2020-04-02, 10:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Det fetade: Det framgår i FUPET (minns ej akt bil/sida) att en Man boende på Rödklintsgatan hörde kvinnoskrik när han rastade sin hund aktuell tidpunkt. Han minns detta väl då skriket upplevdes skrämmande. Han uppfattade det som skriket kom från skogen mot Vivalla.
Det har jag missat.
Någon annan som kommer ihåg detta och vet var jag kan hitta det?
Citera
2020-04-02, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Dalaans vittnesmål måste vara ett av de starkaste i hela utredningen.
De noterar tiden för skriken och ringer in till larmcentralen.
Samtalet finns inspelat.

Detta gör de innan de känner till någonting om att ett brott har begåtts.
Enligt min åsikt är det detta som gör vittnesmålet så starkt.

Varför skulle det kunna ge rimligt tvivel att andra människor hör dåligt, har stängda fönster eller sover som stockar?
Desperat försök av advokaterna.
Jag vaknade inte när polisen bröt sig in i lägenheten bredvid min vid 24-tiden en natt. Kvinnan hade tydligen ramlat och legat och skrikit en timme redan. Jag hörde inte ett skit. Och här är det lyhört.
Citera
2020-04-02, 10:34
Medlem
Citat:
Desperation hos försvaret, annars skulle de inte kalla den här typen av vittnen.
Ja det verkar ren desperation från försvarets sida.
Tycker inte dessa vittnen tillför något.
Citera
2020-04-02, 10:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Det fetade: Det framgår i FUPET (minns ej akt bil/sida) att en Man boende på Rödklintsgatan hörde kvinnoskrik när han rastade sin hund aktuell tidpunkt. Han minns detta väl då skriket upplevdes skrämmande. Han uppfattade det som skriket kom från skogen mot Vivalla.

Ligger planket nära Vivallaskogen? I så fall är det bra. Annars är väl Vivalla känt som "skrikigt" område generellt sätt men jag kanske är fördomsfull nu.
Citera
2020-04-02, 10:36
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ligger planket nära Vivallaskogen? I så fall är det bra. Annars är väl Vivalla känt som "skrikigt" område generellt sätt men jag kanske är fördomsfull nu.
Haha.. Så lätt sköt du ner det vittnesmålet. Du är lika desperat som försvaret.
Citera
2020-04-02, 10:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
HR kan mycket väl anse detta som tillräckligt för att mordets tidpunkt inte är fastställt bortom rimligt tvivel, tror jag.

Om inte rättsläkaren kunnat fastställa dödens inträffande till ungefär samma tidpunkt när skriken ägde rum.
Fast varken tidpunkt eller plats för brottet har väl anförts som grund för misstankarna mot SD. Även om brottet skulle ha skett någon annanstans vid en annan tidpunkt så hotar det väl inte bevisningen mot honom. Borde inte försvaret rikta in sig på att bemöta åklagarens bevisning mot SD i stället?
Citera
2020-04-02, 10:37
Medlem
Citat:
Du finner det inte alls anmärkningsvärt att alla andra inte hört skrik utom ett enda hus?
Minns du inte hur vi tyckte det var orimligt i början? Du var väl med sedan start i tråden om jag minns rätt?

Fast tvivlet i tråden handlade väl mest om det var någon som trollade eller inte? När det väl blev fastslaget för tråden via media att någon faktiskt ringt 112 och rapporterat dessa skrik så var det (väl?) ingen som tvivlade på Dalaan längre?
Citera
2020-04-02, 10:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Haha.. Så lätt sköt du ner det vittnesmålet. Du är lika desperat som försvaret.

Nej men jag tänker redan nu på hur HR kommer bedöma allt. Är det bara jag som är orolig för den instansen?
Citera
2020-04-02, 10:40
Medlem
Jag tror SD vill motsätta sig en formulering i den sammanfattande P7:an. Han menar kanske att det är feltolkat. T ex hans uppgifter om ilska, hat och sexuell attraktion. Det kan fritt tolkas som att vrede gör honom sexuellt upphetsad. (Glöm inte att hans sperma fanns på LWs kjol)
Ur P7:
"Detta väckte starka känslomässiga yttringar gentemot henne i form av ilska och hat samt stark sexuell attraktion."
Citera
2020-04-02, 10:40
Medlem
T34Panzers avatar
Jag vet att dett postats, men....vafan?!
Vad ligger det för värde, för försvaret, i ett vittne som 1. hör dåligt, 2. alltid har fönsterna stängda och 3. aldrig hör ljud/oljud...?!?

” Åklagaren Åsa Hiding ställer nu motfrågor.

- Har du alltid fönstren stängda?
– Ja.

- Brukar du höra ljud i området?
– Nej.

Vittnet ska inte ha hört något skrik.

Vittnet berättar att huset han bor i är välisolerat.

Vittnet har svårt att höra vad advokaten säger, så Ingvar Backman ställer sina frågor högt.”
Senast redigerad av T34Panzer 2020-04-02 kl. 10:42.
Citera
2020-04-02, 10:41
Medlem
Citat:
Dalaans vittnesmål måste vara ett av de starkaste i hela utredningen.
De noterar tiden för skriken och ringer in till larmcentralen.
Samtalet finns inspelat.

Detta gör de innan de känner till någonting om att ett brott har begåtts.
Enligt min åsikt är det detta som gör vittnesmålet så starkt.

Varför skulle det kunna ge rimligt tvivel att andra människor hör dåligt, har stängda fönster eller sover som stockar?
Desperat försök av advokaterna.

Håller med om att deras vittnesmål måste klassas som i sig påtagligt habilt.

Men å andra sidan: vad säger det egentligen om SD:s skuld? Tyder LW:s skrik på SD som specifik GM?
Citera
2020-04-02, 10:42
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Nej men jag tänker redan nu på hur HR kommer bedöma allt. Är det bara jag som är orolig för den instansen?
Att några som sover djupt med stängt fönster som vätter mot innergården inte hört skrik, betyder ingenting mot ett par som blir så förskräckta att de ringer polisen och ger sig ut för att hjälpa.

Förstår du inte hur jävla dumt det låter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in