2020-04-01, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Gör den inte mindre sann för det.

Du tänker i form av sant/osannt.

Finns en viss "keep calm" agenda hos många staligt anställda "fundade" forskare.

För att inte tala om WHO´s eller för den delen FHM.

Utbrottet talar för sig själv, tycker du inte? Är man något sådär kritiskt tänkande, kan man se att Coronaviruset inte främst är en (större dropp)-droppsmitta eller kontaktsmitta.

Då hade det aldrig tagit fart som det gjort i världen.

Ex från din post :

"if" Corona "easily" could transmit as an aerosol, then"

If? Eh. Vad menar han med detta? En hostning består av aerosol partiklar, snacka om att vilja dissilussionera folk samt föra diskussionen från aerosoler.

Att Corona sprids via aerosoler, vet Agda 75 på landsbygden i Småland.

Du kan samla hur många "uttalanden/påståenden" som helst. Dessa "intervjuer" är tycke/tolkningar, precis som mina egna tolkningar, vilka jag referrerar till studier för att förklara. Men mina tolkningar ÄR inte studier.

Läser man studierna anser jag bilden inte är klar utan däremot anmärkningsvärt diffus.

Det är lite den låsningen som många forskare tar en snabb/anpassad(med tanke på parametrar ekonomi/krishantering mm) utväg ur vilken i sin tur genererar huruvida insatser -vilka kan komma vara avgörande -tas eller inte tas.

Studier bevisar.

Folk som andas i täta miljöer utsätter varandra för smitta genom andning av partiklar via aerosol.

Sen kan du diskutera in finitum "tyckande eller tror".

Studier ägnar sig inte åt enkla slagsidor som sant/osant. De vill nyansera/testa/överväga/anta/ De utför kliniska mätningar, väger resultat mot andras.

Politiska världen/Media skriver lätt om/aktar sig för forskare.

Kom ihåg, det behövs bara EN eller några få, partiklar i systemet för att dessa ska ta fäste.

youtube klippet med koreanske infektionsläkaren genom att nämna utbrottet i den religiösa sammankomsten med 1000 personer där folk satt tätt 1-2 meter.

Inga var sjuk men alla blev det samtidigt.

Vad säger det om aerosol driven smitta.

Nuff said.
Senast redigerad av snuttis 2020-04-02 kl. 00:07.
Citera
2020-04-01, 23:55
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Alla israeler måste bära en skyddsmask för mun och näsa när de vistas utomhus.

Det sa landets premiärminister Benjamin Netanyahu i ett tv-sänt tal på onsdagen, skriver Reuters.

Över 6000 coronasmittade har rapporterats i Israel. Totalt har 25 personer dött av viruset.
Citera
2020-04-01, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, jag säger inte att "alla" skall stämma sin egen stat. Om man bor i en stat där man kan konstatera att staten har utfört alla nödvändiga åtgärder för att skydda befolkningen från en farlig pandemi, så lär det väl inte finnas skäl. Vad som är nödvändiga åtgärder kan ju diskuteras men hel eller delvis karantän/lockdown är ju väldigt vanliga åtgärder just nu runtom i världen. Som Sverige har avstått från att vidta. Trots ökande dödstal i Sverige.

För anhöriga som förlorar någon i Corona i ett land som Sverige som väljer en låt-gå-vi-får-se-vad-som händer-attityd, så anser jag att dessa anhöriga då bör ha rätt till att stämma den egna staten, för att utreda om de verkligen gjort vad de kan, för att skydda sina medborgare. Jag anser att staten har skyldighet att erbjuda basic skydd mot sina medborgare vid krig och pandemier och dylika situationer. (Bl.a. därför ställer jag upp och betalar skatt). Det är min åsikt i detta. Andra får tycka annorlunda.
Fast det finns säkert massor av människor i andra länder som nu förlorat sina anhöriga som inte tycker att staten har vidtagit nödvändiga åtgärder utan borde ha gjort mer, och annorlunda.
Citera
2020-04-01, 23:56
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
En helt PK om corona - som handlar mest om maffia och knarkkrig i mexikanska golfen.

Smugglarna har några rutter där som de tänker använda, men USA kommer slå tillbaka hårt emot de som försöker smuggla droger.

https://www.youtube.com/watch?v=TR4BCJbGLqw

Vad händer, varför pratar Trump bara om droger idag, och fake news såklart?

Fas 1 är detta sen tar han frågor
Sen börjar fas 2 då ska han tala om viruset.

Glöm inte att en stor amerikansk kärnvapen krigsbåt är full med smittade militärer utanför ön guam i stilla havet... Katastrof...
Citera
2020-04-01, 23:57
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Absolut, men våg 2 säger dom unga friska och starka var dom som drabbades och strök med.

Ja virus muterar man vet inte vad man får innan det är försent. Riktigt elaka virus är dock kortvariga har jag läst.
Citera
2020-04-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Källa till allt detta?

Är det bara jag i hela världen som vet hur man Googlar?

"Vilande/dormant/kort immunitet/initial dos påverkar utfall"

"The virus also could be “biphasic”, meaning it lies dormant before creating new symptoms."
https://www.reuters.com/article/us-china-health-reinfection-explainer/explainer-coronavirus-reappears-in-discharged-patients-raising-questions-in-containment-fight-idUSKC N20M124

"In at least one instance, a 36-year-old man died earlier this month in Wuhan, China, the epicenter of the outbreak, five days after health officials declared he had recovered and discharged him from the hospital. In China’s Guangdong province, health officials said 14 percent of people who recovered in the province who were later retested were positive."

https://thehill.com/changing-america/well-being/prevention-cures/487436-can-you-get-coronavirus-twice

"But just as the flu can mutate, so could Covid-19, which would make an individual susceptible to reacquiring the infection"
https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/coronavirus-immunity-reinfection-get-covid-19-twice-sick-spread-relapse-a9400691.html

"How the AMOUNT of the coronavirus you get infected with could decide whether you suffer mild or severe symptoms"
https://www.dailymail.co.uk/news/art...ion-worse.html

Andningsreflexen kan stängas av när man sover.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32104915/?from_term=Covid+19+brainstem&from_pos=1
"The infection of SARS-CoV has been reported in the brains from both patients and experimental animals, where the brainstem was heavily infected. Furthermore, some coronaviruses have been demonstrated able to spread via a synapse-connected route to the medullary cardiorespiratory center from the mechanoreceptors and chemoreceptors in the lung and lower respiratory airways. Considering the high similarity between SARS-CoV and SARS-CoV2, it remains to make clear whether the potential invasion of SARS-CoV2 is partially responsible for the acute respiratory failure of patients with COVID-19."
Citera
2020-04-01, 23:58
Medlem
Var är MSB och när kommer broschyren?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Absolut, men våg 2 säger dom unga friska och starka var dom som drabbades och strök med.

Sant andra vågen var den dödligaste

Första vågen tog som corona äldre och svaga, andra vågen tog unga män..
Citera
Medlem
sannes avatar
Fan, man blir förbannad på region Stockholm som inte aktiverar krigslägesavtalen än. De vill spara pengar så de kan slösa mer och ge sig själva lukrativa avtal (Irené Svenonius, jävsmisstänkt). Men att betala personalen som räddar liv och jobbar upp till 60 timmar vecka, kan de inte. Skandal. Det var det som SRP1 Studio Ett pratade om idag också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qezbo/sjukskoterskans-kritik-mot-region-stockholm-vi-bedriver-krigssjukvard
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Äpplen och päron, dock. FHM har inget med vården att göra. Det är Socialstyrelsen på statlig nivå men ytterst regionerna.

Men när det gäller Corona så är det FHM och MSB som håller i taktpinnen så jämförelsen med äpplen och päron är lite missvisande.
Citera
Medlem
Stor antibiotikaresistens i Italien
Citera
Medlem
"Hur många respiratorer finns i Stockholmsregionen? I Sverige? Att påstå sig inte veta det efter flera veckor av covid19, där respirartorfrågan är bland de viktigaste frågorna, är lögn. Varför kan ni journalister inte ta reda på det?"

Ja varför? Varför vet alla andra länder hur många respiratorer som finns? Jag vet antalet i både US och UK.
När ska folk fatta att vi är en demokratur precis under Ryssland och Kina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in