2020-04-02, 10:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Du ska ha i åtanke att det finns stora pengar att göra på vissa behandlingar men hydroxiklorokin är inte en av dom. Däremot så kan Gilead tjäna stora pengar på Remdesivir och på 4chan har man kartlagt hur de flesta negativa röster mot hydroxiklorokin kan härledas dit.

Det är alltså värt att ta det med en nypa salt när en av deras eventuella talesmän producerar en liten studie med tveksam relevans. Det här är extremt cyniska människor som uppenbarligen inte har någon etik och är villiga att offra hundratusentals liv om det innebär att dom kan tjäna pengar.
Det där blir alltför mycket foliehattsteorier för mig och jag tycker man ska undvika sådant.
Citera
2020-04-02, 10:10
Medlem
karmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Det går i stöpet ändå, med mer eller mindre antal döda.
Nej det är bara spekulation från din sida. Det finns vägar att gå; skydda riskgrupper, ta tester likt Sydkorea etc.

Det är tur att Sverige inte styrs av galningarna här inne. Inte för att jag har något till över för Stefan et al.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
gör som mig och följ denna länk så kommer du vara bland dom första att veta när dom tar slut.
https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Finns 21 lediga iva platser i Stockholms län, vi hörs igenom om det imorgon.

Med tanke på att man i snitt spenderar 11-21 dagar i respirator så lär man inte frigöra kapacitet annat än genom dödsfall om det blir en puckel och puckel skall vi ju få under April enligt statistikerna.
Ja det köper jag.

Men som sagt, det var inte det jag vände mig mot.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Tusentals länder säger du? Du ska inte prata om einstein etc då du kommer med sådana dumma kommentarer själv.

Det Tegnell och regering ska ha kritik för är att de inte har skyddat de i riskgrupperna. Strategin i grund och botten är bra, problemet är att de inte följer den.

Jag håller inte med dig. Visst Herd immunity fungerar i teorin. Men i praktiken kan det gå väldigt väldigt fel. Anta tex att coronaviruset muterar helt plötsligt till en ännu mer aggressiv variant. Det är redan nu ett mycket obehagligt virus och sannolikheten för ogynnsamma mutationer ökar proportionellt med antalet infekterade. Nej, Herd immunity som medveten strategi är enligt min mening och leka med elden. Dessutom så är denna strategi etiskt oförsvarbar eftersom vi uppenbarligen inte förmår skydda våra svaga och utsatta grupper i samhället.
Citera
Avslutad
Ul, upplands lokaltrafik går back 1 miljon dagligen nu. Att Sl, Stockholms lokaltrafik som förmodligen blöder mycket mer, skulle stoppa turer och gå ännu mer back är nog en utopi.
Citera
2020-04-02, 10:11
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
En socialdemokrat som papegojar kinesisk kommunistpropaganda som vidarebefordrats till henne via WHO.
Absolut, uttalandet och deras inställning till frågan är ytterst märklig, för hur skulle annars viruset tagit sig in i Sverige? Dom verkar göra allt i deras makt för att vi ska ha en fortsatt smittspridning i landet.
Mycket märkligt...
Citera
2020-04-02, 10:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Vilka riktlinjer kom igår som kan tänkas minska ökningen? Jag såg inga.
Jag tänker främst på kollektivtrafiken och butiker, hur de ska smittbekämpa.
Citera
2020-04-02, 10:12
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har misstänkt länge att mängden virus man får på sig kan påverka hur sjuk man blir. Såg ut så i Kina där många inom vårdpersonalen dog. Nu säger italienska läkarföreningen detsamma. Alltså akta er om ni jobbar i virusmiljöer. Vänta inte på att vetenskapen bekräftar det. För då har man hunnit dö. Skydda er från topp till tå. Framför allt toppen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/italiensk-lakarforening-hogre-exponering-for-corona-kan-leda-till-allvarligare-sjukdom

Har nu börjat gurgla som var mammas husmorsknep i förkylningstider. Som små fick vi gurgla med varmt saltvatten. Och när vi blev större så var det jod. Hennes förklaring var att minska mängden skadliga bakterier (som var skräcken då) och hjälpa kroppen den vägen.

Fick mer vatten på min kvarn då jag hörde detta radioinslag i morse. Viruset trivs i de övre luftvägarna. Men vad jag sett från den kinesiska rapporteringen så kan den leta sig neråt och det är då man kan dö.

En studie i Nature pekar på att coronaviruset trivs i de övre luftvägarna, till skillnad från sars-viruset som spreds år 2002-2003.

Att coronaviruset verkar trivas bäst i de övre luftvägarna kan vara en av anledningarna till att viruset sprids så lätt, säger Stefan Schwartz, som är professor i klinisk mikrobiologi vid Lunds universitet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7443886

Ett annat tips är att käka halstabletter så att munhålan inte torkar ut. Tydligen så ska virus och bakterier ha svårare att leta sig ner i halsen då.

Har ingen källa eller länk till detta utan det vara bara ett tips jag såg online...
Citera
2020-04-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Länk: Olsens kritik: ”Vad vet Tegnell som inte vi vet?”

Flera experter har ifrågasatt Folkhälsomyndighetens taktik för att bekämpa coronaviruset.

En som tidigt förespråkade hårdare tag är Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala.

– Det går inte att bara vädja till folks samveten, säger Olsen till Kvartal.

Vettig karl.

Saxat ur ursprungsintervjun:

Citat:
Om vi säger: ”vi släpper på det här nu och låter sjukvården ta smällen. Det kommer göra ont och det kommer vara smutsigt, men det kommer att vara värt det. ”Då har vi plötsligt en grupp människor som vi tycker kan undvaras, som kan exkluderas. Vi har accepterat att utsatta grupper, gamla och svaga, som vi normalt värnar om, kommer att dö.

https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Man kan undra och undersöka, inte fel.
US scientists link BCG vaccination with fewer coronavirus cases, Indian scientists hopeful but cautious
https://economictimes.indiatimes.com/news/science/us-scientists-link-bcg-vaccination-with-fewer-covid-19-cases-indian-scientists-hopeful-but-cautious/articleshow/74931591.cms
Bacillus Calmette–Guérin (BCG) vaccine is a vaccine primarily used against tuberculosis (TB)
https://en.wikipedia.org/wiki/BCG_vaccine

Vi hade allmän vaccinering för TBC till mitten av 70-talet. Finns det något bevis för att det påverkat dödstalen bland de som är 45+ i vårt land?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte höjden på kurvan som är antal döda. Det är arean under kurvan. Du kan i praktiken få fler döda av att dra ut på förloppet för länge, om åtgärderna har negativa samhällseffekter.

Nya vaccin är för farliga för att vara aktuella för massvaccinering av icke-riskgrupper. I absolut bästa fall kan man vaccinera vårdpersonal och riskgrupper i Sydkorea nån gång under 2021, och få färre dödsfall i dessa grupper när man börjar lätta på restriktioner för att bygga gruppimmunitet bland folk under 50.

Herregud...

Att platta till kurvan syftar ju på att minska totala antalet smittade vid en given tidpunkt så att sjukvården kan hantera det och MINSKA antalet döda. Jag citerar ju experterna rakt av här.

Jag förstår ju precis som du att antal döda är ett fast antal som man inte kan trimma bort...

Jag tror du har fel angående vaccinet, hela världen jobbar för att hitta det och det kommer gå fortare än vad du tror.

Sen så har man snart hittat medicin combos som fungerar, många lovande tester nu när det finns försökskaniner i överflöd..

Och till sist så brukar utbrotten stanna av efter 3-4 månader av sig själva, det kommer vi se om en månad eller två i Italien gissar jag.

Det gäller således att gålla ut under 6 månader med minimalt antal döda.

Det du och andra förespråkar är ju bara att skjuta av de som är äldre så dom inte belastar sjukvård eller statskassa längre nordkorea style
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ul, upplands lokaltrafik går back 1 miljon dagligen nu. Att Sl, Stockholms lokaltrafik som förmodligen blöder mycket mer, skulle stoppa turer och gå ännu mer back är nog en utopi.

Det handlar inte om SLs budget, man kan gå in med stöd till SL om det behövs. Det handlar om att Stockholm är dimensionerat för att så många som möjligt ska åka kollektivt. Man kan inte ställa om från denna linje på nolltid, det fungerar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in