2020-04-02, 07:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De flesta svenskar är ju nöjda. Se på Löfvens siffror, stiger i höjden som aldrig förr. Vad har han gjort, mumlat ”tvätta händerna för nu är det allvar”?
Vi är idioter.
Det är en undersökning gällande förtroende i en tid av kris. Hade inte Löfven fått ökande siffror då hade en statskupp lurat runt hörnet. Att oppositionspolitiker får måttligt sjunkande är väl inte speciellt underligt heller.
Vänta 2 månader när coronaslakten knäckt sjukvården och fått Löfven göra det som borde gjorts för flera veckor sedan.
Citera
2020-04-02, 07:45
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det finns inget ”bra” utan bara mindre illa än vad de kunde varit. Framgång, eller då snarare mindre elände, mäts inte heller i antal smittade i corona, och inte heller i antalet döda i covid per capita. Man måste titta på större tal (totalt avlidna under en längre tid, inte coronasmittade under 2 månader) och flera indikatorer som bl a ökning i antalet långtidsarbetslösa, ökad psykisk ohälsa o s v.
Mycket bra!

Själv var jag två månader i Spanien i år. Det är möjligt att utegångsförbudet där var nödvändigt. Men allt tyder på att priset för deras senfärdighet kan bli högt, just med avseende på psykisk ohälsa, fattigdom, etc. Men det är ju alltför tidigt att säga.

Också Sveriges senfärdighet har varit irriterande. Men flashback ger en väldigt missvisande bild om man vill veta hur stämningen är i landet. På min arbetsplats är det ingen som verkar förespråka en statsvälvning.
Citera
2020-04-02, 07:46
Medlem
arbetets avatar
Har tittat runt angående hydroxyklorokin och huruvida det funderar. Det verkar fungera dåligt och tillsammans med azitromycin kan det t.o.m. förvärra förloppet. Jag har dock sett andra undersökningar där man har noterat en marginell förbättring hos patienter med lindriga symptom. Här är studien med lite mer avancerade fall:

No Evidence of Rapid Antiviral Clearance or Clinical Benefit with the Combination of Hydroxychloroquine and Azithromycin in Patients with Severe COVID-19 Infection
/.../In summary, despite a reported antiviral activity of chloroquine against COVID-19 in vitro, we
found no evidence of a strong antiviral activity or clinical benefit of the combination of
hydroxychloroquine and azithromycin for the treatment of our hospitalized patients with
severe COVID-19. Ongoing randomized clinical trials with hydroxychloroquine should provide
a definitive answer regarding the alleged efficacy of this combination and will assess its safety.
Lite fler kommentarer:

Dr Gaetan Burgio, MD, PhD.
@GaetanBurgio
Another report on Hydroxychloroquine and Azithromycin treatment on 11 patients with severe #COVID19 in ID department St Louis Hospital, Paris -> prospective study, not a clinical trial & follow up from the French trial. Let's have a look
No Evidence of Rapid Antiviral Clearance or Clinical Benefit with the Combination of Hydroxychloroquine and Azithromycin in Patients with Severe COVID-19 Infection
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0399077X20300858
11 patients 7 men, 4 women, ~ 58 years 8 with co-morbidity (cancer, HIV, obesity). Hospitalized in ID department with O2 treatment for COVID19 pneumonia -> Treated with 600 mg HCQ/day for 10 days & 500 mg AZ day 1 and 250 mg days 2 to 5
Outcome: pretty terrible. 1 died, 1 transferred to ICU, one treatment discontinued because of increased in QT at day 4. Rest nothing changed clinically and viral load was unchanged without resolution of the infection . HCQ dose was 678 ng/ml (381-891) 7 days post treatment
In short no changes in clinical and viral load in those patients that have received HCQ + AZ. Despite low number and not being randomized, so far HCQ and AZ treatment aggravate the clinical outcome, not improve it.
From the various reports and trial on HCQ treatment for #COVID19, HCQ might give a modest improvement for non severe #COVID19 cases. For #COVID19 severe cases HCQ + AZ seems useless and gives more side effects than anything else.
Again multi centric and large scale randomized clinical trial will enable to ascertain wether or not HCQ and AZ treatment is efficacious against #COVID19. since then, there will be series of small scale studies published with contradictory results.
Thanks @TaschnerNatalia for sending me the link to this study !
https://threadreaderapp.com/thread/1245472218215149568.html
Citera
2020-04-02, 07:46
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De som har lyckats bäst är de som ingripit hårt och resolut direkt. Italien är inte en av dem, de ingrep hårt när det redan var allmän spridning, USA likaså. Däremot motverkar det man gör nu värre konsekvenser.
Sverige lyckas vara sämst i klassen genom att medvetet satsa på en helt oprövad modell i modern tid.

Håller med och det verkar omvärlden tycka också:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAbzw/kritiken-fran-utlandet-sverige-en-o-i-europa
Citera
2020-04-02, 07:52
Bannlyst
Från Facebook.

” Jag behövde inte ens arbeta två pass på ett äldreboende för att inse vilken katastrof det är i vården just nu! Det är många bekräftade fall av covid-19 här på äldreboendet jag arbetar.
Politiker, myndigheter och media går endast ut med information om de stora sjukhusen och glömmer helt bort äldreboenden och andra liknande boenden.
De sägs på pressträffar och i medier att skyddsutrustning finns.
Skyddsutrustning finns inte, det leder till att vårdpersonalen är så rädda för att bli smittade så de sjukanmäler sig för att slippa den risken.

De som arbetar får då arbeta dubbla pass flera dagar i sträck, dom är helt slut. Det leder till att personalen inte orkar lika mycket, det säger sig självt att vården då blir väldigt mycket sämre då.
Nu tror jag inte att det egentligen kanske är så mycket bättre på sjukhusen men här på äldreboendet jag arbetar använder vi hemmagjorda visir, gjorda av skyddsglasögon och overheadpapper.

Alla munskydd är slut och de långa engångshandskarna som ska täcka armarna, eller långärmade förkläden är också slut (sån skyddsutrustning som folkhälsomyndigheten säger att man ska ha när man vårdar patienter med covid-19) Det enda skyddet vi egentligen har utöver det vanliga som man alltid ska ha när man arbetar inom vården (engångshandskar och engångsförkläde) är skyddsglasögon med fasttejpat overheadpapper ..... hur mycket skyddar det? Är det ens godkänt? Tänker dom att det inte smittar lika mycket på ett äldreboende som på ett akutsjukhus?
Dom säger att stormen är här men att det kommer bli värre... hur ska det gå när alla som arbetar inom vården blivit smittade och ingen längre kan arbeta?
Jag behöver inte arbeta då jag egentligen är föräldraledig och har ett annat arbete. Jag gör det alltså bara för att jag vill hjälpa till i krisen. Jag kan alltså sluta vilken dag jag vill och ändå ha pengar.

Jag tänker på alla dom andra som måste arbeta för att få in pengar till hyra, mat och allt annat som kostar, de som också har barn att försörja. Dom har inget annat val än att arbeta och riskera sin och sina barns hälsa för att hjälpa andra.
När man arbetar med att hjälpa människor ska man kunna känna sig trygg och ha rätt förutsättningar!”
https://www.facebook.com/Sofia.Karina.Walther?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är en undersökning gällande förtroende i en tid av kris. Hade inte Löfven fått ökande siffror då hade en statskupp lurat runt hörnet. Att oppositionspolitiker får måttligt sjunkande är väl inte speciellt underligt heller.
Vänta 2 månader när coronaslakten knäckt sjukvården och fått Löfven göra det som borde gjorts för flera veckor sedan.

Ja jag vet att det är en förtroendeökning och vad det kraftigt ökande förtroendet är grundat på är för mig en gåta, då Löfven bara stått och mumlat om allvar och handtvätt och inte åstadkommit ett dugg. Detta ger ökat förtroende! Därav min slutsats: vi är idioter.
Citera
Medlem
Är det någon som vet Finland och Danmarks hela plan för detta?
Nu är det karantän.
Men sen då?
Öppna upp för att sen sätta i karantän när det börjar ta fart igen? Och sen hålla på så?
Eller låta alla andra länder bli immuna för att själva slippa?
Jag förstår inte hur de på sikt ska kunna undvika detta helt.
Nån som vet?
Citera
2020-04-02, 07:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad konstigt då att det i Italien visar på fullständiga motsatsen. Det vill säga den absoluta majoriteten är äldre med sjukdomar och de yngsta som strök med var strax under 40 med sjukdomar.

Så trösterikt för dig att bara gamlingar strök med i Italien det dröjer till nästa pandemi innan det blir din tur. Sedan betvivlar jag att av alla 10 000 så är bara en under 40. Vill du motbevisa det skicka länken!
Citera
2020-04-02, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Varför har Sverige 239 döda jämfört med Norge som har endast 44. Finland endast 17 döda. Kan inte det här bevisa att Sverige inte gör rätt?

Det viktiga i slutändan är väl att inte folk dör!? Eller är det viktigare att den så kallade kurvan är ser rätt ut?

Det är alldeles för tidigt för att kunna dra några slutsatser, vi är ju fortfarande bara i början av pandemin.

Nedstängning fördröjer förloppet, men det betyder inte nödvändigtvis att pandemin klaras av bättre totalt sett i de länder som har låga dödstal just nu. Det kommer öka senare.

Vänta till i höst /vinter när vi antagligen även har haft pandemins andra våg och jämför då istället.
Citera
2020-04-02, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu står Asien inför andra vågen, NY Times:

https://www.nytimes.com/2020/03/31/world/asia/coronavirus-china-hong-kong-singapore-south-korea.html

” In China, international flights have been cut back so severely that Chinese students abroad wonder when they will be able to get home. In Singapore, recently returned citizens must share their phones’ location data with the authorities each day to prove they are sticking to government-ordered quarantines.

In Taiwan, a man who had traveled to Southeast Asia was fined $33,000 for sneaking out to a club when he was supposed to be on lockdown in his home. In Hong Kong, a 13-year-old girl, who was spotted out at a restaurant wearing a tracking bracelet to monitor those in quarantine, was followed, filmed and subsequently shamed online.”

Kina, Sydkorea och Taiwan har fått skala upp åtgärderna och nu i princip stängt all internationell flygtrafik, även för sina egna invånare som vill hem.

I Hong Kong sitter alla inredande i hemkarantän med elektronisk fotboja, 200k människor.

I Taiwan använder de mobiltelefonen som fotboja, och polisen gör hembesök till den som får slut på batterier eller stänger av den.

Även Sydkorea (inte bara Kina) har sedan tidigare ett omfattande övervakningssamhälle, med kameror, ansiktsigenkänning, GPS-spårning, kreditkortsinformation m.m. där staten blixtsnabbt kan få redan på alla du haft kontakt med. Staten vet t.o.m. om du haft mask på dig eller inte, i enskilda situationer. Du får ständiga pling i mobilen om folk som smittats i ditt område, eller om du rör dig någonstans.

Ändå kämpar man med att folk bryter mot karantänsreglerna, och sen testar positivt för coronavirus:

https://amp.dw.com/en/coronavirus-south-korea-fears-quarantine-dodgers-could-cause-new-wave-of-infections/a-52983574

Det är alltså inte så att problemet i Asien är över. Tvärtom så måste man skala upp åtgärderna ytterligare, och de beräknas behöva fortsätta för all framtid, tills man har bra medicin och/eller vaccin mot Covid-19.

I Kina försöker man öppna skolor, men håller fortfarande stängt biografer, klubbar, restauranger, turistattraktioner, cafeer, högskoleprov m.m. Trots att det har gått tre månader sen lockdown började.

I de nyöppnade skolorna får inte elever komma närmare varandra än 1 meter, och alla barn måste ha ansiktsmask. Regelbundet desinfekteras hela klassrummet. Man tar febertemp på alla elever tre gånger dagligen. De fraktas dit i specialanpassade skolbussar. Nu har skolorna precis öppnat, så det tar några veckor innan man ser ifall spridningen ökar igen, trots drakoniska åtgärder.

Är det det här som folk i tråden eftersträvar? Kina är fullständigt dysfunktionellt i dagsläget, på oräkneliga nivåer. Och ingen är immun mot coronavirus, de är på ruta ett.

Ni kan tycka vad ni vill, men ni ska vara glada att ni bor i ett land där FHM tar ett helhetsgrepp om folkhälsan, och ser bortom enbart spridningen av viruset. De riskerar sina egna liv och sitt eget anseende genom att låta Sverige ta den svårare vägen—den som erbjuder oss en väg ut ur den här krisen—och försöker undvika en framtid där vi lever förtryckta av viruset.

du kunde ju sparat in på mycket skrivande genom att bara posta kurvan på Danmark utveckling och sen skrivit
"Danmark har genom medel-kraftiga åtgärder lyckats bryta kurvan och kommer öppna landet igen efter påsk och dom har mycket få dödsfall"
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/
Citera
2020-04-02, 07:56
Medlem
Har lite tankar om hur i hela friden vi hamnade här. Det är kulturen och konformismen förstås. Vi vill inte gärna vara den som ensam står där och protesterar med risken för att påkläs foliehatten genom att uttrycka vår bekymran, medan de goda medmänniskorna står där och gapar stort över våra varningar.

Tystnadskulturen, helt enkelt.

Nå, kan exemplifiera med en kvinna jag känner som är lärare. Hon beskrev hur hon tänkte att något är rejält fel här, när farsoten spred sig över världen.

Hon lyfte frågan till sina kollegor. Som tydligen inte ville prata om det. Det är ofta så i lärarrummet, sa hon. (Det ska heta personalrummet nu har hon berättat, för att inte exkludera nån, så rättelse: personalrummet.)

Hon beskriver hur hennes elever gärna ville prata om det, de hade skräckblandad förtjusning, sa hon. Så hon gjorde ett försök att vara så nyanserad hon kunde, samtidigt som det skavde rejält. Det vore illa för henne att inta en alarmistisk attityd, det visste hon. Så att lugna blev grejen.

När det började spridas i landet, berättade hon om en förälder som ringde och var upprörd över paniken. Att det inte var klokt, att viruset inte var värre än en vanlig influensa och att paniken var sociala mediers fel.

Hon säger att hon är åtminstone stolt över att hon varnade, utan att bidra till paniken. Men hon önskar att hon hade slagit näven i bordet och vågat stå upp för det hon såg framför sig. Det som sker just nu.

Ergo: man får inte kritisera regimen på jobbet om man ska betraktas som en klok, eftertänksam svensk. Man måste ha tillit.
Senast redigerad av skitkuligen 2020-04-02 kl. 08:04.
Citera
2020-04-02, 07:59
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Så trösterikt för dig att bara gamlingar strök med i Italien det dröjer till nästa pandemi innan det blir din tur. Sedan betvivlar jag att av alla 10 000 så är bara en under 40. Vill du motbevisa det skicka länken!
Stämmer inte, men de var extremt få:
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_1aprile%20ENG.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in