2020-04-02, 01:26
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Fullt friska kan alltså smitta ändå med din definition. Lika är det ju med Hiv positiva och en mängd andra sjukdomar, utöver detta virus som bevsligen smittar som mest under inkubationstiden. (55% blir smittade av symptomlösa enligt senaste forskningen)

Perfekt vapengrund, men nu räcker det med att se spridningen. Om detta du nämner är sant så ligger vi riktigt risigt till. Det innebär att vi har långt mer smittade ens vi kan ana.

Personligen så antar jag att vi har massor av människor som kan vara smittade och även sprida smitta utan att ha en aning.
Jag må ta i här, men samtidigt som man säger: Better safe than sorry.

På men andningskyddet och glasögon så har du minskat risken för smitta enormt!
Citera
2020-04-02, 01:27
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är dags att du lär dig länka, behöver du hjälp kan jag och många andra här hjälpa dig! Du har agerat föredömligt nu när du varit sjuk, vill du lära dig så finns vi här - det finns inga dumma frågor!
Jag är rädd att jag får med hela CNN:s alla texter om jag vill länka ett reportage därifrån och jag törs inte ens prova här inne. Kan bli bannad. Står något om att man inte får göra si eller så med det man länkar, jag törs inte, rädd för saker jag också. Även om jag inte är rädd för så himla mycket. Ska fråga min granne i morgon hur man gör.
Men CNN har mycket bra material att ögna igenom vad gäller covid- 19. Tycker mer om att vara där än i svenska medier. Gillar tom Dansk och Norsk media bättre. Tysk också.
Intressant att se skillnad på journalistik, hur man talar om ämnet. Sett att i Sverige vill man gärna få svensken att både skämmas, vara tacksam och krypa ihop.Det kan inte jag.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-02 kl. 01:29.
Citera
2020-04-02, 01:27
Avstängd
https://www.lastampa.it/topnews/primo-piano/2020/03/30/news/ristoranti-aperti-e-pic-nic-al-parco-la-svezia-prende-ancora-tempo-1.38653816

Sverige framstår verkligen som mer och mer ensamt med sin morbida politik.

Stockholm fortsätter sin morbida linje. Tycker italienarna. Upprörande vardagsscener i Stockholm.
Citera
2020-04-02, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Fruktansvärt och så påstår FMH fortfarande att man inte smittar så länge man inte har symptom 😠😡🤬😶

Nej det är ju definitivt inte sant. Man smittar även om man inte uppvisar symptom.

Var står det?
Citera
2020-04-02, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Fruktansvärt och så påstår FMH fortfarande att man inte smittar så länge man inte har symptom 😠😡🤬😶

Om du screenar en population med ett högkänslig PCR kommer du hitta positiva svar för dem som är i inkubationsfasen och de som är i sjukdomsfasen. De som är i inkubationsfasen kan senare alltså komma in i sjukdomsfasen.

""What it means in my mind, is that because we are screening the general population, we are catching people early in the infection before they start showing symptoms," Stefánsson said"
Citera
2020-04-02, 01:30
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag är i en liknande sits. Tror vi är många med äldre skrupliga föräldrar som är oroliga nu... Det tynger.
Dom har ju sina krämpor men är relativt pigga ändå. De är liksom inga som gnäller för småsaker.
Kropparna är slut efter ett liv av hårt arbete osv men dom kör liksom bara på.

Jag har tjatat på dom i flera veckor att hålla sig hemma så mycket som möjligt.
Farsan har förstått allvaret från början och varit försiktig, speciellt då han var sjuk. Men morsan har inte tålamod att lyssna på allt och kör på. Men för ett par veckor sen verkade de som att även hon började förstå bättre och dom har mest varit isolerade hemma sista tiden. Bara gått någon promenad då och då när de varit fint väder... och så har dom handlat mat förstås. Jag sa att jag skulle handla åt dom och att dom skulle storhandla så att dom inte behöver göra de igen på ett tag. Nästa dag hade dom handlat själva, och som vanligt handlar dom bara för några dagar i taget.
"Vi använder handsprit" har dom sagt till sitt försvar när jag skällt på dom.
Frustrerade.
Och att nu höra att morsan har fått symtom känns jobbigt. Hoppas på förkylning men vi får se...

EDIT: Kanske fel tråd att bli personlig i.
Citera
2020-04-02, 01:30
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Coronasmittan har brutit ut på det amerikanska hangarfartyget USS Theodore Roosevelt.

Hur smittan tagit sig in på Roosevelt är okänt. Fartyget la till i Vietnam förra månaden och enligt Thomas Modly gick sannolikt tusentals besättningsmedlemmar då i land, men vid tillfället var det få bekräftade coronafall i landet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAEMkV/tusentals-sjoman-evakueras-fran-fartygsbjasse

Ja, man förstår ju hur jävla smittsamt och lömskt detta virus är. Mycket mer än FHM och regeringen vågar erkänna när de kommer med idiotiska direktiv som att man kan gå till arbetet bara man inte har symptom, ÄVEN fast familjemedlemmar är sjuka i corona:
Citera
2020-04-02, 01:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Han blandade nog ihop Sverige och Storbritannien

Jag såg presskonferensen igår, han är ganska skärrad och agerar lite irrationellt just nu, även om han nu gör det mesta rätt. Dock tror jag han har stake nog att göra det rätta. Han är ju trots allt väldigt privilegierad, har levt ett gott liv, har en vacker fru vid sin sida, är i riskgruppen osv. Tror faktiskt inte att han vill gå ut som en idiot utan kanske som den bästa presidenten Usa någonsin haft, sedan Abraham Lincoln då, möjligtvis även Benjamin Franklin. Man kan tycka vad man vill om Trump, men någon syltrygg är han inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Hur länge lär variera.
Nedåt 10 dagars immunitet har jag sett. Kanske upp till max tre månader.

"14% reinfected"
https://www.caixinglobal.com/2020-02-26/14-of-recovered-covid-19-patients-in-guangdong-tested-positive-again-101520415.html

https://www.reuters.com/article/us-china-health-reinfection-explainer/explainer-coronavirus-reappears-in-discharged-patients-raising-questions-in-containment-fight-idUSKC N20M124

China has so far discharged 36,117 patients, according to data from the National Health Commission released on Friday, which represents almost 46% of the total cases on the Chinese mainland. If the 14% rate of reinfection is accurate and remains consistent, it could pose a wider health risk.

“I would say that it is less about if it is possible that re-infection can occur than how often it occurs,” Cheng said.
Fast det där med 14 procent s återinfektion redan avhandlat i tråden. Det är med all säkerhet inte återinfektion utan snarare så att patienten aldrig blev av med virus helt.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Svensken litar enormt mycket på politiker, olika experter och dyligt.
Säger de gör så så gör alla så utan att ifrågasätta något och ifrågarsätter du det så blir du genast placerad i ett hörn skapat av regeringen som de fått alla små gulliga hundvalpar att kasta onda ögat på.
I Sverige idag om du tycker att Tegnell är en skithög så skriver media direkt något om någon i hörnet och titta Tegnell får blommor och kärlek utav svenska folket. Stackarn va, hålla på så där och vara rädda och förbannade när farsoten härjar. Nej nu ska ni vara tysta och beskedliga och invänta resultatet. Ni kan ju förstås stryka med några men ta det lugnt vi har placerat ut fältsjukhus för ca 600 personer men det är ingen fara, ta det lugnt( era dumskallar)
Jag får be om ursäkt men jag har svårt att uttrycka mig politiskt korrekt och det kan ibland se väldigt galet ut det jag skriver. Jag ser väldigt mycket i bilder och då blir det lite skit med i texterna.
Inget fel med det du skriver. (Men lägg gärna in blankrad mellan styckena).

Fördelen med vår tillit till överheten är att vi drar åt samma håll, och det funkade bra förut när Sverige ”byggdes upp” (och resten av Europa låg i ruiner).
Men nu har vi blivit som söndercurlade sondmatade barn.

Den där kärleksbombningen av Tegnell tycker jag påminner om handhjärtana efter terroristdådet på Drottninggatan. Fattar inte vad man håller på här. Visst, det är ju obehagligt om karln får hot, men jamsa inte heller med honom, för då fortsätter han bara på samma sätt.
Tycker att media behandlar covid precis som om det vore frågan om Mello och ESC (som vi förväntas vinna).
Citera
Medlem
Citat:
Hanif Bali
Det italienska sjukhuset där ingen av personalen blivit smittad. Strikta hygienregler och topputrustning visar att det går.

Jag skäms över att tillhöra den politiska klass som fått oss att gå från världens avundsjuka till att titta avundsjukt på andra.
https://twitter.com/hanifbali/status/1245448845691158530

Är det ett erkännande tro? Eller skall han försöka sig på att få folket sympati efter haveriet i alla regioner där dom sitter och styr? Han vet vad som skall komma och han vet orsaken till att vi inte löser denna kris som vi borde ha gjort. Han hänvisar till det sjukhus i Italien där ingen personal har smittats.
https://news.sky.com/story/coronavirus-the-italian-covid-19-hospital-where-no-medics-have-been-infected-11966344
Citera
2020-04-02, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Och medans vi inte vet säkert så är det klokast att framskrida med yttersta försiktighet.

T.ex. stänga ner samhället en tid för att bromsa kurvan.
Och inte leka flockimmunitet med en laddad revolver.
Vad skulle det innebära konkret isf, vad gäller effektiva åtgärder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in