2020-04-02, 00:31
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Den grå nya värld som man vaknar upp till på morgonen. När man med hjärtat i halsgropen öppnar nyhetssajterna för att uppdatera sig om virusets spridning och skördade dödsfall i världen. Det är sällan vi möts av några positiva nyheter i flödet, istället så blir det allt mörkare och mer svårmodigt för varje dag som går. Vi har tappat kontrollen helt. Vi står lika värnlösa mot coronaviruset som en knastertorr lövskog mot vilken en rasande brand närmar sig efter några månaders torka. Viruset kommer att bränna igenom hela världen. Det kommer att tränga in i miljoner människors lungor. Viruset kommer att skapa ångest, sorg och tårar hos miljontals människor världen över.
Ingen kärnvapenarsenal på planeten kommer att rädda oss, ingen hyperavancerad superdator från NASA, inte mänsklighetens totala kunskapsreservoar som som byggts upp av tusentals generationer kan rädda oss just nu. Vi människor är inte längre allsmäktiga härskare på jorden. Vi har blivit ett jagat villebråd. Vi är en flock skräckslagna får som flyr den osynliga och bottenlöst hungriga vargen som lurar bakom varje hörn.
Men vi är alla lika utsatta. Och vi behöver varandra på vår vandring genom den här långa och fasansfulla natten. Det finns en uråldrig skrift i våra celler som evolutionen författat efter tusentals år av prövningar och vedermödor. Det är en skimrande väv av ljus som finns i djupet av alla människors celler. Det är en berättelse om vad det innebär att vara människa. Det är en berättelse om kärlek, om modiga hjältar som vårdar och tar hand om sina medmänniskor i svåra tider av sjukdom och död. Det är en helig och vacker slingrande skrift av ljus i människors celler, som inget virus rår på

Snälla, lär dig skriva med mellanrum mellan styckena om du vill att någon ska orka läsa. I all välmening!
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Dårarna här inne kanske kan se den större bilden?
Tegnell sa i en intervju den 11 Mars att anledningen till att han åkte till Somalia var för att förebygga att de inte får samma problem som Sverige. Sverige som hade några importfall från Italien för tillfället och att de även skulle peaka och vi skulle se lite ströfall efter det. Några dagar senare dör en handfull somalier i Sverige.
Hur många skidåkande somalier kom hem till Somalia efter sitt sportlov?
Behövs väl inte så mycket sunt förnuft för att förstå att de han sa i en intervju den 8 Mars var bara bullshit.
Sedan att han inte är ensam ansvarig är ju självklart. Men skulle du kunna ljuga så för svenska folket för en check?
Tycker att det är lite komiskt att de som är mest hysteriska tror att bara de ser den större bilden. För att "bevisa" det så ljuger man.

Är inte särskilt konspiratoriskt lagd så jag tror att alla, inklusive Tegnell, gör sitt bästa och är inte betalda (med en check som du skriver) för att ljuga.

Något som är bra om man vill försöka vara en hederlig människa är att lyssna och läsa ordentligt och inte hitta på diverse för att man så gärna vill få rätt och helst vill se Sverige gå åt pipsvängen samt dreglar efter att få se ansvariga hängas på Stortorget.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hypotes :

Rör sig mest mellan generationerna. Har vuxna barn, och fortfarande föräldrar i livet, samt att man jobbar. Sen, vid 50 börjar åldrandet.
Ja kanske det, låter rätt rimligt :-)
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Men det är information från Connecticuts guvernör, och han verkar väldigt oroad av spädbarnets död:

https://mobile.twitter.com/GovNedLamont/status/1245429678875295744

https://mobile.twitter.com/GovNedLamont/status/1245429680095793153

https://mobile.twitter.com/GovNedLamont/status/1245429681060487168
Vi får se om nåt dyker upp. De har ju i varje fall skrivits om ungdomar och de i åldersgrupperna över dem.

Det har ju framställts som att barn inte drabbats. Att de är smittbärare är konstaterat, även om det här i Sverige inte riktigt har gått in.
Vad är det som egentligen säger att barn inte drabbats? Och att bara gamlingar och ”svaga” dör?

Kommer det här ut blir det (förhoppningsvis) action på folk.
Citera
2020-04-02, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Undrar varför just 50-59-åringar sticker ut mer än andra när det gäller antal smittade. (alltså bara smittade!)

Kanske ingen gigantisk skillnad. Men definitivt skillnad, på några hundra jämfört med både åldersgrupperna under och över.

De som är 40-49 år ligger snarare närmare de som är 60-69 år i antal... (båda färre alltså). Tycker väl det rimliga borde vara att 40-49 år istället ligger närmare 50-59 år.

Det jag kan tänka mig är antingen: 1. Slump. 2. Folk blir lättare smittade i just den åldern av någon anledning. 3. Söker vård oftare än andra. 4. Eller tillhör den åldersgrupp som skiter mest i rekommendationerna :-)

Åldersgrupper under 40 ligger alla under 500 smittade, och färre smittade ju yngre de är. Det kan nog däremot förklaras med att de mer sällan blir så sjuka att de behöver söker vård jämfört med äldre.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Storleken på åldersgruppen spelar också in.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Är du verkligen så jävla blåst att du tror att du skulle kunna gömma dig resten av livet? Eller föresten göm dig för fan, typ i Flens nån jordkällare

Tror du att det är oundvikligt att bli smittad?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nu ska du vara snäll. Vi vet ju att allt här i tråden är sant. Köp vitlök, ananas, morötter och vifta med eld så går du säker.
Och du har ju bevisat än en gång att du inte kan ta in information på korrekt sätt. Gått på Södertörn förmodar jag?
Men ta ditt piller vad som än händer och de som ser kroppen som en enhet som är uppbyggd av mineraler, vitaminer, metaller och spårämnen försöker hålla dessa ämnen i fas så de klarar eventuella sjukdomar bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Just nu håller den dåraktiga ledningen i USA, inklusive ledningen i delstaterna, på att offra hundratusentals amerikanska liv helt i onödan.

Man satte in åtgärder alldeles försent.

Man fokuserar på helt fel saker, som 30 000 respiratorer till New York, en delstat med 17 miljoner invånare som, med rätt åtgärder borde klara sig med några tusen respiratorer.

Man masstestar helt planlöst. Det behövs inte för att veta att smitta nått en viss delstat eller stad. Det räcker väl med larmsamtal ifrån sjukhus där det väller in folk med andningssvårigheter.

Man kan inte ens producera det immunitetstest som svenska forskare tagit fram. Om den används smart så kan vårdpersonal som redan haft covid-19 arbeta utan mycket av skyddsutrustningen.

När väl amerikanska storföretag kommit igång med massproduktion av respiratorer så har smittan redan dragit över USA och behovet kommer att minska. Dock kan dessa respiratorer komma till nytta i den fattiga delen av världen där behovet lär uppgå till minst en miljon respiratormaskiner.

Om saker och ting går bra i Sverige, (vilket det iof inte finns någon garanti för), så borde vi komma undan med under 2000 i döda pga covid-19 smitta.

Det motsvarar ungefär 60 000 döda i USA, inte 100 000, 200 000 eller rent av 500 000. Det kan, mycket väl sluta med den sista siffran, då amerikanarna verkar springa runt som yra höns.
New York har redan 3000 pers i respiratorer idag. dude. (och 2000 döda)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nix, det är kommuner och regioner som ålagts tex lager som dom inte skött. Så att försöka duger men det håller inte.

Däremot har regeringen startat en utredning innan denna kris. Dir. 2018:77
Jag skrev ju även det att ansvaret lagts ut på regioner men vem ska övervaka det hela och att det efterlevs? En regering har det yttersta ansvaret här och det gäller mycket annat med som polis, försvar men även privatiserad sjukvård och skola (vilket det finns inspektioner och krav för).

Ja, alla dessa olika utredningar, bra att någon uppmärksammade något och det finns säkert tusentals av dom om man söker men vad leder dom ofta till. Det är dom konkreta åtgärderna som räknas och inte de utredningar som senare slängs i papperskorgen för det ansågs för dyrt att åtgärda. Skulle verkligen regeringen ha ställt dessa krav på regioner och landsting då många går hundratals miljoner back? Skulle regeringen skjuta till penagar för att hjälpa dom att bygga upp beredskapen? Frågor vi inte troligen inte får svar på nu men sannolikt skulle det hela ha hamnat i papperskorgen.

Det skulle dock vara intressant att läsa den utredningen i nuvarande form och inte senare i December.

Hur mycket ansvar ska en regering (vänster eller höger) kunna avsäga sig egentligen och lägga över på andra då det gäller folks väl och ve? Mycket ligger numera redan i EU:s händer så varför inte lägga ner riksdagen som den ser ut idag om inget ansvar inför folket finns kvar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är din åsikt, som du är fri att ha. Jag är av en helt annan åsikt och det är att, som jag redogjort för redan, stater ska inte medvetet kunna underlåta att skydda sina medborgare vid omfattande hot som pandemier, krig och dylikt. Om staten gör så ändå, så anser jag att man bör kunna stämma staten.

Det har med att göra att jag anser att om jag betalar skatt till staten, så har den ett visst ansvar att skydda mig. (Och andra skattebetalare). Det ingår i min uppfattning i vad man brukar kalla samhällskontraktet.

Om en av parterna bryter ett kontrakt så anser jag att det ska gå att stämma den parten. Tror inte t.ex. att staten skulle låta mig komma undan med att betala skatt, så varför ska jag låta dem komma undan med att inte ens erbjuda basic skydd och vård under en pandemi. Aldrig i livet, det tycker jag är oacceptabelt.

Som sagt, min åsikt står fast och du får tycka som du tycker. Du får även tycka att jag har fel, det är helt okej. Kommer dock inte argumentera mer i det, då jag har sagt allt jag har att säga i den frågan.
Och jag påpekar att det inte finns ett enda land i hela världen som har skyddat sina medborgare från Coronaviruset. Dödstalen kommer att stiga i samtliga länder.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det verkar vara spiken i kistan för nyliberal idioti i alla fall. De gör t om offentlig avbön

Min högsta önskan. Så jävla mycket dumt som kommit ur den där idén om frihet, valfrihet. Som inte ens är en valfrihet för alla. Så himla dumt och man samlar kapital och investerar i helt onödiga projekt och driver upp börsen till enorma summor, helt galet att vi kan ha gått på den här galenskapen så många år.

Så trött på 1 och 0: or, och börsen som är som en helig graal. Den är ju inte ens vetenskaplig, bara en massa människor som ska tro att den fungerar, därför fungerar den. Nu ser människorna att den uppumpade ekonomin bara var en illusion. Den har inget varaktigt värde.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Du har helt rätt! Löfvén chockökar ju och Tegnell är Messias. MEN!
Hur tror du det låter om 3 månader?
Ja, vi får väl se ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in