2020-04-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det är inte så att bara för du får en större mängd så dör du. Det ökar chanserna och risken, på samma sätt som att du inte behöver dö i covid om du är fet, men det ökar risken.

Jo det förstår jag men jag menar, då borde de enda som är asymptomatiska vara de som bara råkat få i lite virus. Men så verkar det ju inte? Verkar ju vara en del i samma familj samtidigt som en annan blir supersjuk? Hur mycket jag än ältar den här skiten finns inga klara direktiv på hur det fungerar tycker jag..
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tyvärr kommer nog aldrig någon sådan uppföljning göras. Framför allt kommer inget ansvar att utkrävas, om jag känner Sverige rätt.

Med tanke på att pandemin sänker ekonomin med ett fingerknäpp finns definitivt ett mycket stort intresse att forska i hur samhället planerat förebyggande åtgärder, agerat när utbrottet blev ett faktum, allt för att lära.
Jag skulle bli förvånad om det inte kommer en hel drös med studier, troligen kommer några jämföra dagens pandemi med tidigare.

Inget land var förberett på Coronaviruset, det blir lågkonjuktur oavsett hur restriktiv ett land varit, hur hård karantän än det varit. Med tanke på att viruset inte tillhör pandemi klass 5 (iaf inte ännu), borde vi ta en funderare hur dödligheten varit mycket högre för arbetsför befolkning, en skrämmande tanke när vi i princip bara går och väntar på en riktigt dödlig pandemi.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Fråga. Har du utgått från tidigare ökningar per dag för att få fram framtida ökningar per dag? Tänker på ojämnheten.

Tack för svar, är uppriktigt intresserad.

Med vänlig hälsning,
S

"Ojämnheten" du ser (tror jag du menar i alla fall?) är den exponentiella ökningen. Därför blir inte varje ökning samma som föregående. Det ökar för varje dag, exponentiellt.

Och den är alltså baserad på data 5 dagar bakåt i tiden från c19.se, där vi har haft den minsta exponentiella ökningen. Därför blir denna kurva snällast också.

Dock skall man komma ihåg att prognosen egentligen blir mer exakt om jag baserar den på data ännu längre bak, men då är ju inte kurvan så snäll längre utan sticker mer brant, mer som Italien. Men eftersom vissa inte gillar de kurvorna här inne, så kanske man skall låta bli att lägga in de
Citera
2020-04-01, 21:48
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Att spy kan vara symtom.

Har du en källa. Rent intuitivt ser jag inte varför det skulle vara ett symptom.
Citera
Medlem
Stefan Löfven ville inte tala om vad han ska göra i påsk när Aktuellt-reportern frågade. Pga säkerhetsskäl kunde han inte svara, men sa att han ska göra det han brukar göra...

Artikel från 2015:

"Nu kommer vissa rapporter från Sollefteå, orten där Löfven firar påsk med sin familj, som skulle kunna utgöra åtminstonde en del av förklaringen på hans agerande de senaste månaderna."

https://vindoga.wixsite.com/storken/single-post/2015/04/05/Stefan-L%C3%B6fven-hittade-sin-v%C3%A4rdighet-i-p%C3%A5sk%C3%A4gg

Stockholmaren ska ut och resa!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Känns lite som att det är de sista dygnen innan det rasar helt. Lite som i Fuhrer-bunkern de sista veckorna.

Blir väl en svensk Untergang.
Det är ju nu det rasar helt. Det är ju tyvärr nu det börjar.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Se på fan, en bekräftelse på de misstankar man haft under en längre tid!
Tack för den!
Kan asiaterna vara något på spåret med sina munskydd? Siffrorna säger att de gör något rätt i alla fall.
Citat:
In the coming weeks, if they have not already, your government is likely to begin advising you to wear a face mask to protect against coronavirus.
https://edition.cnn.com/2020/04/01/asia/coronavirus-mask-messaging-intl-hnk/index.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Precis ALLT de gjort har varit att vänta tills möjligheten att agera har passerat. Mönstret är uppenbart. Att det här sker "lite i senaste laget" är ingen isolerad händelse. Detta är den strategi som den politiska ledningen i landet konsekvent tillämpat från dag ett.

Precis man måste ligga steget före. Som att börja borsta tänderna noga efter att man fått hål i dom.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Helt jävla skandalöst att vi tar emot hjälp från Kina. När de "hjälpte" Italien och Serbien med olika försändelser var testkitsen opålitliga och skyddsutrustningen trasig.

Frågar man mig har kinesisk "expertis" dessutom gjort sitt bästa för att köra ländernas ekonomier i diket. Allt är en stor bluff signerad Nalle Puh med harang

Det första man fick lära sig när man läste ostasienkunskap var att
kineserna har inte glömt och kommer aldrig glömma hur väst tvingade på
dem knark genom att bomba deras städer.

Du kan ge dig fan på att de skrattar nu. Dåliga utr. tror jag ej är slump.
Hämden är ljuv.........................
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Tegnell harklar sig mer och mer för varje dag...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Takk!

WOW, det var lavt. Norge har vel ca 15 pr 100 000 (da snakker vi respiratorplasser. Antar det er det samme som deres intensivårdsplastser).

"(21.mars -20) I en spesiell situasjon kan de øvrige intermediærplassene oppgraderes til fullverdige intensivplasser og Norge vil da på landsbasis ha rundt 800 intensivplasser, opplyser Tufteland."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zG1Q6O/corona-viruset-her-er-det-hoeyest-og-lavest-kapasitet-paa-sykehusene
I denne artikkelen er det en tabell som viser Intensivsenger i ulike land.
Senast redigerad av POlROT 2020-04-01 kl. 21:55.
Citera
2020-04-01, 21:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Diskuterar samordning av planering av tillsättandet av en arbetsgrupp för att i en samordnad insats framställa en informationsbroschyr på somaliska. I förarbetet till samordningsgruppens uppdragsbeskrivning framhålls särskilt behovet av att formulera en passande översättning av begreppet "platta ut kurvan".

Det blir en bilderbok, som en pekbok för barn, finns ju en del analfabeter i den gruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in