Från Facebook.
” Jag behövde inte ens arbeta två pass på ett äldreboende för att inse vilken katastrof det är i vården just nu! Det är många bekräftade fall av covid-19 här på äldreboendet jag arbetar.
Politiker, myndigheter och media går endast ut med information om de stora sjukhusen och glömmer helt bort äldreboenden och andra liknande boenden.
De sägs på pressträffar och i medier att skyddsutrustning finns.
Skyddsutrustning finns inte, det leder till att vårdpersonalen är så rädda för att bli smittade så de sjukanmäler sig för att slippa den risken.
De som arbetar får då arbeta dubbla pass flera dagar i sträck, dom är helt slut. Det leder till att personalen inte orkar lika mycket, det säger sig självt att vården då blir väldigt mycket sämre då.
Nu tror jag inte att det egentligen kanske är så mycket bättre på sjukhusen men här på äldreboendet jag arbetar använder vi hemmagjorda visir, gjorda av skyddsglasögon och overheadpapper.
Alla munskydd är slut och de långa engångshandskarna som ska täcka armarna, eller långärmade förkläden är också slut (sån skyddsutrustning som folkhälsomyndigheten säger att man ska ha när man vårdar patienter med covid-19) Det enda skyddet vi egentligen har utöver det vanliga som man alltid ska ha när man arbetar inom vården (engångshandskar och engångsförkläde) är skyddsglasögon med fasttejpat overheadpapper ..... hur mycket skyddar det? Är det ens godkänt? Tänker dom att det inte smittar lika mycket på ett äldreboende som på ett akutsjukhus?
Dom säger att stormen är här men att det kommer bli värre... hur ska det gå när alla som arbetar inom vården blivit smittade och ingen längre kan arbeta?
Jag behöver inte arbeta då jag egentligen är föräldraledig och har ett annat arbete. Jag gör det alltså bara för att jag vill hjälpa till i krisen. Jag kan alltså sluta vilken dag jag vill och ändå ha pengar.
Jag tänker på alla dom andra som måste arbeta för att få in pengar till hyra, mat och allt annat som kostar, de som också har barn att försörja. Dom har inget annat val än att arbeta och riskera sin och sina barns hälsa för att hjälpa andra.
När man arbetar med att hjälpa människor ska man kunna känna sig trygg och ha rätt förutsättningar!”
https://www.facebook.com/Sofia.Karina.Walther?