2020-04-01, 22:46
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Ni kan ta era -50tals respiratorer o stoppa upp i röva

De respiratorerna är inte värda fem öre. Bland det sämsta jag sett (om bilderna stämmer). Getinge levererar RIKTIG SKIT, hela världen vill ha dem....
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag förstår vad du menar. Men man måste tänka med sitt eget huvud. Det är resultatet av Svenskarnas jävla oövervinnliga förtroende för staten. Kan man inte resonera själv utan att behöva ha staten som säger STOP?

Det är liksom 1+1

Med nackskott menar jag självklart figurativt.

Jag tycker det är staten som inte tar sitt ansvar genom att på detta sätt lasta över allt ansvar på individen. Att smitta ner andra borde vara ett lagbrott och det är just det i alla länder runtomkring oss tack vare de utegångsregler som införts där.
Citera
Medlem
HGs avatar
Hur var det nu igen.....barn och unga skulle enligt Corona-Bob Tegnell inte dö av Covid-19!

"Ett sex veckor gammalt spädbarn har dött av coronaviruset i Connecticut i USA, rapporterar NBC. Barnet kom in till sjukhuset i förra veckan, men kunde inte räddas. Enligt delstatens guvernör är offret sannolikt det yngsta hittills under pandemin, uppger tv-kanalen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Är Tamiflu något att ta till i sammanhanget...?
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då går vi tillbaks i tiden;

Jag har argumenterat för att det kan vara bättre att tvätta nakna armar med tvål och vatten innan man lämnar patientens rum, eller mellan två patienter i samma rum, än att lämna ett patientrum med eventuellt kontaminerade kläder eller vårda mer än en patient i samma rum och med samma långärmade plagg.

Ditt argument är ett påstående, att det är lättare att byta om än att tvätta armarna, jag köper inte argumentet, visa på vilket vis det är lättare att byta om än att tvätta armarna.
Hur hygienrutinerna ser ut vet jag inte mer än att det definitivt är lättare att ha ordentligt tvättade kläder och sköta om människor än att behöva tvätta sig. Man hånglar inte med dem man vårdar. Eller kramar eller vad helst. Visst avstånd hålls.
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Vad är det för jävla eftersläpning i resultat Tegnell tjötar om. Vi har inte råd att isolera, vi har inte råd att stänga skolor, vi har inte råd att testa, vi har inte råd att ha ett beredskapslager, vi har inte råd att ta fram akutplatser, vi har inte råd att beställa skyddsutrustning, och vi har uppenbarligen för Fan inte ens råd att rapportera riktigt. Visste att det var illa men med rådande världsekonomi är det Fan riktigt brunt för Sverige. Tusentals döda kommer vara det lätta i denna kris. Fyfan kan dom åtminstonde inte bara ge oss sanningen. Stå och säga "eftersläpning". Säg konkurs så vi fattar.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns inga epidemiologiska studier som visar att en infekterad person som varit i ett rum och bara andats har smittat en person som senare varit i samma rum. Det kräver experimentellt kontrollerade studier. Var är dessa?

Jodå. I luften lever viruset i 6 timmar.
Om jag är smittad, du och jag pratar i ett rum= du blir smittad.
Isolerade utrymmer bör undvikas.
Citera
2020-04-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Självklart, svärje kommer även som första o ända land att besluta om covid 19 = Ömmande asylskäl.
Håll i hatten.

Ja då kan vi nog uppnå flockimmunitet snabbare. BRA TÄNKT! 😉
Citera
Medlem
Från CNN: "Nya uppgifter från Island visar att 50% av dem som testade positiva sa att de var asymptomatiska.
I USA har uppskattningsvis 25% av bärarna av koronavirus inga symtom, säger chefen för Centers for Disease Control and Prevention."

Slutsnackat om att bara de med symptom smittar.

Bevisligen har även i Sverige symptomfria personal på äldreboenden smittat de som bor där. FHM håller inte jämna steg med kunskapsläget.

Inte heller med kurvan med antalet sjuka som fördubblats på en vecka.
Citera
Avslutad
Vissa säger att dagliga siffrorna är osäkra för att dom rapporteras i efterhand nu. Visst, det krånglar väl kanske lite till det. Fast det är ju egentligen inget problem, det går att enkelt få fram hur trenderna/utvecklingen ser ut genom att räkna på andra sätt... (En enda dag i sig är dessutom ingen tydlig ”trend” ändå)

Man kan exempelvis istället jämföra hur trenderna ser ut veckovis: (förutsatt att senast siffran jag sett inte justeras mer, 59 dödsfall)

Sju senaste dagarna: 177 dödsfall.
Sju dagar innan det: 70 dödsfall.
Sju dagar innan det: 11 dödsfall

Om inte det sättet att räkna duger kan man dela in det i fyra-dagarsperioder:

134 dödsfall (4 senaste fyra dagarna)
65
24
9
7
1

Om inte det heller duger så kan vi räkna på 14 dagar:

14 senaste dagarna: 223
14 dagar innan det: 16

Om inte det heller duger: Ja då finns nog tyvärr inte så många sätt kvar att räkna på och då är man nog också rätt ointresserad av att veta hur trenderna i verkligheten ser ut ändå.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är en dålig strategi för sossarna, många pensionärer röstar på sossarna för det har de alltid gjort. I princip så nackar de sin egen väljarbas.
Många har vänt sossarna ryggen och gått över till SD efter som dom är dom enda som bryr sig om de gamla.
Sossarna har importerat in nya väljare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skockersmet
Hur länge tror ni UD kommer avråda från att resa?
Min vän funderar på att resa till Grekland och stanna där tills allt lugnat sig. (någon/några månader)

Är det jättedumt? Om de stänger gränserna, tror ni de kommer kunna göra de så pass länge att hon inte kommer kunna ta sig hem igen?
Vet inte vilket råd jag ska ge henne. Känns som UD inte ger något direkt svar....
Dra fort som satan, Sverige är i fritt fall! Blir du sjuk så räkna med att dö hemma eller i en sjukhuskorridor för resurserna är slut. Snart har vi inga läkare eller sköterskor för de kommer att dö som flugor precis som i Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in