2020-04-02, 08:09
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Har lite tankar om hur i hela friden vi hamnade här. Det är kulturen och konformismen förstås. Vi vill inte gärna vara den som ensam står där och protesterar med risken för att påkläs foliehatten genom att uttrycka vår bekymran, medan de goda medmänniskorna står där och gapar stort över våra varningar.

Tystnadskulturen, helt enkelt.

Nå, kan exemplifiera med en kvinna jag känner som är lärare. Hon beskrev hur hon tänkte att något är rejält fel här, när farsoten spred sig över världen.

Hon lyfte frågan till sina kollegor. Som tydligen inte ville prata om det. Det är ofta så i lärarrummet, sa hon. (Det ska heta personalrummet nu har hon berättat, för att inte exkludera nån, så rättelse: personalrummet.)

Hon beskriver hur hennes elever gärna ville prata om det, de hade skräckblandad förtjusning, sa hon. Så hon gjorde ett försök att vara så nyanserad hon kunde, samtidigt som det skavde rejält. Det vore illa för henne att inta en alarmistisk attityd, det visste hon. Så att lugna blev grejen.

När det började spridas i landet, berättade hon om en förälder som ringde och var upprörd över paniken. Att det inte var klokt, att viruset inte var värre än en vanlig influensa och att paniken var sociala mediers fel.

Hon säger att hon är åtminstone stolt över att hon varnade, utan att bidra till paniken. Men hon önskar att hon hade slagit näven i bordet och vågat stå upp för det hon såg framför sig. Det som sker just nu.

Jo verkligen märkligt att vi inte kan prata öppet om saker och ting som är känsligt i Sverige!!?? Vi får INTE prata om invandring, barnuppfostran, Covid19, kriminalitet, sprängningar och allt annat som är känsligt!

Samma sak på mitt jobb, direkt man tar upp något som skaver ska det skämtas bort, tystas ner eller hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten! Vi borde prata om ALLT som skaver kan jag tycka för att det ska bli bättre. Varför är vi så rädda att prata?

TROR det kan vara en STOR del i problemet att många Svenskar mår piss psykiskt!
Senast redigerad av ettanollan 2020-04-02 kl. 08:21.
Citera
2020-04-02, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
du kunde ju sparat in på mycket skrivande genom att bara posta kurvan på Danmark utveckling och sen skrivit
"Danmark har genom medel-kraftiga åtgärder lyckats bryta kurvan och kommer öppna landet igen efter påsk och dom har mycket få dödsfall"
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/
Och du kunde besparat dig ungefär 10 inlägg om Danmark ifall du hade scrollat några centimeter ner, och sett att de inte alls brutit någon kurva, utan bara friskförklarat nästan tusen människor över en natt.
Citera
2020-04-02, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Håller med och det verkar omvärlden tycka också:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAbzw/kritiken-fran-utlandet-sverige-en-o-i-europa

I början av februari handlade ju alla presskonferenser om dessa smittade från norra Italien och om smittspårningen.
Det var inga rekommendationer om att inte besöka äldre, tvätta händerna, hålla avstånd då vi ”inte” hade en smittspridning i landet. Dock är det myndigheternas ansvar att förebygga smittspridning, så om de nu är experter och jobbar med detta, så borde de förstått redan från början att det kommer bli en smittspridning i Sverige och agerat på en gång.
Smittspårningen i början upptäckte ju att även familjemedlemmar hade Covid-19 så de vet ju hur smittsamt det är.
Nu kommer de ju fortsätta sin taktik för det går inte att ändra sig nu, då ser det ju ännu dummare ut.
Blir uppriktigt ledsen på Sveriges agerande.
Det måste ju finnas allvarliga brister i lagen som de inte följer?

4 § **Smittskyddsåtgärder skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet och får inte vara mer långtgående än vad som är försvarligt med hänsyn till faran för människors hälsa.
Åtgärderna skall vidtas med respekt för alla människors lika värde och enskildas integritet

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
2020-04-02, 08:11
Medlem
petnomis avatar
Corona och Folkhälsomyndigheten

Skriftlig fråga 2019/20:1078 av Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) Inlämnad: 2020-03-11

till Socialminister Lena Hallengren (S) Svarsdatum: 2020-03-18

I en debattartikel i Läkartidningen med rubriken Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset ifrågasätts Folkhälsomyndighetens råd om att människor som är direkt hemkomna från extrema högriskområden som Iran och norra Italien ska återgå direkt till arbete och vanliga aktiviteter. Artikeln fortsätter med i synnerhet då de arbetar med människor som har hög risk att dö. Artikelns författare är överläkare, ansvarig för hjärt-MR och spirometri.

I artikeln står också att det är kontroversiellt att påstå att asymtomatiska bärare inte är smittsamma.

Läkaren hänvisar i artikeln till den amerikanska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten vid namn Centers for Desease Control and Prevention (CDC), som på sin hemsida skriver att någon spridning är möjlig innan människor visar symtom på insjuknande.

Singapore, som sägs ha stor erfarenhet av skydd mot smittsamma sjukdomar, har den ordningen att personer som varit i ett riskområde (oavsett arbetsplats) ska stanna hemma i 14 dagar.

Arbetsplatser såsom sjukhus används som exempel på vad som kan hända om någon insjuknar eller bär på virus vid operation eller andra tillfällen. Själv tänker jag på omsorgen. Som det står i artikeln insjuknar ju inte personer enbart hemma och utanför arbetet.

Med anledning av ovan vill jag fråga socialminister Lena Hallengren:

Anser ministern att Folkhälsomyndigheten har tydliggjort och redogjort för läget och hanteringen till den grad att ministern fortsatt anser att de svenska förebyggande åtgärderna och kommande åtgärder är tillräckliga?

KÄLLA.Riksdagen.(Se länk)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/corona-och-folkhalsomyndigheten_H7111078
Citera
2020-04-02, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Finländarna anske tänkt se hur det går för oss försökskaniner. Därefter eventuellt kopiera Sveriges strategi alternativt fortsätta karantänen.

Jag säger inte vad som är rätt och fel. Kanske Sverige gör rätt även om jag personligen helst sett större inbromsning. Framtiden får utvisa vem som gjort rätt.

Håller med.
Exempelvis:
Besöksförbud tidigare på äldreboenden. Regelbundna tester av personalen. Samt skyddsutrustning och tydliga regler.
Citera
2020-04-02, 08:13
Medlem
Är det någon som vet Finland och Danmarks hela plan för detta?
Nu är det karantän.
Men sen då?
Öppna upp för att sen sätta i karantän när det börjar ta fart igen? Och sen hålla på så?
Eller låta alla andra länder bli immuna för att själva slippa?
Jag förstår inte hur de på sikt ska kunna undvika detta helt.
Nån som vet?

Drar iväg denna igen. Gärna fler kommentarer på detta.
Citera
2020-04-02, 08:14
Medlem
Utveckling i antalet COVID-dödsfall de sista 5 dagarna jämfört med föregående 5 dagar:

567% Ryssland
533 Argentina
250 Irland
235 Indien
238 Polen
232 UK
200 Ungern
198 Turkiet
187 Rumänien
159 USA
152 Belgien
143 Japan
126 Tyskland
124 Brasilien
120 Österrike
108 Norge
79 Kanada, Portugal
77 Grekland
67 Australien, Finland
60 Sverige
54 Frankrike
52 Schweiz
33 Danmark
26 Spanien
10 Italien
-5 Iran
-16 Marocko
-26 Sydkorea
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja jag vet att det är en förtroendeökning och vad det kraftigt ökande förtroendet är grundat på är för mig en gåta, då Löfven bara stått och mumlat om allvar och handtvätt och inte åstadkommit ett dugg. Detta ger ökat förtroende! Därav min slutsats: vi är idioter.

Förtroendet har ökat hos mig då man gör första gången på 15 år slipper höra allt jävla trams dessa partiledare häver ur sig. Inget skylla ifrån sig på Moderaterna och inget anklagande av SD för allt ont i världen. Det är jävligt skönt och när pandemin är över kommer förhoppningsvis det politiska klimatet lugna ner sig då världen är bankrutt och det finns inte så inihelvete mycket att bråka om.

Hade Uffe och Steffe hållt på och kasta skit på varandra mitt i detta hade mitt förtroende fortfarande varit 0%. Nu är det 1%.
Citera
Medlem
"97 procent af de personer i Danmark, der blev bekræftet smittet med coronavirus i uge 9, 10 og 11, er kommet sig igen. Det afspejler formentlig, at også folk med milde symptomer blev testet i begyndelsen."

"Tyra Krause forventer, at tallene i den kommende tid vil vise en højere dødelighed blandt de registrerede coronatilfælde."
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12053627/raskmeldinger-tegner-glansbillede-af-dansk-coronadoedelighed/

Overlege Thyra Knause forklarte at det at så mange av de første smittede er friskmeldt, avspeiler nok at de personene var de første i epidemien og at det var primært friske og sunne personer som hadde reist til skisportssteder i Italia og Østerrike.
Citera
2020-04-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Allt det jag skrivit står jag för. Det vill säga säsongsinfluensan är inte ofarlig och det dör många som aldrig uppmärksammas. Det finns vaccin numera, vilket lindrar verkningarna. Dock borde fler göra mycket mer även med avseende på säsongsinfluensan.

Sedan var ju min fråga till dig vilka aktörer som du anser man måste ta ställning till? Jag behöver inte tycka någonting om Anders Tegnell och jag tycker inte heller någonting om honom. Jag förhåller mig helt neutral där.

Min allmänna uppfattning är att det bör göras så få ingrepp som möjligt och det som görs ska vara väl avvägt. Jag tror inte på polisstater och jag tror inte att de länder som tagit till skarpa åtgärder kommer att ha »lyckats« särskilt bra när allt summeras och verkningarna för världen står klara. Det är enligt min bedömning något som kommer att kunna göras efter sommaren 2021.

tillräckligt med information, "vänta och se" och "andra kommer inte ha lyckats bättre".

Du måste förstå att den enorma recession som nu rullar ut över världen skulle kommit ändå, coronaepidemin var bara den svarta svanen. Man kan inte blanda ihop det.

Jag tog en printscreen på detta inlägg och kommer påminna dig dagligen med början nån gång i April för det är då Stockholm kommer stängas i panik (är mitt stalltips).

Sen tycker jag du har helt fel, vi kan visst kräva en kompetent krishantering och vi kan visst kräva att de ansvariga nagelförs och att de som inte agerat rimligt får ta sina konsekvenser. Dom har drömlön jämfört med FB keyboard warriors och har som jobb att LEDA.
förstår dom inte ens enkla begrepp som smittkedja är dom inte kompetenta för sitt jobb och per definition korrupta.

Sverige har som enda land i världen försökt sig på att få flockimmunitet snabbt.
Sverige har som enda land i norden hög andel döda av antalet bekräftat smittade.
Sverige har som enda land i norden (kanske världen) gett all mediatid till en epidemolog

Nu dog det väl 500 personer i förra årets influensasäsong i Sverige?
Det torde vi ju ha passerat om ett par dagar senast
Citera
2020-04-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Jo verkligen märkligt att vi inte kan prata öppet om saker och ting som är känsligt i Sverige!!?? Vi får INTE prata om invandring, barnuppfostran, Covid19, kriminalitet, sprängningar och allt annat som är känsligt!

Samma sak på mitt jobb, direkt man tar upp något som skaver ska det skämtas bort, tystas ner eller hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten! Vi borde prata om ALLT som skaver kan jag tycka för att det ska bli bättre. Varför är vi så rädda att prata?

Tack för återkoppling.

Kan det vara Luther som spökar?
De progressiva har flyttat fram sina positioner och snott honom, typ.

Konsensus och förhandling har länge präglat landet. När en idé får fäste här, ska alla tänka lika. Då finns inget utrymme för opponenter.

Och folk är rädda för att betraktas som ryska botar. Trumpianer. Det är nästan lika illa som att stämplas som nazister.

Se bara på oss, vi skriver här istället för att måla ner våra Facebooksidor med samma budskap.
Skulle vi göra det vore vi fucked om vi sökte jobb.
Citera
2020-04-02, 08:18
Medlem
arbetets avatar
Nu på SVT Morgonstudion:

Man får lägga till två nollor till antal smittade för att se den verkliga omfattningen. Alltså 500.000 smittade i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in