2020-04-02, 02:23
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Det finns fler artiklar.
Ingen vet ännu hur länge immuniteten varar, men många skriver att den är tillfällig.

Det är för tidigt att leta återinfektioner i Italien och definitivt Sverige.

https://www.weforum.org/agenda/2020/03/coronavirus-recovery-what-happens-after-covid19/
3. Can I catch COVID-19 a second time?

https://www.nbcnews.com/health/health-news/can-you-catch-coronavirus-twice-you-ll-probably-be-immune-n1171976
Those who recover from the coronavirus are probably not going to catch it again, at least in the short term, experts say. But it's unclear how long that immunity will last.

Den samlade expertisen säger som sagt att man blir immun (oklart hur länge). Sen kan du hitta nästan vad du vill för artiklar på nätet, du kan säkert googla fram en artikel som säger att konkelbär botar covid19 om du vill ha den sanningen.

Det kommer säkerligen finnas några få som blir sjuka två gånger. De som har ett defekt immunsystem. Men att säga att 14% blir sjuka igen, det är inte sanning enligt mig.
Citera
2020-04-02, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Det finns fler artiklar.
Ingen vet ännu hur länge immuniteten varar, men många skriver att den är tillfällig.

Det är för tidigt att leta återinfektioner i Italien och definitivt Sverige.

https://www.weforum.org/agenda/2020/03/coronavirus-recovery-what-happens-after-covid19/
3. Can I catch COVID-19 a second time?

https://www.nbcnews.com/health/health-news/can-you-catch-coronavirus-twice-you-ll-probably-be-immune-n1171976
Those who recover from the coronavirus are probably not going to catch it again, at least in the short term, experts say. But it's unclear how long that immunity will last.
Som jag redan skrivit vet ingen hur länge man har immunitet SARS-CoV-2.

Det kan vi först veta med bestämdhet om något år.

Vad gäller SARS-CoV-1 vet vi däremot att patienter hade immunitet genom T-minnesceller, CD8+ - celler sex år efter genomliden infektion.

Detta virus påminner mycket om SARS-CoV-1.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-04-02 kl. 02:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Alltså, jag vet inte mannen..
Hela den här situation känns overklig, någonting man aldrig trodde skulle hända i ens egna livstid & framförallt inte i trygga sverige.
Har inte direkt någon vettig idé hur vi kan förhindra viruset från att spridas.

Om ALLA stannar inomhus i 14 dagar, precis varenda person, då försvinner viruset självklart.
Problemet blir dock mat, eldsvådor, sjukvård, brott, tekniska problem som el, vatten, kommunikation, vem ska lösa dessa problem under den tiden?

Är nog rädd att detta kommer sluta i en fullständig världskatastrof på många olika sätt oavsett vad vi gör.

viruset hade ändå överlevt
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du behöver inte hålla med, det är bra att du har en åsikt. Jag förutsätter att du står för den i vått och torrt och inte vajar som ett löv för vinden! Då är det ok.

Jag vill inte heller ha livsviktig produktion där heller, men vi lever faktiskt i en liberal globalistisk marknadsekonomi? Vad kostar det att hålla ett lager i kontrast till "just in time delivery"? Det är faktiskt en relevant fråga.

Hur mäter vi det, i pengar eller i människoliv?
Lägger till frågeställningen, vad kostar det när "just in time delivery" kedjan bryts? Vågar en tillverkare få hela sin produktion stoppad för att en del bara produceras i ett land?

Samtidgt är det inte enbart varor utan även Call centers, service centers, IT sektor etc....

Vad kostar det för låt oss säga LG om det skulle förlora hela sin helpdesk?
Citera
2020-04-02, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jag tog med de länder som sammanlagt har färre döda än Sverige, det har inte Holland. Idag har det dött fler i Sverige så kanske listan kan bli ännu större.

Vitryssland som är enda landet i Europa som spelar fotboll i din liga och har öppet är ju kanske inte rätt land att jämföra med om du nu föredrar hårdare bandage.
Citera
2020-04-02, 02:29
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Med tanke på hur många invånare med Kinesiskt ursprung som lever i USA lär mörkertalet för smittade, vara stort.

Jag skulle inte vara förvånad ifall de flesta ländernas statistik är gravt missvisande.
Citera
2020-04-02, 02:30
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Sist detta var uppe i tråden var det 300 urnor o dagen. Du får gärna länka till källa på 3500 urnor om dagen. Men vill man bara hitta på så är nog "En ding, ding, flashback" ett bra forum.

"Wuhan har sju större begravningskapell där runt 500 urnor per kapell, per dag, har lämnats ut till sörjande familjer – alltså sammanlagt 3 500 per dag – enligt Radio Free Asia som talat med boende i Wuhan."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/urnorna-i-wuhan-kan-visa-det-verkliga-dodsantalet-/

Varsågod ding ding.
Citera
2020-04-02, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Alltså, jag vet inte mannen..
Hela den här situation känns overklig, någonting man aldrig trodde skulle hända i ens egna livstid & framförallt inte i trygga sverige.
Har inte direkt någon vettig idé hur vi kan förhindra viruset från att spridas.

Om ALLA stannar inomhus i 14 dagar, precis varenda person, då försvinner viruset självklart.
Problemet blir dock mat, eldsvådor, sjukvård, brott, tekniska problem som el, vatten, kommunikation, vem ska lösa dessa problem under den tiden?

Är nog rädd att detta kommer sluta i en fullständig världskatastrof på många olika sätt oavsett vad vi gör.
Nej. Virus försvinner inte för att alla håller sig inomhus i två veckor eftersom en del av dem som håller sig inomhus redan är infekterade och kan smitta även när de två veckorna gått . . . .

Dessutom kan viruset komma in i landet och dra igång en ny smittvåg.

Sedan är jag ingen man men det är ju av underordnad betydelse . . .
Citera
2020-04-02, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
I dokumentären från USA på dplay sa en virolog att covid-19 är tjugo gånger farligare än SARS

Det förvånar mig inte.
Vi måste helt enkelt anstränga oss mer.

Det duger inta att säga:
"Det är bara en influensa"
"Det är bara en förkylning"
"Jag lever mitt liv som vanligt"

Har man utsatt sig för onödig risk (lördags-disco, Mello i Globen) så kan man t.ex. bli nekad sjukvård om man blir sjuk.

Utsätter man andra för risk (T.ex. blattar som avsiktligt hostar på äldre), så kan man bli åtalad för terrorbrott och skickad til Guantanamo på livstid.
Citera
2020-04-02, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag skulle inte vara förvånad ifall de flesta ländernas statistik är gravt missvisande.
Naturligtvis finns det mörkertal i alla länder men USA kom igång sent samtidigt som de hade intensiv flygtrafik till och från Kina, länge.
Citera
2020-04-02, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är ytterst Löfvens ansvar men han gömmer sig bakom Tegnell. Går det åt helvete är det Tegnells fel, går det bra är det Löfvens förtjänst.

Politiker.

Nja, inte riktigt så. Det är ett vågat spel av Löfven snarare, att enbart gå på FHMs rekommendationer. Det enkla politiska valet vore att sätta landet i karantän, likt alla andra länder. Ta det säkra före osäkra och det vore en win-win situation politiskt sett, skulle resultatet vara bra jo då tycker vi att det vore smart, skulle fortfarande en massa dö, så skulle man mena på att man gjorde det som praktiskt sett var möjligt för stunden. Motsätter mig FHMs strategi allt mera, känns som att vi passerat tröskeln för en kris i den skala som ses i länder som Frankrike, UK etc och att det nu helt enkelt måste bli karantän. Vet inte om det är helt rättvist att jämföras med våra grannländer men läget ser ju iafl bättre ut i Norge som var tidiga med åtgärder än att be landet hålla god hygien.
Citera
2020-04-02, 02:37
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis finns det mörkertal i alla länder men USA kom igång sent samtidigt som de hade intensiv flygtrafik till och från Kina, länge.

Absolut.
För egen del är jag restriktiv med siffrorna som kommer från samtliga länderna, men i allra högsta grad från USA, Kina och Ryssland.

Jag är även konfunderad över Norges inrapporterade fall. Någonting säger mig att det finns en viss underrapportering även där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in