Fetat ovan är slutsatsen om jag läser det rätt?
Absolut, finns det inget bra utan bara mindre illa.
Du vet precis som jag att Sverige har som enda land i världen försökt sig på snabb smittspridning för att få flockimmunitet, det behövs det väl ingen källa på?
Man VALDE att inte införa enkla åtgärder som att förbjuda flyg från drabbade regioner och att inte ta över ett hotell på flygplatsen och sätta alla i karantän i två veckor. Den 10 Mars, förmodat smittade från Italien släpptes rakt in i landet utan åtgärd.
https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/
Så här säger Anders Tegnell i DN 5 Mars
Vilka rutiner pratar han om, man kontrollerade ju ingen från förmodade smitthärdar och flygen fick fortsätta att komma med uppenbart smittade personer.
Nu har vi samhällsspridning och Anders Tegnell sa följande på presskonferensen igår 2 April
"vi måste skydda äldre äldre, inga besök tillåts på äldreboenden".
Vi VET att smittkedjan inte är bruten mellan: skola-barn-hemmet-personal-äldreoendet.
Återigen, hur har han tänkt att dom äldre skall skyddas.
Det är en icke-existerande krishantering, man har inte infört åtgärder som andra länder gjort, man är inte tydlig, man är inte ärlig.
Visst bör man kritisera det, jag som skattebetalare har faktiskt betalat för sjukvård, krishantering, beredskap. Det är liksom det som är statens kärnuppgifter inte HBQT certifiering och genus
Känner du att det blir lite fel i mitt resonemang så bryter vi ned det till följande istället,
Land Befolkning Antal smittade Antal döda
DK 5.5 miljoner 3000 104
SE 10 miljoner 5000 259
NO 5.3 miljoner 5000 44
FI 5.5 miljoner 1500 17
Vad är det som står ut mest här, jo antal döda i Sverige.
Nu är detta bara en gissning från min sida och det är här jag tror du går riktigt fel, alla andra länder i listan har satt in kraftig mitigerande åtgärder förutom Sverige och nu vet vi att viruset fått forfäste i 30 ålderdomshem.
Det är således sannolikt att kurvan för antalet döda kommer plana ut i alla länder i listan utom i Sverige där den kommer öka kraftigt.
Nedan lista har jag postat många gånger i tråden, enkla billiga åtgärder som kunde införas
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker
Varför vet jag att det fungerar?
Därför att Kuwait där jag är åkte på Coronaviruset från Iran och var nummer 9 på listan över smittade, dom införde ovan och är nu nummer 70.
Vi är väl ganska säkra på att om man vill uppnå flockimmunitet i Sverige så krävs det 100 000 döda om sjukvården är ok. Nu är den ju redan översvämmad och dysfunktionell så man får nog lägga på lite där.
Är detta rimligt?
Inget annat land i världen tyckte det..