätt att kontakta de som står bakom hemsidan?

Skulle va intressant att höra om de blivit kontaktade av någon myndighet, och isf bör det komma upp i det offentliga.

Detta böra regeringen inte få komma undan med. Detta handlar om demokrati och yttrandefrihet.

Håller med, det kan vara både och.

Du kan maila dem på kontakt@c19.se <kontakt@c19.se>
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Det här är väl inte helt säkert än med Italien men mer lutar nu än tidigare på att man kanske har nått sin peak, och att det kanske är på väg åt rätt håll.

Igår gör det dock lite mer osäkert för det gick något uppåt igen, men jag hoppas att det inte blir en ny trend utan var ett undantag. Annars ser trenderna i nuläget ut såhär:

Peak för antal nya smittade/dag var den 21 mars: Det var då cirka 6 500 nya fall på en dag.

Det som ändå gör det oroväckande är att 10-11 dagar sedan dess är rätt kort tid, tänker på att dödsfallen fortfarande kan komma.

10 dagar senare (31 mars) var antalet nya fall däremot nere på 4 050 och det har varit en ganska tydlig nedåtgående trend fram till dess. Den 1 april ökade det dock något igen, till 4 700.

I nuläget var det flest dödsfall den 27 mars, 919 dödsfall.

Som jag hoppas kommer vara peaken, även om det känns lite osäkert än pga att så många smittades fram till 21 mars.

I deras fall vill jag nog få ned dödstalen åtminstone UNDER 600-700 innan jag vågar se det som säkert :-) (Som dock är rätt galna nivåer det med)

Hur som helst var det nere på 727 dödsfall 1 april. Så det är ändå en minskning med nästan 200 OM det håller i sig! Men jag känner mig som sagt inte helt säker än.

Dödsfall dag för dag sedan ”peak”:

27 mars: 919
28 Mars: 889
29 mars: 756
30 mars: 812
31 mars: 837
1 april: 727

Bara för det kommer det väl nya chocksiffror idag! Men jag hoppas åtminstone att peaken 27 mars kommer hålla i sig där nu.
Källa: Worldometers
Fast dödsfall är ointressant, dom är bara en konsekvens av tidigare insjuknade. Det är nya case som är intressant och Italien har definitivt plattat till den kurvan.
Har dock inte läst något om hur dom går vidare.
Citera
2020-04-02, 10:58
Medlem
Svetsarn ska hålla pressträff kl16 om det allvarliga läget. Vågar han verkligen prata live?
Citera
2020-04-02, 10:58
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ehh... Jag har inte påstått att du är rysk. Jag påstår att du tjänar Putins agenda med dina överdrifter, vilket du uppenbart inte begriper trots att jag påpekat det för dig. Du verkar även tro att man måste vara från ryssland för att tjäna ryska intressen - ett tecken på att du är naiv och därmed lättduperad. Du är alltså engelsk... Säg mig... Är du vän av Sverige? Bor du i Sverige? Tycker du att du agerar bra i förhållande till den svåra situationen vi har i Sverige?

Det är knappast sekretessbelagt. Eriksson sa till Svt igår att det var 90 IVA-platser innan coronan och att det var drygt det dubbla igår - vilket överensstämmer med dina uppgifter. (Kanske det var sekretessbelagt förut.) Han sa även att beläggningen på IVA igår var ca 150. Om det stämmer var alltså beläggning under kapaciteten - jag tror dock det är så gott som fullbelagt men att de fortsätter arbeta hårt med att ytterligare utöka kapaciteten.

Bra att din länk uppdaterar antalet IVA-platser i takt med att de blir fler. Jag skulle dock tro att dina siffror för Huddinge är felaktiga. De har eventual inte hunnit med att rapportera eller att de platser de skakat fram inte uppfyller definition att vara en IVA-plats.

Läget är mycket prekärt men att skriva kollaps tror jag är en överdrift och tjänar som sagt Putins intressen. Var försiktig med vad du skriver!

Putin hit och putin dit. Vet du vad rysslands största sköka sa till sin största kund när hon tyckte att det räckte? Putin put out.

Tycker att man borde bli bannad när man kör din härskarteknik med ryssland. Du är totalitär. En någorlunda sund hjärna tar inte till härskarteknik och det eviga tjatet om ryssland så fort man förlorar en diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in