2020-04-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vore väl lämpligt om anhöriga världen runt gick ihop och stämde Kina då, istället för att alla ska processa mot sina nationella myndigheter för att deras anhöriga gått bort i en smitta som spreds från Kina.

Anhöriga i Europa kan ju stämma Italien om de vill i o m att det var Italien som spred smittan till resten av Europa.

Intressant perspektiv. Jag tror, observera tror, inte att det finns någon möjlighet att utkräva ansvar från ett land för att en pandemi har uppkommit, (eller spridits vidare ifrån) det landet, såvida det inte är en tydligt avsiktlig spridning etc. (Typ biologisk krigföring).

Däremot att utkräva ansvar från sin regering/sin egen stat, kring hur man skyddar sin befolkning när man vet att smittan är på ingång etc, där hoppas jag att det ev. finns en möjlighet. Men man får se tiden an med den biten antar jag.
Citera
2020-04-01, 23:33
Medlem
Som boende i ett nedstängt land där smittan verkar kunna hållas i styr med hjälp av undantagsläge och dödstalen är låga är det fascinerande att titta på Anders Tegnell.
Det är ju uppenbart att det spelas rysk roulette i sverige nu. Min gissning är att er skit brakar loss under april, och då sitter ni där utan beredskapslager och en slutkörd sjukvårdsapparat.
Såg även Irene Svenonius stå i aktuellt och inte ha en aaaaaning om att andra länder kunde vara så till den milda grad hjärtlösa att dom inte ser till att serva sverige med just in time leveranser av beredskapsmateriel när deras egna länder står i katastrofläge.

Jag menar, bara en sån sak.

Jag är förbluffad.
Citera
2020-04-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"The virus doesn't move, people move it. We stop moving, the virus stop moving, the virus dies. It's that simple"

Vad är problemet?
Vi får sitta inne och leva på billiga konserver ett par månader sen är det här över.
Varför dra ut på det som vi gör nu? Tycker folk på fullaste allvar att så vi lever nu är hållbart ett år framöver? Fattar ni inte att det är ÄNNU värre för ekonomin än en fullständig lockdown i två månader.

Nope. Det är inte över på ett par månader. Det är en pandemi nu, viruset är här för att stanna, cirkulera för alltid.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Nu börjar Amerikas presskonferens.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Sverige kan inget göra. Vad ska vi göra menar du? Trolla fram respiratorer, ECMO:s, läkare och vårdpersonal ur en liten dammig hatt? Det finns inget vi kan göra.

Folkhälsomyndigheten vet att så är fallet och matar därför nu småfolket med plattityder. Det finns inget vi kan göra om det skulle bli en epidemi i Sverige. Det bara att acceptera läget.

Låter som du väntar på döden mer än att breda dig på att överleva.
Jag är själv en "pepper" och använder munskydd samt tät klädsel när jag måste vara ute bland folk.

Jag anser det bästa är att inte bli smittad!
Citera
2020-04-01, 23:35
Medlem
Ett spädbarn i Norge har testats positivt med Coronaviruset.

"Et spedbarn under tre måneder i Nordre Follo kommune har testet positivt på coronavirus (Covid-19)."

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/194872
Citera
Medlem
Christopher.s avatar
Är mest förvånad att kriminaliteten inte eskalerat ännu.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Varför försvarar Tegnell hela tiden våran situation och säger att allt är lugnt och läget är under kontroll ?

Varenda jävla intervju så använder han följande ord och meningar:
- andra länder
- jobbigt men
- klarar det här bra
- fin kurva
- ja men
- men
- se på andra
- kontroll
- lugnt
Skulle vara kul om någon med tillräckligt med data knowledge kunde knopa ihop en film med ett koncentrat med dessa ord och "tycker oss se" "framtiden får utvisa" "i nuläget ingen som vet" etc osv i all oändlighet
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Stämning mot Ischgl är på gång :

400 har meldt seg

De tyske avisene Deutsche Welle og Bild melder nå at rundt 400 skiturister har meldt seg til massesøksmål mot myndighetene i Tyrol, på bare to dager.

Det er Den østerrikske forening for forbrukerbeskyttelse (VSV), en privat forbrukerforening som jobber for forbrukernes rettigheter, som planlegger søksmålet.

- Vi mener at myndighetene i Tyrol var for sent ute med å innføre karantene og informere de reisende. Vi anslår at søksmålet blir på mer enn fem millioner euro, skriver Peter Kolba i VSV i en epost til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/truer-med-massesoksmal-etter-skiferie-epidemi/72307491Ischgl
Se där. Lämpligt att stämma Italien också då.
Citera
2020-04-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Må så vara men jag ger mig inte.
Man blir inte immun mot corona.
Nån vänlig själ får gärna bevisa detta för mig! Än så länge har ingen gjort det.
- Men jag kan ha fel. Rätta mig.
Alla virus kommer från djur mänskligheten har alltid blivit immuna , varför skulle denna coronan vara annorlunda? Om det inte blev immunförsvar så skulle vi dö ut som art.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nu börjar Amerikas presskonferens.
länk tack!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.statnews.com/2020/03/16/coronavirus-can-become-aerosol-doesnt-mean-doomed/

Disclaimer :

Citat:
This story has been updated with response from the WHO and calculations.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in