Citat:
Ursprungligen postat av
snuttis
Du tänker i form av sant/osannt.
Finns en viss "keep calm" agenda hos många staligt anställda "fundade" forskare.
Ex från din post :
"if" Corona "easily" could transmit as an aerosol, then"
Du kan samla hur många "uttalanden/påståenden" som helst. Dessa "intervjuer" är tycke/tolkningar, precis som mina egna tolkningar, vilka jag referrerar till studier för att förklara. Men mina tolkningar ÄR inte studier.
Läser man studierna anser jag bilden inte är klar utan däremot anmärkningsvärt diffus.
Det är lite den låsningen som många forskare tar en snabb utväg som i sin tur genererar huruvida insatser -vilka kan komma vara avgörande -tas eller inte tas.
Studier bevisar.
Folk som andas i täta miljöer utsätter varandra för smitta genom andning av partiklar via aerosol.
Sen kan du diskutera in finitum "tyckande eller tror".
Kom ihåg, det behövs bara EN eller några få, partiklar i systemet för att dessa ska ta fäste.
youtube klippet med koreanske infektionsläkaren genom att nämna utbrottet i den religiösa sammankomsten med 1000 personer där folk satt tätt 1-2 meter.
Inga var sjuk men alla blev det samtidigt.
Vad säger det om aerosol driven smitta.
Nuff said.
Den smittade personen i den religiösa sekten besökte flera olika mässor, sedan tog det lång stund för ledaren att i slutändan lämna ut några namn för att smittskyddet skulle kunna kontaktspåra. Klart att smittspridningen tog fart.
Som sagt länken säger att aerosolsmitta finns det risk för särskilt i vissa situationer inom vården, som med de flesta luftvägsvirus. Några viruspartiklar i luft har dock inte påvisats på avdelningar där Covid-19 patienter legat och om de skulle finnas är det inte ett starkt bidrag till smittspridning. R0 är inte 12-18 som mässling, utan 2-3.
That's it.