2020-04-02, 08:25
Medlem
Jag hörde någonting intressant från en Thailändsk vän. Bland läkare där så är de övertygade om att vaccineringen mot TBC som ligger i det nationella vaccinationsprogrammet där förhindrat att corona tar sig ner i lungorna, alltså inte att det skyddar mot viruset men mot symptomet lunginflamation.

Detta skulle kunna förklara låga dödstai i Asien då många där är vaccinerade mot TBC.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Är det någon som vet Finland och Danmarks hela plan för detta?
Nu är det karantän.
Men sen då?
Öppna upp för att sen sätta i karantän när det börjar ta fart igen? Och sen hålla på så?
Eller låta alla andra länder bli immuna för att själva slippa?
Jag förstår inte hur de på sikt ska kunna undvika detta helt.
Nån som vet?

Drar iväg denna igen. Gärna fler kommentarer på detta.

Det är ett svenskt missförstånd att tro att de länder som stängt ner (dvs typ alla förutom Sverige) tror att smittan skall försvinna och sen när man lättar på restriktionerna är allt lugnt igen.

De stänger ned för att köpa tid, för att kunna bromsa smittspridningen en aning och därmed hinna förbereda sjukvården så gott det går, införskaffa skyddsutrustning/ mediciner, mobilisera etc.

DK tex har ju sagt att de kan tänkas lätta på restriktionerna efter Påsk, de säger de väl bara om de då anser sig ha smittan hyfsat under kontroll, att de rustat upp, fått in utrustning, förberett äldreboenden etc, får man anta.

Alla länder försöker i princip med att skydda äldre /riskgrupper, platta till kurvan och sen förbereda sig på att ha smittan ett par år (?) i samhället, tills immunitet är uppnådd.
Citera
Medlem
Lite perspektiv:

Just nu 47253 döda i världen enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/

men...

"Finanskrisen i världen kan ha orsakat en halv miljon extra cancerfall under åren 2008 till 2010, framkommer det ur en forskning gjord av en internationell forskningsgrupp."
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/26/finanskrisen-kan-ha-orsakat-en-halv-miljon-dodsfall-i-cancer

När är det dags att fokusera om?
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Jo verkligen märkligt att vi inte kan prata öppet om saker och ting som är känsligt i Sverige!!?? Vi får INTE prata om invandring, barnuppfostran, Covid19, kriminalitet, sprängningar och allt annat som är känsligt!

Samma sak på mitt jobb, direkt man tar upp något som skaver ska det skämtas bort, tystas ner eller hänvisa till någon statistik som säger något annat än verkligheten! Vi borde prata om ALLT som skaver kan jag tycka för att det ska bli bättre. Varför är vi så rädda att prata?

TROR det kan vara en STOR del i problemet att många Svenskar mår piss psykiskt!

För att det måste vara en 100% PK-ställd fråga eller nästan så du måste fråga först om du får fråga en viss sak.
Varenda jävel börjar annars prata om hur kränkta de blev. Du får ju fan inte ens ge någon en order längre utan att det börjar gråtas och springas till chefer.
Görs det något fel får du heller inte påpeka det.
Citera
2020-04-02, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gpine
Lite perspektiv:

Just nu 47253 döda i världen enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/

men...

"Finanskrisen i världen kan ha orsakat en halv miljon extra cancerfall under åren 2008 till 2010, framkommer det ur en forskning gjord av en internationell forskningsgrupp."
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/26/finanskrisen-kan-ha-orsakat-en-halv-miljon-dodsfall-i-cancer

När är det dags att fokusera om?

Fokusförflyttning, menar du?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Är det någon som vet Finland och Danmarks hela plan för detta?
Nu är det karantän.
Men sen då?
Öppna upp för att sen sätta i karantän när det börjar ta fart igen? Och sen hålla på så?
Eller låta alla andra länder bli immuna för att själva slippa?
Jag förstår inte hur de på sikt ska kunna undvika detta helt.
Nån som vet?

Man måste testa folk under karantänen för att se vilka som har och har haft viruset. Det är planen för då kan de isolera de som har viruset och då isolera dessa individer.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det finns tecken att det håller på att vända på flera håll och när det vänt på riktigt kommer det att bli aktuellt att agera med krafttag mot virusterroristerna. Virusterroristerna är Löfven, Tegnell med flera i FMH.
Är du psykotisk? Det finns inga tecken på att det håller på att vända...
Flashback är ett forum där man får skriva vad man vill, men det är ju bra aom det har någon slags förankring i verkligheten. Det är svårt att diskutera enhörningar som inte finns. Det är ett diskussionsforum...eller det var i alla fall meningen att det skulle vara.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvorfor tror man at det er så mange som er smittet?
Ja, i Sverige har man helt enkelt inte testat människor och nu börjar det gå upp för ansvariga vilka konsekvenser det har fått. Räknar men en väldigt brant stigning på alla kurvor över helgen.

Varför man inte har testat är p.g.a. att man inte har kunnat då man saknar reagensvätskor och så enkla saker som tops-pinnar.

Allt annat är desinformation och #FakeNews.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Men ska man verkligen jämföra från första dödsfall? Blir det rätt?
Första kända och därmed registrerade smittfallet i Italien var 29 jan, första i Sverige var 30 jan t ex. Alltså, det är ingen större mening att jämföra förrän det här är över och inte ens då blir sifferexerciser helt "rättvisa" eftersom rätt många faktorer spelar in. Men visst, det är intressant, det ger en fingervisning men det är när det är över som det blir någon mening med det och dit är det långt.
Ska och ska. Man kan göra på en mängd olika sätt. Jag tror att siffrorna över smittfall är mer osäkra. De beror ju t.ex. på när man började testa öht. Letar man inte så hittar man inget. Det finns osäkerhet i dödstalen också. Har varit massor av diskussioner både här i tråden och på senare tid i media, om att det verkliga dödstalen är mycket högre, och när folk har både covid-19 och andra sjukdomar så finns problematiken med olika sätt att tänka kring vad patienten egentligen dog av, osv.

Så det är väldigt komplext. Men poängen med min lilla enkla jämförelse är helt enkelt att, på det det enkla sätt jag kan, som inte är epidemiolog, försöka få en uppfattning om vart vi är på väg. Jag tycker det är påfallande att kurvorna är så oerhört llka. Det betyder såklart inte att de nödvändigtvis kommer att fortsätta vara lika, men hittills har de fortsatt vara det under hela den tid som jag dagligen uppdaterat siffrorna. Min hypotes är alltså att Sveriges slappa hållning angående åtgärder leder till samma kaos som i Italien. Det är väl ungefär två veckor sedan jag började använda den här "modellen" för att utvärdera den hypotesen och hittills finns det inget i de här siffrorna som leder mig till att förkasta hypotesen.
Citera
2020-04-02, 08:27
Medlem
Coronan kan ha varit i norra Italien redan 1 januari. Då hade Kina dagarna innan meddelat WHO att nytt virus hade upptäckts. Så italienarna, och resten av världen, var inte medvetna om viruset då. Svårt även att hitta viruset eftersom det inte fanns med i förbrytarregistret över the usual suspects. Kineserna la ut virus-kartläggningen 10 januari och då startade en massa företag sitt jobb med att ta fram vaccin och mediciner men jag tror inte sjukvården i världen fick in coronan i sina rutiner då.

Från Nature

The novel coronavirus SARS-CoV-2 was present in northern Italy as early as 1 January.

An epidemiological analysis of Lombardy, the epicentre of the outbreak in Italy, reveals that the first onset of symptoms in the country occurred weeks before COVID-19, the disease caused by the virus, was reported there on 20 February. The study looks at nearly 6,000 laboratory-confirmed cases to track how the outbreak unfolded in the region. It was posted to the arXiv preprint server on 20 March.

The undetected spread in January is “very striking”, says Michele Tizzoni, who models infectious diseases at the ISI Foundation in Turin, Italy, but was not involved in the work. “At that time, we were probably still talking about Wuhan.”

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00154-w

Studien
sammanfattning
https://arxiv.org/abs/2003.09320

PDF
https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/2003/2003.09320.pdf
Citera
2020-04-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jo det kommer det, det handlar bara om tid. Om vi isolerar oss och inte släpper en jävel "över bron" s.a.s. så dör viruset ut av sig självt. Det är bevisad vetenskap. Det kräver givetvis att vi testar utav helvete och alla friska kan givetvis gå ut direkt och köra igång samhället! Den som går ut och hostar blir...skjuten! Det är bara ett fåtal som behöver sitta kvar i karantän, de gamla och de med underliggande sjukdomar, ju snabbare vi testar ju fortare kan de komma ut och njuta av livet igen!

Nej, det kommer det inte, och det vet du också. Som sagt, det räcker med att en person är smittad när karantänen upphör, så kommer det efter några veckor vara tusentals smittade. För att karantän ska fungera krävs att ingen människa träffar någon annan människa på en månad. Tyvärr skulle de flesta svälta ihjäl under den tiden.
Citera
2020-04-02, 08:28
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvorfor tror man at det er så mange som er smittet?

Som förklarats ett antal gånger och som står på statistiksidorna.
Ut och leta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in