2020-04-01, 13:57
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Jag kan verkligen inte förstå logiken i att springa in på Luntmakargatan ett varv för att sedan komma tillbaka på Sveavägen, är det inte rimligare och mer logiskt att bara fortsätta gå på Sveavägen på motsatt sida paret Palme?

Ganska stor risk att tappa bort dem om man springer runt på en gata utan nån som helst sikt mot Sveavägen.
Poängen var väl att ingen skulle se honom springa på Sveavägen. Det kan också vara så att han såg andra människor söderut på östra gångbana?
Senast redigerad av 299792458 2020-04-01 kl. 14:07.
Citera
2020-04-01, 18:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Anledningen till att du inte förstår är att du har en rad fel antaganden.

GM förflytar sig från korsningen Sveavägen-Kammakargatan till korsningen Sveavägen-Tunnelgatan via Luntmakargatan. När han kommer ut på Sveavägen förväntar han sig att se paret Palme gå söderut på den västra gångbanan. Men eftersom de kommer gående på den östra gångbanan, bestämmer han sig för att ta kontakt där och då. Han har ingen förutbestämd plan, bortsett från att kontakta Palme. Han anpassar sig till situationen. Om de hade gått norrut, hade också han gått norrut.
Dina antaganden är givetvis riktiga, mina är fel. Ja ja.

Om du skulle pröva att faktiskt läsa innantill så ser du att jag faktiskt följde din idé om att GM tar sig från Kammakargatan till Dekorima via Luntmakargatan (det kräber att han omotiverat rappar på, annars ser LJ honom).
Frågan till dig, som du i vanlig ordning hoppar över, är varför i hela friden din GM tar en omväg öster om Sveavägen när LOP ändå är på andra sidan?

En annan fråga är varför du krånglar till det så väldeliga: du har ju redan bestämt dig för att NF lämnar jobbet med en .357:a i fickan. Kan du inte bara låts honom stanna helt omotiverat vid Dekorima för att snacka lite politik med någon som passerar?
Citera
2020-04-01, 18:53
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Dina antaganden är givetvis riktiga, mina är fel. Ja ja.

Om du skulle pröva att faktiskt läsa innantill så ser du att jag faktiskt följde din idé om att GM tar sig från Kammakargatan till Dekorima via Luntmakargatan (det kräber att han omotiverat rappar på, annars ser LJ honom).
Frågan till dig, som du i vanlig ordning hoppar över, är varför i hela friden din GM tar en omväg öster om Sveavägen när LOP ändå är på andra sidan?

En annan fråga är varför du krånglar till det så väldeliga: du har ju redan bestämt dig för att NF lämnar jobbet med en .357:a i fickan. Kan du inte bara låts honom stanna helt omotiverat vid Dekorima för att snacka lite politik med någon som passerar?
För att ingen ska se honom springa på Sveavägens östra gångbana. Om han lämnar korsningen Sveavägen-Kammakargatan när paret Palme börjar gå söderut från Biografen Grands entré, har han gott om tid. Jag tror inte att det var ett slumpmässigt möte med paret Palme på Sveavägen.

Varför tror du jag tror "NF lämnar jobbet med en .357:a i fickan"? ennu ett av dina antaganden ? Varför tror du han kom från jobbet ? Varför tror du GM hade .357:a i fickan ? IM ser inte vapnet.

F: Såg du vapnet?
IM: Nej, jag såg att han tog upp handen ur fickan och så small det.
F: Vilken ficka då?
IM: Höger.

källa: FUP 360
Senast redigerad av 299792458 2020-04-01 kl. 19:25.
Citera
2020-04-01, 19:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
För att ingen ska se honom springa på Sveavägens östra gångbana. Om han lämnar korsningen Sveavägen-Kammakargatan när paret Palme börjar gå söderut från Biografen Grands entré, har han gott om tid. Jag tror inte att det var slumpmässigt möte med Palme på Sveavägen.

Varför tror du jag tror "NF lämnar jobbet med en .357:a i fickan"? ennu ett av dina antaganden ? Varför tror du han kom från jobbet ? Varför tror du GM hade .357:a i fickan ? IM ser inte vapnet.

F: Såg du vapnet?
IM: Nej, jag såg att han tog upp handen ur fickan och så small det.
F: Vilken ficka då?
IM: Höger.

källa: FUP 360

Ett problem med att hitta på eftersom så fort man får motargument är att det blir knepigt att komma ihåg sin egen berättelse. Det skulle störa mig.

- Du lade fram hypotesen att GM ser LOP när de är vid Kammakargatan och sedan tar Luntmakargatan till MP.
- Då undrade jag hur han skulle se LOP korsa vid AFKG och hur han skulle hinna till Dekorima och göra det utan att bli sedd av LJ på Luntmakargatan.
- Inga problem för vår berättare, dvs. du. Du ändrar då till att GM ser LOP vid bokhandeln strax söder om Grand.
- Min fråga är då varför GM väljer att ta en omväg via Luntmakargatan där han också tappar kontakten med LOP.
- Nu byter du fot igen och hävdar att han inte vill springa på Sveavägens östra trottoar.

Vad är det som saknas i din logik här...?
Tänk...
Han behöver ju inte springa eftersom han enligt din egen berättelse ser LOP uppe vid Grand. En lugn promenad tillbaka samma väg han kom fungerar perfekt. Men det fattar inte du för du kommer inte längre ihåg din egen sagoberättelse.

Vad jag inte begriper är varför du håller på så här. Vad är meningen med att dikta upp långa berättelser som till slut faller ihop som ett korthus och lämnar dig med dumstrut?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-01 kl. 19:36.
Citera
2020-04-01, 19:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...

Föreställningen om att GM är på samma sida av Sveavägen som paret Palme, är fel.
Berätta gärna hur du kan slå fast det som ett faktum.

Har du tillgång till okänd övervakningsfilm?
Var du där själv?
Citera
2020-04-01, 20:23
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Vi kan såklart utgå från att olika vittnen hittar på eller ljuger och då hitta helt nya scenarion. LJ har dock vittnat under ed i domstol om vad han har sett. Förmodligen innebär din teori mened. Det innebär också att LJ med berått mod skickar CP i fängelse fast han sett en annan GM.

Sedan är LJ på Luntmakargatan bara spiken i kistan på idéer om hastande eller springande GM på Luntmakargatan. Jag har hittills inte sett vare sig stöd för eller motivering till att det skulle ha existerat.
Som sagt ville bara peta in en pinne i brasan.
Nej, jag tror inte att det fanns någon annan inom synhåll på Luntmakargatan. Ej heller om så LJ skulle ha missat en förmodad gm. Eftersom det verkar så urbota dumt (ursäkta språket) att gm skulle ha tagit den omvägen. Då pratar jag enbart om NF. Den enda som skulle haft någon som helst "orsak" att ta den vägen var SE med tanke på dennes arbetsplats men då mycket tidigare om än alls?
Citera
2020-04-01, 20:26
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ett problem med att hitta på eftersom så fort man får motargument är att det blir knepigt att komma ihåg sin egen berättelse. Det skulle störa mig.

- Du lade fram hypotesen att GM ser LOP när de är vid Kammakargatan och sedan tar Luntmakargatan till MP.
- Då undrade jag hur han skulle se LOP korsa vid AFKG och hur han skulle hinna till Dekorima och göra det utan att bli sedd av LJ på Luntmakargatan.
- Inga problem för vår berättare, dvs. du. Du ändrar då till att GM ser LOP vid bokhandeln strax söder om Grand.
- Min fråga är då varför GM väljer att ta en omväg via Luntmakargatan där han också tappar kontakten med LOP.
- Nu byter du fot igen och hävdar att han inte vill springa på Sveavägens östra trottoar.

Vad är det som saknas i din logik här...?
Tänk...
Han behöver ju inte springa eftersom han enligt din egen berättelse ser LOP uppe vid Grand. En lugn promenad tillbaka samma väg han kom fungerar perfekt. Men det fattar inte du för du kommer inte längre ihåg din egen sagoberättelse.

Vad jag inte begriper är varför du håller på så här. Vad är meningen med att dikta upp långa berättelser som till slut faller ihop som ett korthus och lämnar dig med dumstrut?
Du missförstår allt, det är inte ett korthus, där ett ord (springer/joggar/går) välter allt. Vi resonerar runt vad som hände på Sveavägen och testar olika scenarier, medan du tror du läser vetenskapliga avhandlingar?

Byter fot, knepigt, motargument, logik, ändrar osv. är ok Du är i ett diskussionsforum på nätet

PS: En lugn promenad tillbaka samma väg han kom fungerar inte perfekt. Då hade han sett var de korsade Sveavägen. Det såg han inte.
Senast redigerad av 299792458 2020-04-01 kl. 20:49.
Citera
2020-04-01, 20:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Berätta gärna hur du kan slå fast det som ett faktum.

Har du tillgång till okänd övervakningsfilm?
Var du där själv?
Nej, jag läsar och analysera de gamla vittnesförhören.
Citera
2020-04-01, 20:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Som sagt ville bara peta in en pinne i brasan.
Nej, jag tror inte att det fanns någon annan inom synhåll på Luntmakargatan. Ej heller om så LJ skulle ha missat en förmodad gm. Eftersom det verkar så urbota dumt (ursäkta språket) att gm skulle ha tagit den omvägen. Då pratar jag enbart om NF. Den enda som skulle haft någon som helst "orsak" att ta den vägen var SE med tanke på dennes arbetsplats men då mycket tidigare om än alls?
Även SE-skaran bör ändra tid och plats för GMs observation av paret Palme. Att Mårten ser deras GM, blir fel.

De menar också NF såg deras GM. De försöker göra samma sak som gjordes i fallet CP, skapa en beviskedja/indiciekedja.
Senast redigerad av 299792458 2020-04-01 kl. 21:14.
Citera
2020-04-01, 21:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Till sin bok ”Offret och gärningsmannen” har Hans Hederberg har intervjuat Moje Östberg som påstod att Olof Palme åren 1953-54 på försvarsstaben haft uppgifter som är så hemliga att Han inte kunde yppa något om det.

HH tolkar detta som att OP var inblandad i uppbyggnad av en Star Behind organisation, som inte var identisk med vare sig Bill Colbys eller Alvar Lindencronas organisationer.

Jag tror det är delvis rätt men har fått för mig att det är Grupp B som OP är med att bygga upp. Alltså inrikes säkerheten. Det som ska bli IB03 lite senare.

Grupp B är vad Birger Elmér blir chef för 1957. IB03 är en bit av denna under först Karl-Erik Pettersson och sedemera Ingvar Paues.
Paues sitter o trycker i sin stuga på Ingarö.
Inga intervjuer?
Tyst i 35 år?
Citera
2020-04-01, 21:19
Bannlyst
Vet man om Thomas Piltz befann sig på Sveavägen vid mordtidpunkten?

Finns två st.

Är det han som är 64 bast eller 75 bast?
Citera
2020-04-01, 21:21
Medlem
Kan Olof Palmes mördare haft en "Olles brorsa" på huvudet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olles_brorsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in