2020-04-02, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Är det inte TBE du tänker på nu?

Ja, är asp fel träd för fästingar?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Jag håller inte med dig. Visst Herd immunity fungerar i teorin. Men i praktiken kan det gå väldigt väldigt fel. Anta tex att coronaviruset muterar helt plötsligt till en ännu mer aggressiv variant. Det är redan nu ett mycket obehagligt virus och sannolikheten för ogynnsamma mutationer ökar proportionellt med antalet infekterade. Nej, Herd immunity som medveten strategi är enligt min mening och leka med elden. Dessutom så är denna strategi etiskt oförsvarbar eftersom vi uppenbarligen inte förmår skydda våra svaga och utsatta grupper i samhället.
Det är något av en skrivbordsprodukt över flockimmunitetsteorin. Verkligheten lever sitt eget liv.

Man har jämfört flockimmuniteten som en damm där vattnet släpps ut kontrollerat och översvämning undviks. I en damm kan man kontrollera utflödet, men om skyfallet ökar, eller om det uppstår sprickor i dammen så blir konsekvensen en annan.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg

Så många kan dö om det nya Coronaviruset fick härja fritt
.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-många-kan-dö-om-det-nya-coronaviruset-fick-härja-fritt-1.26233458

Citat: ” En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. Det kan jämföras med den vanliga säsongsinfluensan, som smittar färre och dödar mellan 0 och 3 000 personer i Sverige varje år enligt Tom Britton.”

Jag fick läsa artikeln 2 ggr för att se om jag läst rätt.
Så vi stänger ner hela Sverige för att 15.000 svenskar skulle riskera att dö.
Tom Britton hävdade igår att Sverige kan ha upp emot 1 miljon smittade, karln är spritt språngande tokig och ingen man ska lyssna på.
Citera
2020-04-02, 10:23
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-många-kan-dö-om-det-nya-coronaviruset-fick-härja-fritt-1.26233458

Citat: ” En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. Det kan jämföras med den vanliga säsongsinfluensan, som smittar färre och dödar mellan 0 och 3 000 personer i Sverige varje år enligt Tom Britton.”

15000? Kvällspressen och sociala medier kommer att gå bananas om dödstalen blir 2000 innan sommaren...
Vi är lite fredsskadade i vårt land.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:

.

Han tror att 1 miljon kan vara smittade, hans beräkningar är helt hjärndöda. 50.000 är mer rimligt. Räknar vi 1% cfr så blir det 70.000 med fungerande vård, 200.000 när den klappat ihop.

Mörkersiffrorna i Italien säger att dubbelt så många har dött utan att testas.
Citera
Bannlyst
Nembro, en liten by i Lombardiet.
Döda mellan 1 och 21 mars 2019: 11
Döda mellan 1 och 21 mars 2020: 121
Nej, det finns inget mörkertal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja för att få fästingar

Skulle fästingar och TBE skydda? Det var ju TBC-vaccin som skulle skydda.
Citera
2020-04-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
“It wouldn’t be wrong if people just did it right”

There’s a reason every other country shut down — Sweden isn’t the first country to try “trusting” their citizens, it’s just the dumbest one yet.

Extremt få utanför riskgrupperna kommer dö, så de kan lika gärna få det. Problemet är att sverige inte har skyddat de i riskgrupperna, vilket de sa att de skulle göra. Annars är flockimmunitet en bra strategi så länge man verkligen sätter in resurserna på att skydda de i riskgrupperna, men som sagt de har missat den ganska så viktiga detaljen.

Vad man borde ha gjort ifrån dag ett

- Man bör ha totalförbud av besökare på äldreboende, inga kryphål öht.
- Vakter utanför äldreboende för se till att det efterföljs. Straffbart om det inte efterföljs
- Alla som jobbar inom äldreomsorgen ska testas regelbundet
- De som bor på äldreboendet ska separeras och får inte umgås med de andra i boendet. Dörrar låsta. Mat serveras i rummet
- De som inte bor på ett äldreboende men ändå får anses vara i riskgruppen, ska få mat och dylik hemlevererat gratis.
- De får inte gå ut, straffbart om de bryter emot det, för många inom riskgrupperna tar inte det på allvar. Nu uppmanar istället regeringen de i riskgruppen till att gå ut. De är som att de vill att de ska dö.
- De inom riskgrupperna får inte ta emot besökare på ena eller andra sättet, oavsett bor själva eller går ut utanför äldreboende och möter besökaren. De ska isoleras tills vi får ett vaccin. Jobbar de och inte kan jobba hemifrån, så kan staten betala deras lön tills vi får ett vaccin.

Om de fortfarande blir smittade i stor skala, så ska man undersöka hur de blev smittade och vidta åtgärder därefter.

Men med dessa åtgärder så hade man kunnat ha låtit samhället rullat på som vanligt.

Detta kommer hursomhelst inte vara över innan vi når antingen flockimmunitet eller får ett vaccin. Du kan givetvis få ner spridningen genom drastiska åtgärder, men du får troligtvis inte bort det, så då kommer det ju bara komma tillbaka då du släpper på restriktionerna så då förlänger du bara lidandet och gör skadan värre.
Senast redigerad av Hew18 2020-04-02 kl. 10:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vilket annat land gör det menar du? Inte ens i Kina offrade man äldre, där låg gamlingar i respirator i flera veckor. Här är det noll chans att ens få den från början.

Kan du inte kolla upp sånt här före du skriver?

Skämtar du? Tror du på allt den regimen säger i media? Självklart är det väldigt frestande för en diktatur att de som belastar det ekonomiska systemet försvinner för gott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Tom Britton hävdade igår att Sverige kan ha upp emot 1 miljon smittade, karln är spritt språngande tokig och ingen man ska lyssna på.

Nja han är väl professor i Matematik. Så jag tycker nog man ska lyssna på honom samtidigt som man lyssnar på andra också. Flera olika källor är ju bra. Inte stänga dörren för någon tycker jag.
Citera
2020-04-02, 10:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
så kan man ju också föra en diskussion om coronaviruset

Nu hänger ju allt ihop så naturligtvis måste man ha fler perspektiv än endast det biologiska.
Citera
2020-04-02, 10:25
Medlem
defenseurs avatar
Citat:

Nej, i motsats till Spanien har vi inte stängt ner hela Sverige.
Och, liksom i Spanien och i Italien, är det inte för att undvika dödsfall utan för att undvika sammanbrott i sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in