2020-04-02, 10:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vår ökning de sista 5 dagarna är 59,5% jämfört med föregående 5 dagar (134 mot 84).

Det ytterst få länder som har en så svag ökning och de som ligger lägre är i de många fall länder som passerat toppen på kurvan, typ Italien, eller de som stabiliserats.

Så lugn i brallan.
Så huruvida "det går undan nu" eller ej hänger i din värld på hur det går för andra länder, procentuellt.

Om ett land har en död och får en ökning med 100% går det alltså undan där.

Nu går vårt land in i den största krisen i modern tid. Ja, "det går undan nu". Med vårt stora antal smittade kommer vi att få se massdöd och en kollaps av sjukvården.
Citera
2020-04-02, 10:19
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Och du tror att en totalitär regim inte kommer vilja göra sig av med de man anser vara "useless eaters"?

Vilket annat land gör det menar du? Inte ens i Kina offrade man äldre, där låg gamlingar i respirator i flera veckor. Här är det noll chans att ens få den från början.

Kan du inte kolla upp sånt här före du skriver?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag anser att man måste balansera kraften i åtgärderna mot iva kapaciteten för annars riskerar man massdöd som i spanien och italien.
Det anser nog alla (utom de som längtar efter en radikal statsvälvning).
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Problemet är ju att man inte skyddar utsatta grupper alls.

Sen kan man ju också välja att vänta på vaccin och ha lite mindre åtgärder lite längre.

Vad gäller vaccin så verkar du vara mycket mera förhoppningsfull än jag. Men i ärlighetens namn så är det ju ingen som kan veta hur snabbt det kommer att gå.

Jag vet inte vilken kommun du bor i, men i den kommun där jag arbetar, där gör vi nog vad som kan göras för att skydda åldringar. Och den viktigaste åtgärden är ändå att utsatta grupper själva tar ansvar för sin hälsa och rör sig så lite som möjligt utanför hemmet (och när de umgås begränsar sitt umgänge till andra i samma situation). De flesta av mina grannar är i den sitsen. De verkar inte ha några problem med att fatta.

Den minoritet av åldringarna som är beroende av hemtjänst är det tyvärr svårt att skydda. Invändningen att det borde varit bättre förberett instämmer jag i. Men det är inget som vi kan ändra på nu. Vad vi kan göra är att ändra på rutiner och scheman så att vi äntligen förverkligar det länge omhuldade målet att varje vårdtagare ska ha att göra med en eller högst två anställda. De som arbetat länge i branschen påminner om att det ju var så det fungerade till för 15-20 år sedan.
Senast redigerad av defenseur 2020-04-02 kl. 10:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Ett annat tips är att käka halstabletter så att munhålan inte torkar ut. Tydligen så ska virus och bakterier ha svårare att leta sig ner i halsen då.

Har ingen källa eller länk till detta utan det vara bara ett tips jag såg online...

Kan stämma, för jag såg i något kinesiskt vetenskapspapper för ett tag sedan att de resonerade kring torra halsar som skulle vara sköra eller nåt. Pappret var inte peer reviewed men lyfte i alla fall frågan så även andra kan hålla ett öga på det och kanske bekräfta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var de dom som lämnade wuhan när det blev känt där innan de stängde av där helt, mån tro?
Turister från Wuhan anlände til Sverige och Europa efter nyår och senare.Smittade eller osmittade går ej att veta. Är fullständigt ofattbart.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar

Så många kan dö om det nya Coronaviruset fick härja fritt
.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-många-kan-dö-om-det-nya-coronaviruset-fick-härja-fritt-1.26233458

Citat: ” En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. Det kan jämföras med den vanliga säsongsinfluensan, som smittar färre och dödar mellan 0 och 3 000 personer i Sverige varje år enligt Tom Britton.”

Jag fick läsa artikeln 2 ggr för att se om jag läst rätt.
Så vi stänger ner hela Sverige för att 15.000 svenskar skulle riskera att dö.
Citera
2020-04-02, 10:21
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu går vårt land in i den största krisen i modern tid. Ja, "det går undan nu". Med vårt stora antal smittade kommer vi att få se massdöd och en kollaps av sjukvården.
Garanterat men trots det tror jag inte att Tegnell kommer att stänga ner Sverige, ekonomin ska rulla till varje pris(i det här fallet är folkhälsan priset).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, och ha nedstängt det mesta under tiden.

Sverige har ett par fördelar som nu schabblats bort, dels så bor äldre i eget boende och dels så kan många jobba hemma.

-organisera säker äldrevård.
-förbjud äldre att gå ut, FÖRBJUD, och organisera mattransporter.
-låt riskgrupper jobba hemifrån med full lön.
-låt de som vill ha sina barn hemma (riskgrupper bla...)
-uppmuntra alla som kan att jobba hemma.

Ovan åtgärder skulle stänga ned "frivilligt" rätt mycket och vara uthålliga och framförallt klippa smittkedjan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tänker du på TBE eller vad menar du?

Ja för att få fästingar
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Det här är kanske redan postat i tråden....
Citat:
VIRUS
UTEGÅNGSFÖRBUD I KINESISKA HENAN - ANDRA VÅG BEFARAS

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/04/02/virus-utegangsforbud-i-kinesiska-henan-andra-vag-befaras.html
Citera
2020-04-02, 10:22
Medlem
Citat:
Regeringen har vägrat att stänga ner skidanläggningarna.
Den 23 mars rapporterade DI att handelsminister Anna Hallbergs (S) make Anders Sundström (S) hade köpt 5.000 aktier i Skistar, som han även är styrelseledamot i. Förmodligen ett rent sammanträffande.
https://twitter.com/friatider/status/1245409848747077634
Citera
2020-04-02, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Om du ger mig 40-50 lax netto per månad så lovar jag att inte åka till jobbet men om inte du eller någon annan är intresserad av detta så fortsätter jag jobba och då behöver jag använda SL.

40-50 lax men ingen egen bil eller råd att ta taxi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in